۲۰ مرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۱۶
کد خبر: ۴۶۴۸۵
Bagh Mooze Defa Moghadas (27)

Bagh Mooze Defa Moghadas (10)


در ادامه برنامه‌های فرهنگی دوره دانش‌‌‌‌‌‌‌‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، فارسی‌آموزان خارجی از باغ موزه دفاع مقدس، بازدید کردند.


به گزارش عطنا، در این برنامه که در قالب برنامه‌های تفریحی دوره دانش‌افزایی زبان فارسی صورت گرفت، دانشجویان خارجی، با گوشه‌های از آثار دفاع مقدس و ابعاد مختلف جنگ تحمیلی هشت ساله آشنا شدند.


موزه دفاع مقدس به عنوان محلی برای ارائه بخش‌هایی از حماسه‌سازی‌های ملت ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس در کنار مجموعه‌های بزرگ فرهنگی شهر نظیر باغ کتاب تهران، کتاب خانه ملی، فرهنگستان های جمهوری اسلامی، باغ هنر، تهران سرای قرآن و مصلای بزرگ تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران قرار گرفته است.


بخشی از اين مجموعه  که در سال 1391 افتتاح شده است، دربرگیرنده باغ راهي در فاصله ميان دو اتوبان شهيد حقاني و شهيد همت قرار دارد که در آن المان‌هايي از دوران دفاع مقدس نصب شده است؛ این باغ راه با نورپردازی زیبا، گل کاری متنوع و متفاوت، ورودی باغ موزه را به محوطه وسیع «باغ دره» وصل می کند.


از جذاب‌ترین بخش‌های باغ موزه دفاع مقدس به اذعان فارسی‌آموزان بازدید از «سراسرنما» بود. مساحت این مجموعه بالغ بر 1700 مترمربع است و معماری آن مشتمل بر سه بخش تالار اصلی سراسرنما، گالری و فضاهای جانبی آن تعریف و تهیه شده است. این ساختمان دو طبقه است و ورودی های آن بر اساس طرح های مورد استفاده در عملیات مختلف طراحی شده و در مرحله پایانی نیز برگردان نقاشی روی دیوار سراسرنما انتقال پیدا می کند.


نمایش نقاشی گونه سه‌بعدی در درون سراسرنما به صورت کره‌ی 360 درجه آغاز می شود، فارسی آموزان در مرکز این کره ایستادند و با سکوت شاهد زندگی مردم خرمشهر،حمله هواپیماها و نیروی‌های عراق، مقاومت و ایثار تا آخرین قطره خون، عملیات دفاع مقدس و آزادی سازی خرمشهر شدند.


سکوت مطلق و کنجکاوانه بازدیدکنندگان با گریه دو دختر سوری شکسته شد. چرا که این نمایش، تصاویر آشنایی برای آنها بود. این اتفاق با همدردی سایر فارسی‌آموزان همراه شد.


این دانشجوی سوری به‌ خبرنگار عطنا گفت: شما در اینجا، نمایش جنگ را می‌بینید اما من آن صحنه‌ها را هر روز می‌دیدم و با آنها زندگی کرده‌ام. برادرم در سوریه شهید شد و هر لحظه امکان داشت خانواده‌ام کشته شوند.


فارسی‌آموز دیگری به نام اولگا، که استاد دانشگاه اقتصاد در روسیه است، گفت: « امیدواریم عقل انسانی آن قدر رشد کند که صلح در سراسر عالم حاکم شود و هیچ جنگی وجود نداشته باشد». او درباره این سراسرنما هم با کلماتی شمرده شمرده با لهجه روسی پاسخ داد: «احساسات متفاوتی دارم، زیرا جنگ برای هر مردم و ملتی خیلی غمگین و تراژیک است. به همین دلیل احساسات من هم خیلی غمگین‌تر شد چون جنگ برای من ضدزندگی و غیرطبیعی است».


همچنین این فارسی‌آموز در مورد مردم سوریه گفت: «من طرفدار مردم سوریه هستم، امیدوارم هر چه سریع‌تر جنگ تمام شود و مردم سوریه آزادی را به دست آورند».


دنیل، فارسی آموزی دیگر بود که درباره این موزه اظهار نظر کرد: «این موزه جنگ ایران و عراق است این موزه نشانگر یکی از صفحات بزرگ تاریخ ایران است و اینجا به جهت احترام به قربانیان جنگ ایران و عراق ساخته شده است».


از دیگر بخش‌های جالب توجه این موزه منازل هشتگانه بود که به ترتیب شامل تالار آستانه، تالار حیرت و حقانیت، تالار دفاع، تالار آرامش و مقابله، تالار شهادت، تالار پیروزی، تالار سرانجام و مسجد خرمشهر (نماد مقاومت مشهور)، بود.


این برنامه فرهنگی با گرفتن عکس‌های یادگاری توسط فارسی آموزان به پایان رسید.


لازم به ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و با همکاری و میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار