۰۱ تير ۱۳۹۵ ۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۱۸۲۷

chiniha (7)


تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه مطالعات خارجی پکن، سه شنبه یکم تیرماه در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی امضا شد.


به گزارش عطنا، هان چن، رئیس دانشگاه مطالعات خارجی پکن در این جلسه گفت: گروه زبان و ادبیات فارسی سال 2009 در دانشگاه ما تاسیس شد و کمک‌های مختلفی از دولت و سفارت ایران به ما شده‌است.


وی افزود: علاقه ما بر این است که در همکاری‌های خود با دانشگاه علامه طباطبائی به هدف گسترش فرهنگ و پژوهش زبان فارسی هم برسیم. باید با تبادل در زمینه پژوهشی به پیشرفت دو دانشگاه کمک کنیم و مطمئنا بدون توجه به این مساله این امر تحقق پیدا نمی‌کند.


رئیس دانشگاه مطالعات خارجی پکن با بیان این نکته که مهم‌ترین زمینه تبادل، انتقال و تبادل اساتید است، اظهار داشت: افرادی که با فرهنگ ایران آشنایی دارند به ایران می‌فرستیم و از طرفی پذیرای اساتید ایرانی که علاقه‌مند به پژوهش و تحقیق در زمینه فرهنگ چین هستند پذیرا هستیم.


هان چن با اشاره به فرهنگ غنی کشور ایران و چین، خاطر نشان کرد: روابط ایران و چین از سال‌های گذشته آغاز شده است و این همکاری‌های علمی به تبادل فرهنگ و تمدن هم کمک می‌کند.


وی تصریح کرد: دانشگاه مطالعات خارجی پکن ترم تابستان دارد و دانشجویان در دوره‌های کوتاه مدت می‌توانند به این دانشگاه بیایند.


رئیس دانشگاه مطالعات خارجی پکن اظهار داشت: دانشجویان شما وقتی زبان چینی می خوانند مطمئنا وقتی در موقعیت قرار گیرند و به چین بیایند بهتر و راحت‌تر می‌توانند فرهنگ و زبان مورد مطالعه خود را درک کنند.


وی در پایان با دعوت دکتر سلیمی به کشور چین، حضور اساتید زبان فارسی دانشگاه علامه را در دانشگاه مطالعات خارجی و اساتید چینی آن دانشگاه را در دانشگاه علامه بسیار یاری رسان و خوب، در رسیدن به اهداف دانست.


دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان این نکته که نگاه دو دانشگاه در زمینه همکاری به هم بسیار نزدیک است عنوان کرد: آشنایی با فرهنگ و مسائل چین بسیار گسترده است. سه دانشگاه در کشور ایران هستند که دپارتمان زبان چینی دارند که علامه هم جز این دانشگاه‌ها است.


وی افزود: در رشته‌های روابط بین‌الملل و علوم سیاسی تعداد زیادی پایان‌نامه‌ی دانشجویان ما در رابطه با کشور چین است. موضوع یکی از پایان‌نامه‌هایی که الان در دانشکده در حال آماده سازی است، تاثیر روابط ایران و چین بر امنیت جهانی است.


سلیمی با بیان این موضوع که ما فقط در زمینه زبان همکاری نخواهیم کرد، افزود: رشته حقوق، علوم اجتماعی، مدیریت و روابط بین‌الملل از جمله رشته‌ها و زمینه‌هایی است که دو دانشگاه می‌توانند باهم همکاری کنند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی درباره زمینه‌های همکاری اذعان داشت: دانشگاه علامه آمادگی این را دارد که دو دانشجوی دوره دکتری را که علاقه‌مند هستند در رشته های مرتبط به دانشگاه شما منتقل کنیم.


وی افزود: سالانه یکبار میزبان دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی شما در دانشگاه علامه باشیم و یکبار دانشجویان دانشگاه ما به کشور چین سفر کنند.


سلیمی با بیان این نکته که دانشگاه علامه حاضر است تا برای دو استاد شرایط فرصت مطالعاتی را برای دو دانشگاه فراهم کند، خاطرنشان کرد: برای این که موضوعات پژوهشی مشترک خود را انتخاب کنیم، یک همایش و پروژه مشترک برگزار کنیم تا بتوانیم هدف و موضوعات مشترک را به‌دست آوریم.


دکتر شجاع احمدوند، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی ارتباطات و علایق کشور چین و ایران را خوب دانست و اظهار داشت: در دو ماه گذشته به کشور چین سفر کرده بودم و ضمن حضور در چند دانشگاه با اساتید دیدار و گفت‌وگو داشتم.


وی افزود: علاوه بر حضور در چند دانشگاه از دو محیط فرهنگی تراکوتا و موزه ملی چین بازدید کرده‌ام و از نکات جالب توجه در موزه ملی که بسیار جلب توجه کرد، وجود برخی عناصر فرهنگی کشور ایران دوره باستان در موزه بود. این موضوع نشان از این دارد که کشور چین و ایران هر دو باستانی هستند و کهن‌ترین مساله را در حوزه جاده ابریشم این دو کشور دارند.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در کنار زبان فارسی و چینی که مورد علاقه دو طرف هست، می‌توانیم روی جاده ابریشم که ستون باستانی تمدن دو کشور است تحقیقات مشترک به عمل آوریم.


لازم به ذکر است دانشگاه مطالعات خارجی پکن در سال 1941 تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های چین در حوزه آموزش زبان‌های خارجی و بزرگترین دانشگاه این کشور از نظر تعداد زبان‌های خارجی ارائه شده است که 67 زبان از جمله فارسی تدریس می‌شود. این دانشگاه علاوه بر زبان خارجی در رشته‌های خبرنگاری و ارتباطات، علوم سیاسی، حقوق و مدیریت و مهندسی هم دانشجو می‌پذیرد.


از آن‌جا که در طول فعالیت این دانشگاه تعداد 400 سفیر و هزار رایزن وزارت امور خارجه چین از آن فارغ التحصیل شده‌اند، مردم چین به این دانشگاه لقب مهد دیپلمات داده‌اند. این دانشگاه با بیش از 400دانشگاه از 88کشور تفاهم نامه همکاری دارد.


chiniha (30) chiniha (24)

chiniha (18) chiniha (12) chiniha (6) chiniha (33) chiniha (32) chiniha (26) chiniha (27) chiniha (28) chiniha (29) chiniha (31) chiniha (25) chiniha (23) chiniha (22) chiniha (21) chiniha (20) chiniha (14) chiniha (15) chiniha (16) chiniha (17) chiniha (19) chiniha (13) chiniha (11) chiniha (10) chiniha (9) chiniha (8) chiniha (2) chiniha (3) chiniha (4) chiniha (5) chiniha (7) chiniha (1)
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار