عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این موضوع که در کشورهای اروپایی شکل شهرها براساس کریدورهای حمل و نقلی و حتی کریدورها نیز براساس شیوه شهرسازی آن شهر ترسیم شده اند.
به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی خاکساری گفت : با توجه به قدمت بالای راه آهن در کشوری چون ایران که در ساخت و توسعه خطوط شاهکارهای فنی را توسط متخصصان به کار برده است اما در مجموع شکل و شیوه کریدورها با شکل توسعه شهری هیچ تناسبی ندارد و چنانچه بخواهیم توسعه شهری بر مبنای حمل و نقلی را داشته و تمامی مدهای حمل و نقلی را با یکدیگر یکپارچه کنیم، بایستی ترسیم دیگری را برای شهرها و کریدورها داشته و شهرها را در اطراف سیستم های حمل و نقلی چون راه آهن توسعه دهیم.
وی افزود: امروزه کلان شهرهای بزرگ در کشورهای توسعه یافته مهم ترین مرکز تجاری خود را در اطراف خطوط ریلی ایجاد کرده اند و این امر نشان می دهد که شهرهای ما تفاوت عمده با کلان شهرهای کشورهای توسعه یافته دارد که برای این منظور نیز ضروری به نظر می رسد ویژگی های موجود شهری و حمل و نقل ریلی و امکان یکپارچه بودن مدهای مختلف را بررسی کرده و براساس آن شهرها را مبتنی بر این شیوه حمل و نقلی ترسیم کنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که در حال حاضر بهترین و کارآمدترین شیوه حمل و نقلی توسعه راه آهن و ارتباط گسترده و یکپارچه آن با مترو است، اظهار داشت: تهران و برخی کلان شهرهای کشور شاید نتوانند به گزینه ای چون حرکت به سمت مونوریل و تراموا فکر کنند اما سمت و سو دادن به توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال آن به بخش های مختلف حمل و نقلی همچون مترو ، اتوبوسرانی و فرودگاه و دسترسی آسان به مقاصد و مراکز شهری از مهمترین اقداماتی است که باید به تدریج در کشور توسط دست اندرکاران حمل و نقلی صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: امروزه ما نیاز داریم حمل و نقل بین شهری را طوری با ایستگاه های ریلی درون و برون شهر منطبق دهیم که مسافران بتوانند از طریق ایستگاه ها به شبکه حمل و نقل آسان و راحت متصل شوند و این امر مستلزم تعامل حمل و نقل درون شهر، حومه ای و راه آهن است.