۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۲۱:۴۵
کد خبر: ۵۹۰۹۵
azadandish-17

اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در مراسم 16 آذر دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: جامعه باید به این جوانان و دانشجویانی که از آبروی خود گذاشته و می‌خواهند شرایطی را ایجاد کنند تا انسان‌ها در جامعه بهتر دیده شوند و قانون در جامعه ملاک و تحولات و اصلاحات تدریجی باشد، افتخار کند.


به گزارش عطنا، مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو به میزبانی انجمن اسلامی آزاد‌اندیش، دانشگاه علامه طباطبائی، ۱۶ آذرماه در دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه برگزار شد.


ابراهیم اصغرزاده، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و بابک احمدی، نویسنده و مترجم از مهمانان حاضر در این نشست بودند که به ارائه سخنرانی پرداختند.


ابراهیم اصغرزاده گفت: اگر بخواهیم جنبش دانشجویی را در طول70 سال از عمرش در تابلویی به تصویر بکشیم، شبیه آثار «گرنیکا» می‌شود. دانشجویان در طول عمر خود بیشترین حجم آسیب‌ها و محدودیت‌ها را تجربه کرده‌اند.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر بخواهیم تابلوی فعالیت‌های دانشجویی را بکشیم تابلویی سیاه و سفید خواهد بود که روز 16 آذر حساس‌ترین نقطه آن است.


در ادامه وی به تاریخچه جنبش دانشجویی اشاره و اذعان کرد: کودتای ننگین دکتر مصدق، ارزان‌ترین کودتایی بود که از صبح تا ظهر انجام شد و کسانی که آن کودتا را جلو بردند، افرادی از درون جامعه بودند.


اصغرزاده تأکید کرد: جنبش دانشجویی ضمن آنکه می‌تواند به پیشبرد منافع جامعه و کشور کمک کند، هیچ‌گاه حاضر نیست از نیروی خارجی استقبال کند.


این فعال سیاسی شناخته شده در ادامه گفت: من به عنوان دانشجوی خط امام پذیرفتم که ما در ابتدای انقلاب اشتباهاتی کردیم.


وی با بیان اینکه «این سال‌ها 16 آذر دوباره در اختیار دانشجویان است»، گفت: مطالبات دانشجویان نه براندازانه است و نه در قالب این است که بخواهند با حکومت درگیر شوند، جامعه باید به این جوانان و دانشجویانی که از آبروی خود می‌گذارند و می‌خواهند شرایطی را ایجاد کنند که انسان‌ها در جامعه بهتر دیده شوند و قانون در جامعه ملاک باشد و تحولات و اصلاحات تدریجی باشد، افتخار کند.


اصغرزاده با بیان اینکه محیط دانشگاه محیطی متفاوت از دبیرستان است، تأکید کرد: اگر آزادی‌های آکادمیک، گفت‌وگو بین دانشجویان و مباحث مهم علمی که همه ما به دنبال تولید و کشف آنها هستیم، به وجود نیاید، جامعه پول خود را دور ریخته است.


وی تصریح کرد: من جزو طرفداران این انقلابم. انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب مردمی و بزرگ‌ترین تحول انقلابی در خاورمیانه، و منشاء بسیاری از تحولات دیگر است ولی این انقلاب شرایط و ضوابطی دارد و به راحتی قابل مصادره نیست.


این فعال سیاسی ادامه داد: انقلاب اسلامی عدالت‌محور است، ولی عدالت بدون آزادی تبدیل به جهنم می‌شود. ما باید بپذیریم که وقتی از آزاده‌خواهی دفاع کردیم، از عدالت‌خواهی هم می‌توانیم دفاع کنیم اما وقتی از عدالت‌خواهی بدون توجه به شاخص‌های آزادی‌خواهانه و دموکراسی دفاع کنیم، جهنم خواهیم ساخت.


وی افزود: تنها چیزی که می‌تواند نشان دهد که حکومت‌ها تا چه اندازه درست می‌گویند این است که مردم آزادی بیان و آزادی پس از بیان داشته باشند و بتوانند نقد کنند. اگر این آزادی‌خواهی وجود داشته باشد خود مردم راه درست را پیدا می‌کنند.


اصغرزاده با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تأکید کرد: جامعه‌ ایران به دلیل شعار «تعامل با دنیا»ی حسن روحانی، به او رأی داد. در تمام انتخابات دو دهه اخیر، این جنبش دانشجویی بود که نظر خود را به جامعه اطلاع داد و تأثیرگذار بود.


او افزود: تنها راه اصلاح جامعه حرکت تدریجی از طریق جعبه جادویی به اسم صندوق رأی است.



16 آذر نه روز عزاست نه روز جشن


در ادامه این مراسم، بابک احمدی، مترجم و نویسنده شناخته شده ایرانی به ابراز دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: بسیار خوشحالم که پس از سال‌ها در یک جمع دانشجویی کنار شما هستم.


بابک احمدی ادامه داد:  16 آذر برای من یک طنین مقدس دارد و چون این طنین به مبارزه با ظلم، نابرابری و سرمایه‌داری بر می‌گردد در نتیجه این برای من بسیار سخت است که برای این روز جشن بگیرند و لبخند را بر لب‌ها جراحی کنند.


این نویسنده و منتقد اضافه کرد: وحدت من با هر نیرویی که دلش برای آزادی می‌تپد، گسست‌ناپذیر است.


او افزود: آن چیزی که برای من اهمیت دارد این است که اکنون دانشجوهایی نباشند که دوران دانشجویی خود را تنها برای این بگذرانند که وارد سیستم شغلی و حرفه‌ای شوند.

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار