۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۱:۴۸
کد خبر: ۴۰۵۱۷

دومین نشست علمی بررسی ابعاد عرفانی، اخلاقی و تربیتی شخصیت حضرت امام خمینی (ره) همزمان با بیست و هفتمین سالروز ارتحال ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی عصر جمعه در نخجوان برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، در این نشست که به مناسبت بزرگداشت بیست و هفتمین سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزارشد، جمعی از استاتید دانشگاهی و صاحب نظران علمی ایرانی و نخجوانی حضور داشتند.


منصور آیرم سرکنسول کشورمان در نخجوان، حسین آقازاده وابسته فرهنگی سرکنسولگری، دکتر یحیی فوزی معاون پژوهشی پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، دکتر سید حسن نورانی محقق دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر فرمان خلیل اف استاد فرهنگستان علوم و دکتر جیحون محمد اف استاد دانشگاه دولتی جمهوری خودمختار نخجوان در سخنانی در خصوص ابعاد مختلف شخصیت عرفانی حضرت امام خمینی (ره) سخنرانی کردند.


منصور آیرم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان در این نشست ضمن عرض تسلیت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، جنبه عرفانی آن حضرت را ویژگی بارز این شخصیت بزرگ تاریخی برشمرد و گفت: نام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان شناخته شده است و مردم دنیا این بزرگمرد تاریخ معاصر را بیشتر به عنوان یک شخصیت دینی و روحانی سیاسی می شناسند.


وی افزود: در حالی که این رهبر عالیقدر از ابعاد شخصیتی فراوانی برخوردار بود که بارزترین آنها را عرفان تشکیل می داد و همین ویژگی، منشاء رفتار و حرکت این انسان بزرگ در طول حیات پربار اجتماعی، سیاسی و تاریخی ایشان بود.


دکتر یحیی فوزی معاون پژوهشی پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) نیز در سخنرانی خود به تأثیر اندیشه عرفانی امام راحل در حمایت از صلح و همزیستی در جهان معاصر پرداخت و گفت: جوهره اندیشه امام خمینی (ره) تأکید بر سعادت انسان و راه رسیدن به این سعادت است و ایشان از ضرورت پیوند بین اخلاق، عرفان، معنویت و سیاست در دنیای امروز سخن می گفت.


دکتر فوزی در ادامه، اقدامات خشونت بار گروه های تکفیری در جهان امروز را که با نام اسلام انجام می شود و منجر به تبعات منفی اسلام ستیزی و خشونت علیه مسلمانان در کشورهای غربی شده است را مورد اشاره قرار داد و با استناد به دو کتاب 'شرح جنود عقل و جهل' و کتاب 'اربعین' امام خمینی (ره) به طرح دیدگاههای ایشان در نفی خشونت و افراط گرایی و دعوت جامعه جهانی به تقویت صلح و آرامش در جهان پرداخت.


دکتر فرمان خلیل اف استاد آکادمی علوم نخجوان نیز به بیان خاطرات و مشاهدات و تأثیرات سفر سال گذشته خود به تهران و شرکت در مراسم بزرگداشت رحلت امام خمینی (ره) پرداخت و محورهای اصلی سخنرانی مقام معظم رهبری در این مراسم را پیرامون مردم دوستی، صلح جویی، استقلال خواهی و اجتماعی بودن امام راحل مورد تأکید قرار داد.


دکتر سید حسن نورانی محقق دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنرانی با اشاره به جنبه های عارفانه اشعار امام خمینی (ره) و تعریف معانی عرفان، عارف و مضامین عرفانی اصطلاحات و کلمات به کار رفته در اشعار امام، عمق معرفت عرفانی امام را برای شرکت کنندگان تشریح کرد.


دکتر جیحون محمد اف استاد دانشگاه دولتی نخجوان نیز سیره و منش امام خمینی (ره) در زندگی شخصی و رفتار با اعضای خانواده و مشارکت در امور داخلی خانه را مورد اشاره قرار داد و بر الگوبرداری نسل جوان از زندگی امام راحل تأکید کرد.


حسین آقازاده وابسته فرهنگی سرکنسولگری کشورمان نیز شگفتی صاحب نظران سیاسی از پیروزی انقلاب را مورد اشاره قرارد داد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در پایان قرن بیستم میلادی یک واقعه غیر قابل پیش بینی از سوی صاحب نظران سیاسی بود.


وی افزود: تمام تحلیلگران غربی در نظریات، پژوهش ها و مقالات و کتابهای خود تأکید می کردند که سده بیستم میلادی، زمان پایان انقلاب ها در دنیاست اما آنها در بررسی های جدید خود دریافتند که انقلاب اسلامی ایران برخلاف تمام انقلاب های دنیا، با کمترین خشونت و خونریزی به نتیجه رسیده است و آنها این ویژگی را به عنوان قدرت رهبری امام خمینی (ره) به نام انقلاب اسلامی ثبت کردند.


آقازاده گفت: ریشه و اساس این ویژگی را باید در عرفان، اخلاق و تربیت امام راحل جست وجو کرد.


وی افزود: بنابر این با توجه به شرایط فعلی جامعه جهانی و تحولات منطقه ای و تهدیدهایی که علیه باورهای جوانان وجود دارد و امروز بیشتر از گذشته ضرورت شناخت علمی جوانان از عرفان و اخلاق و تربیت امام(ره) وجود دارد، لازم است از این عرفان عملی در فرایند اجتماعی کردن نسل جوان مفید برای جامعه بهره برداری کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار