۰۶ شهريور ۱۳۹۵ ۱۰:۱۴
کد خبر: ۴۸۱۹۲

Salar-Amoli


حسين سالار آملي، رئيس مركز همكاري‌هاي علمي و بين‌المللي اين وزارت از انعقاد قرار داد براي 140 پروژه مشترك تعريف شده بين دانشگاه‌هاي داخل و خارج از كشور در سال‌هاي 94 و 95 خبر داد.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومي وزارت علوم، در مراسم افتتاحيه چهل و نهمين گردهمايي معاونان آموزشي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كه در دانشگاه علوم دريايي امام خميني نوشهر برگزار شد، حسين سالار آملي گفت: يكي از محورهاي آموزش عالي كشور، بين‌المللي كردن آن است.


رئيس مركز همكاري‌هاي علمي و بين‌المللي وزارت علوم اظهار داشت: بين‌المللي كردن آموزش عالي كشور بدين معناست كه سرريز علم و فناوري كشور به سمت كشورهاي همسايه، دوست و مسلمان سرازير شود تا در يك همكاري مشترك علمي، كشورها بتوانند چه در سطح منطقه و چه در سطح جهاني از علوم و يافته‌هاي يكديگر بهره مند شوند.


وي با بيان اينكه امروزه قدرتي در جهان مي‌تواند خود را مطرح كند كه در مجامع جهاني هم مطرح باشد، گفت: مسئله جهاني شدن، خوب يا بد در دنيا ظهور پيدا كرده و برگشت پذير هم نيست و ما مي‌توانيم از اين فرصت به صورت بهينه استفاده كرده و در اين مسير از محورهاي خود آموزش عالي از قبيل سرمايه امنيتي، سرمايه اجتماعي، سرمايه مالي، سرمايه فرهنگي و بالاخره سرمايه علمي در جهت اعتلاي علمي و فرهنگي كشورمان به بهترين نحو استفاده كرد.


دكتر سالار آملي افزود: در خصوص سرمايه امنيتي اگر دانشجويان خارجي پس از فارغ التحصيلي به كشور خود بازگردند و صاحب پست‌هاي مهم شوند، به تقويت روابط بين دو كشور منجر مي‌شود، و سرمايه اجتماعي نيز به نوعي پذيرش رفتار ديگران در مقابل خودمان به حساب مي‌آيد.


وي همچنين سرمايه فرهنگي را اخذ موارد مثبت فرهنگي از دانشجويان خارجي و بالعكس و سرمايه علمي را نيز ديدگاه خاص كشورها به مسائل علمي دانست كه در اين خصوص اعطاي بورس تحصيلي مي‌تواند به نفع كشورمان تمام شود.


رئيس مركز همكاري‌هاي علمي و بين‌المللي وزارت علوم، در بخش ديگري از سخنان خود مواردي از قبيل مشكل در حيطه هويت‌ها و ضعف در هويت شناسي ملي و محلي، وجود هنر موثر در ارتباطات جهاني و هدايت قوانين بين‌المللي را از جمله چالش‌هاي بين اللمللي شدن ذكر كرد و گفت: در عوض آموزش عالي هم اگر به صورت بسته عرضه شود مواردي از قبيل فرار مغزها، افزايش هزينه تحقيقات، عدم وجود رقابت منطقه‌اي و جهاني و بالاخره عدم رقابت استاندارد‌هاي بالا وقابل قبول را درپي خواهد داشت .


وي همچنين اساسي‌ترين شاخص‌هاي بين‌المللي شدن دانشگاه‌ها را شناخت مشكلات منطقه و روند تحقيقات و آموزش در بخش آموزش عالي، پذيرش دانشجويان خارجي، رفت و آمد استادان خارجي و بالعكس، ايجاد دوره‌هاي مشترك با دانشگاه‌هاي برتر جهان و همچنين انجام پروژه‌هاي مشترك با ساير كشورها عنوان كرد.


سالارآملي با اشاره به سفر 8 وزير علوم و 93 رئيس دانشگاه به كشورمان در سال گذشته گفت: تعريف 140 پرو‍ژه مشترك با دانشگاه‌هاي خارج از كشور، وجود 50 كرسي زبان فارسي در دانشگاه‌هاي خارجي و همچنين ورود 1484 استاد دانشگاه خارجي به داخل كشور، نشان دهنده تحركات مثبت دانشگاه‌ها در جهت بين‌المللي شدن است.


 وي با بيان اينكه دو قرارداد علمي و فناوري از طرف دانشگاه‌هاي علامه طباطبائي، ملاير و تربت حيدريه هر كدام به ارزش یک ميليون يورو با دانشگاه‌هاي خارجي منعقد شده است، گفت: در رتبه بندي تايمز كه تعداد دانشگاه‌هاي برتر كشورها را اعلام مي‌كند 8 دانشگاه ايراني ديده مي‌شوند كه در بررسي شاخص‌هاي برتر بودن، عدم جذب مناسب دانشجوي خارجي در دانشگاه‌ها ي ايران مشهود است و لازم است شما معاونان آموزشي در اين خصوص اقدام كنيد.


قائم مقام وزير علوم در امور بين‌الملل در تبيين نقشه راه براي همكاري‌هاي مشترك علمي و فناوري، كشورهاي حوزه نفوذ ايران را كشورهاي عراق، افغانستان، سوريه، لبنان و تاجيكستان ذكر كرد و گفت: علاوه بر اين، كشورهاي همسايه و مسلمان هم در نقشه راه مان براي همكاري‌هاي علمي قرار دارند.


وي همچنين از كشورهاي آلمان، روسيه، چين، ايتاليا و فرانسه به عنوان كشورهاي حوزه راهبري از نظر ارتباطات علمي و فناوري مشترك نام برد و گفت: ما بايد در رفت و آمدها و مراودات علمي با اين كشورها بتوانيم سطح علمي خودمان را با استفاده از يافته‌هاي مشترك بيش از پيش افزايش دهيم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار