۰۵ مرداد ۱۳۹۵ ۰۰:۵۶
کد خبر: ۴۴۶۷۴

kazazi


کزازی در مراسم رونمایی از شاهنامه کتابت شده فریبا مقصودی اظهار کرد: در میان هنرهای گوناگون چند هنر ارج و ارزش بیشتری داشته اند.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: برترین این هنرها سخن است و گرانمایه ترین شاهکار ادب جهان در ایران پدید آمده است؛ دو هنر دیگر خوشنویسی و نگارگری است که چنان نزد ایرانیان گرامی و والا بوده که کارکرد آیین و ورجاوند یافته اند.


استاد پیشین ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: این سه هنر در پیوند با یکدیگر سالیان بسیار پاییده اند و هنگامی که ایرانیان می خواسته اند شاهکاری ادبی به زیبایی فراروی خوانندگان قرار دهند آن را خوش می نوشته اند و با نگاره های دلفریب و هوش ربای آذین می دادند.


وی همچنین به نگاشتن شاهنامه به خط خوش اشاره ای کرد و افزود: امروز شاهنامه ای را ارج می نهیم که خوشنویس آن بانویی هنرمند است. زنان خوشنویس گهگاه در ایران پدید آمده اند و گهگاه از سر دل خوشنویسی کرده اند اما هیچ زن خوشنویسی یک شاهکار ادبی را از آغاز تا انجام ننوشته است.


کزازی تاکید کرد: می توانیم خانم مقصودی را دبیر بانوی ایران زمین بدانیم که کاری کرده است زنانه.


نصرالله افجه ای هنرمند خوشنویس نیز در این مراسم گفت که مهم ترین شاهنامه در طول یک قرن گذشته به خط عماد الکتاب نوشته شده که به چاپ سنگی هم رسیده است.


وی گفت: خانم مقصودی که پیش از این سه بار کل قرآن را کتابت کرده اند کار مردانه ای کرده اند. نباید فراموش کرد بانوان کاتب ما محدود بوده اند.


فریبا مقصودی خوشنویس شاهنامه نیز با تشکر از نشر ریشه و کمک های احمد مسجد جامعی برای چاپ این اثر گفت: کتابت هشت سال طول کشید و امروز هشت سال بعد از چاپ این شاهنامه مراسم رونمایی برگزار شد؛ زیرا کاری که یک زن کرده بود در جامعه مردسالار ما دیده نشده بود.


به گفته وی امروز که مراسم رونمایی از این شاهنامه خوشنویسی شده برگزار می شود تنها 20 نسخه از این کتاب باقی مانده است.


در این مراسم که عصر دوشنبه در سالن همایش کتابخانه ملی برگزار شد عباس صالحی امیری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمود دعایی ریسس موسسه اطلاعات، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد فارابی و جمعی از علاقمندان هنر خوشنویسی برگزار شد کیومرث قیصری شاعر معاصر نیز شعر خواند و مرشد خرمی برنامه اجرا کرد.


در پایان ، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدیه ای را به فریبا مقصودی به پاسداشت کتابت شاهنامه و دیگر زحمات وی در عرصه فرهنگ و هنر خوشنویسی اعطا کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار