۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۱۶
کد خبر: ۴۰۸۹۰
1436947665927_hamidreza-dastjerdi-18


تحقیقات جدید نشان می‌دهد ۶۰ درصد شغل‌های وابسته به روزنامه‌ها تا ۲۶ سال آینده از بین خواهند رفت، اما این تحقیقات چقدر قابل استناد است و آیا تغییر شکل روزنامه ها به معنای انحطاط این حرفه است یا گامی جدید در حرفه روزنامه نگاری.




به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، با توسعه ابزار دیجیتال پیش‌بینی می‌شود تا ۲۶ سال آینده ۶۰ درصد شغل‌های روزنامه‌ای از بین بروند.


دفتر آمار کار آمریکا بر اساس اطلاعاتی که از بررسی ۲۶ ساله وضعیت رسانه‌ها در این کشور انجام داده، چنین پیش‌بینی را اعلام کرد. این پژوهش از سال ۱۹۹۰ یعنی زمان به کارگیری اولین رایانه‌ها تا کنون، داده‌های مختلف را مدنظر قرار داده است.


این بررسی‌ها سیر نزولی شدیدی را در مورد شغل‌های وابسته به روزنامه‌ها نشان می‌دهد. بر اساس این آمار، تعداد این شغل‌ها در سال ۱۹۹۰، رقمی معادل ۴۵۸ هزار بوده و با ۶۰ درصد کاهش در سال ماه مارس ۲۰۱۶ به رقم ۱۸۳ هزار رسیده است.


57301754


در این گزارش به نقل از گاردین آمده است که تعداد شغل‌های مربوط به نشر اینترنتی اخبار و خبررسانی آنلاین طی همین بازه زمانی از ۳۰ هزار به ۱۹۸ هزار ارتقاء پیدا کرده است. این رقم در سال ۲۰۰۸ تنها ۸۰ هزار عدد بود و در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.


همچنین یکی از حوزه‌های کاری تحت تاثیر عصر گسترش فناوری دیجیتال، خبررسانی از طریق رادیو است که از سال ۱۹۹۰ شاهد ۲۷ درصد تنزل آمار شده است.


این در حالی است که عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی مدتی پیش در گفتگویی با عطنا اظهار داشته است: در هفت سال گذشته تیراژ و فروش روزنامه ها در جهان کاهش  یافته و حتی  قطع شان کوچکتر (تابلوید) شده است. بخشی از اخبار حذف شده و بخش دیگر به صورت الکترونیکی در سایت روزنامه‌ها منتشر می‌شود ولی اخبار داغ و تفسیر و تحلیل همچنان در روزنامه‌ها وجود دارد.


حسینعلی افخمی تاکید کرده با اینکه فروش روزنامه چاپی کمتر شده اما به همین میزان مشترکین اینترنتی وجود دارد.


این استاد دانشگاه با اشاره به «رایگان نبودن روزنامه‌های آنلاین در هیچ جای دنیا» بر این باور است که، «به روزنامه نگاری چاپی فشار آمده ولی به مفهوم این نیست که روزنامه نگاری چاپی دارد حذف می شود، روزنامه نگاری چاپی همچنان جایگاهش را دارد».


با استدلال به این گفته می توان نسبت به گزارش گاردین اینگونه نتیجه گرفت که، با وجود اینکه روزنامه به شکل چاپی دچار تغییرات زیادی خواهد شد اما هنوز  برای پیش بینی درباره کاهش 60 درصدی شغل های مرتبط با این حرفه زود است. هر چند تایید این تحقیقات ترس زیادی بر بدنه روزنامه نگاران سنتی و شاغلان مرتبط با آن در حوزه های تولید، توزیع و نشر خواهد گذاشت اما یکی از بارزترین مزایای آن کاهش استفاده از کاغذ است که باعث می‌شود بسیاری از روزنامه ها، درختان را فدای دعواهای سیاسی خود نکنند.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار