۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ۲۱:۱۴
کد خبر: ۴۶۵۱۰

Dr Sahrayi - reza morad (1)


معاون آموزشی بنیاد سعدی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی باید محور جذب دانشجوی خارجی در امور علوم انسانی باشد که همه این افراد می‌توانند ظرفیت‌هایی برای جذب باشند.


به گزارش عطنا، دکتر رضا‌مراد صحرایی اظهار داشت: آغاز دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، آئین‌نامه‌ای است که تحت عنوان آئین‌نامه پذیرش دانشجو برای دوره دانش‌افزایی از آن یاد می‌شود. هر زمانی که این آئین‌نامه در بنیاد سعدی تشکیل می‌شود، از طریق بنیاد به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان ابلاغ می‌شود.


وی افزود: ما 85 نمایندگی در سراسر جهان داریم؛ اعم از سفارت‌خانه‌ها، رایزنی‌ها و نمایندگی‌های مستقل. در بازه زمانی آن‌ها تقاضاهای خود را در قالب فرم‌هایی برای بنیاد سعدی ارسال می‌کنند. در بنیاد سعدی، فرم‌ها و درخواست‌ها در دو گروه مطالعه می‌شوند؛ یک گروه در معاونت آموزش و پژوهش و یک گروه در معاونت بین‌الملل بنیاد سعدی. صحرایی در ادامه خاطر نشان کرد: بعد از انتخاب افراد با توجه به بودجه تعیین شده با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط، ویزای این افراد را هماهنگی و پیگیری می‌کنند. بعد از تهیه ویزا شروع به دریافت اطلاعات مورد نیاز آن‌ها برای این دوره می‌کنیم. بعد از دریافت اطلاعات و تایید لیست نهایی پذیرفته‌شدگان، فرآیند انتخاب میزبان در ایران شروع می‌شود.


معاون آموزشی بنیاد سعدی تصریح کرد: این دومین بار است که این دوره در تهران برگزار می‌شود. تا پیش از این، برگزاری این دوره‌ها در حجم کوچکتر در دانشگاه بین‌المللی قزوین انجام می‌شد. این درحالی است که برگزاری این برنامه در تهران ابعاد بسیار وسیعی دارد؛ از جمله حضور سفرای کشورهایی که از آن‌ها دانشجویانی به ایران دعوت شده‌اند، حضور دوستان، اقوام و بستگان کسانی که در این دوره حضور دارند.


وی ادامه داد: میزبان‌هایی متعددی برای این دوره اعلام آمادگی کردند؛ از جمله دانشگاه شهید بهشتی که میزبان سال پیش نیز بود، دانشگاه شیراز، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش امور بین‌الملل و دانشگاه اصفهان که هرکدام از آن‌ها ظرفیت‌های قابل قبولی داشتند.



دانشگاه علامه، ریشه درخت تناور آموزش زبان‌فارسی در جهان


Dr Sahrayi - reza morad (2)


دکتر رضامراد صحرایی گفت: انتخاب دانشگاه علامه طباطبائی در این دوره به این دلیل است که این دانشگاه ریشه درخت تناور آموزش زبان‌فارسی در جهان است. بسیاری از دوستان این فارسی‌آموزان در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند. من معتقدم دانشگاه علامه طباطبائی باید محور جذب دانشجوی خارجی در امور علوم انسانی باشد که همه این افراد می‌توانند ظرفیت‌هایی برای جذب باشند. وی خاطر نشان کرد: در دانشگاه‌های دیگر مانند شریف، شهید بهشتی و تهران در علوم پزشکی می توانند دانشجو بپذیرند اما در علوم انسانی ما باید بهترین دانشگاه موجود را انتخاب کنیم که همان دانشگاه علامه طباطبائی است.


مسئول آموزش این دوره تاکید کرد: یکی از دلایل انتخاب دانشگاه علامه طباطبائی انسجام درونی و مدیریت دانشگاه است. اجزای این دانشگاه خیلی زود برای انجام کارهای تیمی هماهنگ می‌شوند. از مهم‌ترین نقاط قوت دانشگاه علامه، هماهنگی مثال‌زدنی در این نوع فعالیت‌های گسترده، است.


 



دانشگاه علامه در عرض سه هفته آماده شد


صحرایی اظهار داشت: علی‌رغم اینکه توانایی برگزاری این دوره، در بین دوستان ما در دانشگاه‌های دیگر وجود داشت، ولی این هماهنگی با سرعت موردنظر اتفاق نمی‌افتاد. دانشگاه علامه طباطبائی در عرض سه هفته تمام محیط خود را برای این اتفاق مهم آماده کرد. دوره دانش‌افزایی یک برنامه ملی است که اگر بخواهیم برنامه‌های ملی با ظرفیت بین‌المللی ایران را بشماریم قطعا در راس امور یکی از این برنامه‌هاست.


وی تصریح کرد: برنامه‌های دوره دانش‌افزایی در دو بخش آموزشی و تفریحی-توریستی است. در بخش آموزشی ما یک کار فوق‌العاده حرفه‌ای انجام می‌دهیم؛ آزمون تعیین سطح در سه مرحله کتبی، شفاهی و دانشی انجام می‌شود. بعد از آن دانشجویان در 15 کلاس تقسیم می‌شوند.



فرآیند انتخاب استاد


Dr Sahrayi - reza morad (3)


معاون آموزشی بنیاد سعدی گفت: برای این فارسی‌آموزان از بین 461 استادی که به دانشگاه علامه و بنیاد سعدی اعلام علاقه‌مندی کردند، 35 نفر انتخاب کردیم. فرآیند انتخاب استاد فرآیندی بسیار پیچیده و دقیق است. آن‌ها در مجموع روزانه 45 کلاس خواهند داشت. برنامه‌های بعدازظهردر قالب برنامه‌های تفریحی، توریستی و فرهنگی خواهد بود. وی اظهار داشت: این افراد از فرهنگ‌های مختلف از ملت‌های مختلف و از ادیان مختلف به ایران آمده‌اند و دو اتفاق مهم برای آن ها در جریان است؛ اول اینکه زبان مشترک آن‌ها فارسی است و دوم اینکه ایران متاسفانه به طور خیلی ناجوانمردانه‌ای در حجمه تبلیغاتی غرب و رسانه‌های غربی قرار دارد.


رضامراد صحرایی در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی که آن‌ها تصویر واقعی ایران را دریافت می‌کنند، دو اتفاق می‌افتد؛ اتفاق اول اینکه متوجه می‌شوند که چقدر با دروغ روبه‌رو بوده‌اند و اتفاق دیگر اینکه آن‌ها ایران واقعی را می‌بینند و به عمق فرهنگ ما پی می‌برند و چون به عمق فرهنگ ما می آیند، با واقعیت ما بیشتر آشنا می‌شوند. حضور در عمق باعث می‌شود که هجمه‌ی تبلیغاتی راحت نتواند آن را خدشه‌دار کند.


مسئول بخش آموزش دوره دانش‌افزایی تاکید کرد: شما در پایان این دوره خواهید دید که اولا چقدر زبان‌فارسی این دانشجویان، تقویت می‌شود و چقدر نسبت به ایران علاقه پیدا می‌کنند. من به شما قول می‌دهم که در مراسم اختتامیه شما تعداد زیادی از دانشجویان را گریان مشاهده خواهید کرد چون دوستانی خواهند یافت که به این سرزمین تعلق دارند و ترک این دوستان سخت خواهد بود. وی یادآور شد: آن‌ها بعد از بازگشت به کشور خود فرم‌های ارزیابی را پر خواهند کرد؛ زمان، مکان، آموزش، بازدید، همه و همه مورد ارزیابی قرار گرفته و به صورت یک مجموعه مستند در اختیار میزبان بعدی قرار خواهد گرفت. دکتر رضامراد صحرایی در پایان سخنانش گفت: اکنون دانشگاه علامه بسیاری از نقاط ضعف میزبانان قبلی را ندارد ولی درنهایت اگر اشکالی بر این دوره وارد باشد که آن هم حاصل تنوع فرهنگی خواهد بود، در دوره‌های بعدی برطرف خواهد شد.


لازم به ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار