دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس قوانینی که داریم تأسیس شرکت های دانش بنیان توسط دانشگاه ها و استادان دانشگاه ها مجاز است و اگر استادان وقت شان را در پژوهشگاه، مراکز رشد و یا شرکت های دانش بنیان بگذرانند جزو سوابق کاری آنها لحاظ شده و امتیاز برای آنان محسوب می شود.
به گزارش عطنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر فرهادی در اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت قیام پانزدهم خرداد اظهار داشت: دانشگاهها به سبک و سیاق امروزی حدود 800 سال قدمت دارند و بررسی سیر تحول دانشگاهها نشان میدهد که مدت مدیدی در دانشگاهها فقط بحث آموزش مطرح بوده و پس از مدتی امر پژوهش مورد توجه واقع شده است.
وی افزود: در نیمه دوم قرن بیستم حرکت به سمت توسعه اقتصادی به مأموریت دانشگاهها اضافه شد که با توسعه دانشگاه کارآفرین و تعامل بین علم و صنعت، اصلی ترین شاهراه اقتصاد مبتنی بر دانش شکل گرفت. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ایجاد و توسعه دانشگاه کارآفرین رویکردی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است و باعث شده در چنین شرایطی فرهنگ رایج دانشگاهها به نفع فرهنگ بنگاههای اقتصادی و تولیدی بیشتر دستخوش تغییر شود و در کنار فعالیت های آموزشی روزآمد و در حال تحول مستمر دانشگاهها به امر پژوهش، فناوری، نوآوری و کارآفرینی نیز بپردازند.
دکتر فرهادی گفت: کارآفرینی به مفهوم خلاقیت، نوآوری، بهره برداری بهینه از منابع بویژه منابع انسانی و خلق ارزش های مادی، اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی عمدتا کانون فعالیتهای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است.
وی افزود: در سیاست های کلان علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، تبدیل علم به ثروت با حفظ ارزش های اسلامی مد نظر است و معنای آن این است که آموزش، پژوهش، نوآوری و فناوری در راستای تبدیل علم به ثروت در جهت رفع نیازهای کشورداشته باشیم .
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه سه شورای آموزش، پژوهش و فناوری و فرهنگی وجود داشت که حوزه آموزش توسط وزیر آموزش و پرورش، حوزه فرهنگی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه علم و فناوری نیز از سوی وزیر علوم احکام جامع و مفصلی ارائه کردند.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه تفاوتی با برنامههای قبل دیده میشود و آن این است که احکام قانونی مورد نیاز اجرای برنامه را مجلس شورای اسلامی تصویب می کند، اما، اجرائیات برنامه ها چون قانون اساسی مربوط به رئیس جمهوری و دولت است توسط دولت تعیین شده است.
دکتر فرهادی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه مسائل اساسی از قبیل جهت دار بودن آموزش، کیفیت آموزش و ساماندهی آموزش عالی مطرح شده است عنوان کرد: خوشبختانه طرح آمایش آموزش عالی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و منتظر ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری هستیم. مقدمات آن برای اجرا آماده است و درسال آینده تغییر و دگرگونی در جهت ساماندهی ساختار آموزش عالی، دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه های کشور به 10 منطقه تقسیم شده است، اظهار داشت: در این تقسیم بندی مدیریتهای منطقه ای اعمال می شود و پس از آن سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را داریم که در آینده نزدیک ابلاغ می شود و ماموریت گرا بودن بسیاری از واحدهای آموزش عالی مشخص می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص بازنگری رشته های تحصیلی افزود: در سال گذشته بخش عمده ای از بازنگری رشته های تحصیلی انجام شد و مقرر شده بود که 600 رشته تحصیلی بازنگری شود ولی 452 رشته بازنگری شد و بازنگری بقیه رشته های تحصیلی نیز در حال بررسی و نهایی شدن است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته علی رغم تلاش ها و فرصت هایی که برای تکمیل ظرفیت ها داده شد، حدود 300 هزار صندلی دانشگاه ها خالی ماند گفت: این امر باید ساماندهی شود و اگر چه، متقاضی برای تأسیس دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی زیاد است ولی باید با علم، آگاهی و بر اساس ضرورت پیش برویم.
دکتر فرهادی عنوان کرد: آموزش، تولید علم، نوآوری، فناوری و کارآفرینی مأموریتی است که امروزه برای دانشگاهها قائل شدهاند و دانشگاهها را با این تعریف دنبال میکنند.