۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۰۸
کد خبر: ۸۰۸۶۰
jashne fareghtahsili 96 (39)

حسین سلیمی در سخنانی در جشن فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی، آنها را سفیران دانش، اخلاق و فرهنگ نام نهاد و این دانش‌آموختگان را به ایجاد «معنایی دیگر از زیست اجتماعی» تشویق کرد.


به گزارش عطنا، جشن دانش‌آموختگی 850 دانشجوی فارغ‌التحصیل‌ مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه علامه طباطبائی سه‌شنبه، پنجم اردبیهشت‌ماه، همزمان با سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) در سالن تربیت بدنی این دانشگاه با حضور مسئولان برگزار شد.


دکتر سلیمی با ابراز خرسندی از اینکه دانشگاه علامه افرادی برجسته را به جامعه ایران تقدیم کرده‌ است، گفت: با وجود تمام مشکلات، کاستی‌ها و ناکارامدی‌ها به همت استادان و مدیران دانشگاه توانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که استعدادهای بخشی از فرهیخته‌ترین انسان‌های جامعه به بار بنشیند و شاهد ورود آن‌ها به جامعه باشیم، ورودی که همراه با گسترش دانش، اخلاق و فرهیختگی است.


وی با بیان اینکه پیامبر ما در تاریک‌ترین عصر تاریخ بشری و در کنار جاهل‌ترین مردمان مبعوث شد، افزود: حضرت محمد(ص) در جامعه‌ای به پیامبری رسید که حتی ابتدایی‌ترین ویژگی‌های فرهنگ و تمدن بشری را نداشت، دورانی که حتی در اروپای زمانش سخت‌ترین و نامناسب‌ترین شرایط انسانی تجربه می‌شد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: پیامبر ما در آن دوره دانش و اخلاق را وجه اختلاف انسان و دیگر جانداران قرار داد چرا که دین و آیین پیامبر ما در بیشتر زمینه‌ها طرفدار مساوات و برابری و عدالت بین موجودات است.


وی تنها حوزه‌ دینی که در آن مساوات رعایت نمی‌شود را حوزه دانش دانست و ادامه داد: به بیان پیامبر اکرم، فقط دانشمندان و اصحاب دانش هستند که جایگاه متفاوتی در نزد خداوند دارند، ما خوشحالیم که در راستای این تعبیر بنیادین پیامبر، گروهی از انسان‌های صاحب علم و اخلاق که می‌توانند جامعه را تحت تاثیر دانش، فرهیختگی و بزرگ‌منشی خود قرار دهند امروز رسیدن به این مرحله رفیع را جشن میگیرند.


سلیمی خطاب به فارغ‌التحصیلان هم اظهار کرد: شما از دانشگاهی فارغ التحصیل شدید که امروزه یک افتخار در بین دانشگاه‌های کشور است، دانشگاه شما بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در حوزه علوم انسانی و دانشگاهی است که بیشترین نظریه‌پردازی‌های جدید کشور در درون آن صورت‌ می‌گیرد.


وی افزود: نزدیک به چهار سال است که بین نظریه‌پردازان دانشگاه علامه طباطبائی با سایر دانشگاه‌های کشور، حتی دانشگاه‌های مادر از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی فاصله زیادی وجود دارد، این‌ اتفاق به این معنا است که بیشترین نظریه و اندیشه نو در درون دانشگاه علامه‌ تولید می‌شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این دانشگاه در تولید مقالات علمی در حوزه علوم انسانی رتبه دوم کشور را دارد تصریح کرد: دانشگاه علامه در بین 350 دانشگاه دولتی در زمره 12 دانشگاه‌ برتر و سطح یک قرار گرفته است.



وی با اشاره به اینکه امروزه در تمامی نقاط کلیدی کشور، از سفارتخانه‌های ایران گرفته تا مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و بسیاری از دانشگاه‌ها، نیروهای متخصص و استادان همگی از فارغ‌التحصیلان برجسته دانشگاه علامه هستند، خاطرنشان کرد: ما افتخار می‌کنیم که در بسیاری از کشورها، استادان و پژوهشگران برجسته مراکز آموزشی و پژوهشی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه ما هستند.


دکتر سلیمی دانشگاه علامه را در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله روسیه، ترکیه، فرانسه و اسپانیا به عنوان یکی از مراکز اصلی روابط دانشگاهی با کشورهای دیگر و فعالیت‌های بین‌المللی عنوان کرد و گفت: این دستاورد به همت استادان و همکاران گرامی و همچنین دانشجویان پرتلاش ما میسر شده است، برای ما باعث افتخار است که در حال حاضر نزدیک به صد دانشجوی دانشگاه علامه در دانشگاه‌های مختلف دنیا در حال تدریس یا فعالیت پژوهشی هستند.


وی ادامه داد: به دلیل جایگاه رفیع دانشگاه علامه طباطبائی از شما انتظار داریم با ورود به جامعه و فعالیت‌های اجتماعی نماینده برجسته و شایسته‌ای برای دانشگاه باشید و تا بتوانیم مقام دانشگاه را روز به روز رفیع‌تر کنیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این که اندیشه و زیست فارغ‌التحصیلان ما باید بر اساس دانش باشد، خطاب به داشجویان دانش‌آموخته تصریح کرد: شما فقط برای گرفتن مدرک و نوشتن کلماتی روی ورقه‌ امتحانی به دانشگاه نیامده‌اید بلکه آمدید تا سطح دانش و اطلاعات خود را ارتقاء دهید و زیست اجتماعی‌تان براساس دانش باشد، ما از شما انتظار داریم که نمایندگانی برای اخلاق در جامعه باشید.


وی با بیان اینکه جامعه ایران، جامعه‌ای است که در بعضی حوزه‌هایش اخلاق در حال فراموشی است و منفعت‌گرایی به تدریج جای آن را می‌گیرد، خاطرنشان‌کرد: بسیار امیدوارم که دانشجویان برجسته و فارغ‌التحصیلان عزیز و فرهیخته دانشگاه علامه، سفیران اخلاق در جامعه ما باشند، از شما انتظار می‌رود که گونه‌ای دیگر از زیست اجتماعی را به جامعه معرفی کنید.


سلیمی افزود: دانش فقط برای تربیت پزشک و مهندس نیست بلکه آن چیزی که این رشته‌ها را معنادار می‌کند و جایگاه می‌بخشد علوم انسانی و علوم اجتماعی است، این علوم هستند که گونه‌ای دیگر از زیستن را به ما می‌آموزند.


وی با اشاره به اینکه شاغل بودن مساوی با پشت میز نشینی در یک اداره دولتی نیست خطاب به دانشجویان تاکید کرد: شما باید معنای اشتغال را تغییر دهید و با اندیشه‌ و نهاد‌های پژوهش بنیان معنایی دیگر از زیست اجتماعی را به جامعه ارائه ‌کنید.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان ضمن آرزوی موفقیت و سربلندی برای دانش‌آموختگان این دانشگاه خبر داد: براساس استعلام‌هایی صورت گرفته، هرساله فارغ‌التحصیلان زیادی را روانه بازار کار می‌کنیم و این نشان از کیفیت بالای فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه ما است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار