۰۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۰۵
کد خبر: ۳۹۶۱۶

02-201


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، محمدباقر خرمشاد با بیان این‌که «برای پی بردن به آنچه که در جریان انقلاب و اهداف امام (ره) رخ داده است ابتدا باید نگاهی به شکل‌گیری انقلاب داشته باشیم و شکل گیری انقلاب را از ابتدا مورد بررسی قرار بدهیم» اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی امام (ره) در مبارزه این بود که حکومتی در ایران وجود داشت که به خارج از ایران وابسته بود و امام (ره) نمی‌توانست این ضعف را در کشوری اسلامی بپذیرد چرا که ایشان روحی بلند، مقامی عارفانه و نزدیک به خدا داشت و به دلیل شجاعتی که در وجودشان بود از غیر خدا بریده بودند.


وی یادآور شد:‌ به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی قیام امام (ره) این بود که ایشان از وجود دولتی که دست نشانده غرب بود و شأن و عظمت ملت ایران را به لحاظ دینی و تاریخی رعایت نمی‌کرد رنج می‌برد. این امر را می‌توانیم در اولین سخنرانی‌هایی که حضرت امام (ره) انجام می‌داد ببینیم.


این استاد دانشگاه تاکید کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های امام (ره) این بود که افراد در کشور باید آزادی حرف زدن داشته باشند، در نظام سیاسی که آزاد اندیشی‌ها و آزاد خواهی‌ها مطرح نمی‌شد و هر فرد آزاده‌ای را به زندان می‌کشاندند سبب شد که امام (ره) به قیام دست بزند و همواره این بحث را مطرح می‌کردند که ایران باید از آزادی قابل قبولی برخوردار باشد.


خرمشاد عنوان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های امام (ره) مبارزه با استبداد بود. ایشان هرگز نمی‌توانست ببینید ملت بیدار و متعهد ایران از سطح زندگی خوبی برخوردار نیستند و ما همواره می‌توانیم این موضوع را در اندیشه‌ها و گفتار امام (ره) ببینیم. شاید بتوان این بحث را با عنوان مفهوم عدالت نیز مورد بحث و بررسی قرار داد. امام (ره) از وجود ظلم در جامعه رنج می‌برد و در جستجوی این بود که جامعه‌ای بسازد متناسب با مردم ایران که عدالت در آن همواره برقرار باشد.


وی یادآور شد: یکی دیگر از دغدغه‌های امام (ره) مادی‌گرایی و مدرنیزاسیون افسارگسیخته رژیم پهلوی بود که در ایران روز به روز پیشرفت می‌کرد و باعث می‌شد که بسیاری از معنویاتی که در جامعه دینی و سنتی ایران وجود داشت مورد تهاجم قرار بگیرد. امام (ره) همواره دغدغه دفاع از معنویت را در جامعه مورد توجه و مدنظر قرار داشت و این دغدغه را می‌توانیم در قول و فعل امام (ره) از ابتدایی‌ترین روزها تا لحظه پیروزی و پس از‌ آن ببینیم.


این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: این دغدغه‌هایی که اشاره کردیم به گونه‌ای جزء دغدغه‌های ملت ایران و همه مبارزین با شاه بود ولی اینکه فردی پیدا شد و آن را در قالبی دینی مطرح کرد توانست کمک زیادی به جامعه کند. ایشان یک مرجع تقلید بود و از علوم اسلامی و اصول و معارف دینی بهره می‌برد و همین امر سبب شد که مبارزات امام (ره) مورد توجه قرار گیرد و گفتمانی در جامعه مطرح شود تحت عنوان گفتمان امام خمینی(ره).


خرمشاد افزود:‌ با توجه به جایگاه معنوی و دینی امام در عالم سیاست و دین و هم‌چنین با توجه به اینکه جامعه روحانیت در بزنگاه‌های تاریخ هرگز نسبت به کشورهای بیگانه وابستگی پیدا نکرده بود، سبب شد که مردم ایران و اذهان جامعه سخنان امام (ره) را بپذیرند چرا که امام (ره) یک کارنامه درخشان داشت و دغدغه ایشان استقلال کشور بود که در دهه‌های گذشته مورد تهاجم و استعمار قرار گرفته بود و استعمارگران داشتند از ایران به نفع خود بهره می‌بردند. همین دغدغه‌های امام (ره) توانست هدایت‌گر و راهنمای مردم باشد.


وی گفت:‌ مردم می‌دیدند که امام (ره) در مبارزه از هیچ چیزی کم نمی‌گذاشت و هرچه را که برای خود می‌پسندید برای مردم هم می‌پسندید و همین رفتارها سبب شده بود که امام (ره) یک جایگاه بسیار والایی در ذهن مردم داشته باشد چرا که قول و فکر ایشان همواره یکی بود. ایشان وقتی از استقامت، معنویت و عدالت صحبت می‌کرد خودشان مصداق بارز این امر بودند و هرگز در مقام تعارف و جمع کردن نیرو وارد عمل نشدند و از یک خانواده مذهبی بودند که در ایران دارای سابقه ارزشمندی بودند. همه این‌ها سبب شد که مردم اعتماد فوق العاده‌ای به ایشان داشته باشند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: همین عوامل سبب شد که مردم به او اعتماد کنند و ایشان هم به مردم اعتماد کنند تا در این ماراتن که 14ماه یعنی از دی ماه 56 تا بهمن 57 طول کشید امام بتواند هوشمندانه و با یک بازی فوق العاده سیاسی پیچیده و هوشمند با اتکا به نیروی مردمی موفق شوند. رقیبان ایشان یعنی شاه و قدرت‌های غربی می‌خواستند امور به طور دیگری طراحی و پیش برود اما آن‌ها نتوانستند به اهداف خود برسند و امام (ره) هر آنچه را که طراحی و پیش‌بینی کرده بود توانست به منصه ظهور برساند.


خرمشاد ادامه داد: اگر امروز بخواهیم یک قضاوتی در مورد آنچه که رخ داده است داشته باشیم باید بگوییم بعد از گذشت نزدیک به 40 سال از پیروزی انقلاب و قریب به 30 سال از رحلت امام (ره) ما توانسته‌ایم برخی از دغدغه‌های ایشان را عملیاتی کنیم. اولین دغدغه ایشان استقلال بود که ما اکنون به لحاظ استقلال سیاسی قطعا جزو برجسته‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورها هستیم، حتی دشمنان ما نیز به این امر اذعان داشته‌اند که جمهوری اسلامی ایران به حرف و موضع خود عمل می‌کند و هرگز نمی‌شود چیزی را به جمهوری اسلامی ایران دیکته کرد.


وی تاکید کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که استقلال علاوه بر سیاست در اقتصاد و فرهنگ نیز تعریف می‌شود. ما در سیستم اقتصادی به دلیل یک سری از مشکلاتی که داشته‌ایم نتوانسته‌ایم توفیقاتی حاصل کنیم که این توفیقات باید همپای توفیقات استقلال سیاسی باشد که در عرصه اقتصاد باید اقدامات و فعالیت‌های بیشتری را برای رسیدن به آن استقلالی که مدنظر امام (ره) بود داشته باشیم.


این استاد دانشگاه یادآور شد: در حوزه استقلال فرهنگی نیز ما نقاط خوب و قابل توجهی داریم که باید برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی انجام بگیرد. در فضای جهانی شدن هرگاه قرار است کشوری آنچه که دارد به رخ بکشد ممکن است از جانب کشورهایی که فرهنگ مسلط بر جهان را دارند با چالش‌هایی مواجه شود که این امر یک امر طبیعی است ولی در این راستا جمهوری اسلامی ایران همواره در وسط میدان بوده و با چالش‌هایی که به وجود آمده است مبارزه کرده است.


خرمشاد خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران همواره مردم برای فرار از استبداد و دیکتاتوری اهدافی را در پیش گرفته‌اند. در این رابطه همواره از الگوهای ارزشمندی بهره برده‌ایم ولی باید بگوییم در این عرصه نیز با فراز و فرودهایی همراه بوده‌ایم شاید در برخی از زمان‌ها می‌توانستیم از نابسامانی‌ها جلوگیری کنیم ولی نباید فراموش کنیم که در همه جای دنیا وقتی قرار است افرادی بر اساس مبانی ارزشی خود قضاوت کنند ممکن است با چالش‌هایی روبرو شوند اما باید بگوییم در کل جمهوری اسلامی ایران در بحث آزادی که امام (ره) میراث دار آن بوده است کارنامه قابل قبولی ارائه داده است.


وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم اکنون کشور خود را با همسایگانمان و حتی با سایر قاره‌ها مقایسه کنیم در مجموع باید بگوییم از معدل قابل قبولی برخوردار هستیم. ما در بحث‌های کلان نمی‌توانیم بگوییم خیلی خوب ظاهر شده‌ایم اما اگر به صورت خرد به یک سری از مسائل بنگریم می‌بینیم که توفیقات خوبی کسب کرده‌ایم.


این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با بیان این‌که «در بحث عدالت هم باید بگوییم که کشور از مشکلات جدی رنج می‌برد» عنوان کرد: انتظار ما این بود که در جمهوری اسلامی ایران بتوانیم در بحث عدالت اجتماعی موفق‌تر از این که هستیم عمل کنیم. تا اندازه قابل توجهی می‌شود به این عدالت نمره خوبی داد مثلا در توسعه شهرها و روستاها و راه‌ها توانسته‌ایم پیشرفت‌هایی داشته باشیم. تعداد زیادی از افرادی که در کشور بازنشسته می‌شوند ترجیح می‌دهند ادامه زندگی خود را در روستاها داشته باشند و این یک روند مثبت در کشور است دلیل آن هم این است که ما توانسته‌ایم به نوعی امکانات بین شهر و روستا را به صورت متوازن برقرار کنیم. اویل انقلاب اکثریت روستاهای ما امکانات لازم را نداشتند اما اکنون بحث بر سر استفاده اینترنت در روستاهاست. پس این‌ها توفیقاتی است که ما بدست آورده‌ایم.


خرمشاد تاکید کرد: در مقام شکاف دارا و ندار و فساد مالی که در کشور رخ داده است از نابسامانی‌ها در بحث عدالت رنج می‌بریم که این امر با آرمان‌های امام (ره) فاصله قابل توجهی دارد. البته این یک امر طبیعی است که تمام کشورهایی که بخواهند وارد پیشرفت شوند فسادهایی در آن رخ بدهد مهم این است که با این فسادها مبارزه شود. کشورهایی مثل ترکیه، کره جنوبی و حتی چین در زمانی دچار بدترین فسادها شدند. اما آن‌ها توانستند با یک نظام سیاسی سامان یافته با این فسادها مبارزه کنند تا به مرز عدالت نزدیک شوند ولی اگر ما وارد این کارزار نشویم و یا در مقام عمل اقدامی نداشته باشیم نمی‌توانیم در بحث عدالت نمره قابل قبولی به خود بدهیم ما به لحاظ کلان در این عرصه خوب هستیم ولی به لحاظ خرد باید یکسری از مسائل را جدی‌تر دنبال کنیم.


وی عنوان کرد: به لحاظ معنویت نیز جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت‌های خوبی برخوردار است و در این عرصه توفیقاتی کسب کرده‌ایم علی رغم اینکه روند جهان یک روند مادی گرایی بوده است اما توانسته‌ایم در عرصه معنویت پیشرفت داشته باشیم چه بسا افرادی که حتی جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارند ولی آن‌ها هم به لحاظ معنویت گرا و معناگرایی جمهوری اسلامی ایران را قبول دارند.


این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این‌که «ما اگر بخواهیم دغدغه‌های امام (ره) را به جوانان جامعه ارائه بدهیم باید یک بازگویی هنرمندانه و درست از آرمان‌های حضرت امام (ره) به نسل جوان ارائه بدهیم» گفت: گاهی بزرگترها با خود فکر می‌کنند که بچه‌های آن‌ها نیز باید همانگونه فکر کنند که آن‌ها فکر کرده‌اند و اگر راه و فکر و روش آن‌ها با انقلاب بوده است فرزندان آن‌ها نیز باید اینگونه باشد در حالی که این وظیفه بزرگ‌ترهاست که بتوانند به نوعی همزاد پنداری را در جامعه ایجاد کنند. لزوما اینکه یک فردی انقلابی شود نباید سبب شود که فرزندان او هم همان راه و روش و اندیشه او را داشته باشند. اگر می‌خواهیم این اتفاق رخ بدهد باید یک بازگویی هنرمندانه و درست از آرمان‌های حضرت امام (ره) به نسل جوان ارائه بدهیم.


خرمشاد گفت:‌ همیشه بعد از انقلاب یک سری از مسائل سبب رنج در جامعه شده است. ممکن است گره بزرگی که در زمان خودش بزرگ بوده باشد برای نسل بعدی این گره وجود نداشته باشد و حتی ممکن است نسل بعدی با خود بگوید که چرا اصلا انقلاب شد. چون دغدغه‌های نسل قبل را نمی‌بیند نمی‌تواند قصه را بفهمد. نسل انقلابی ما باید چرایی و چگونگی گره‌هایی که ایجاد شده است و آن را برطرف کرده‌اند را مطرح کند و برای گره‌های جدیدی هم که وجود دارد راه حل‌هایی ارائه بدهند.


وی عنوان کرد: البته برای باز کردن این گره‌ها نسل جدید باید مشارکت داشته باشد. برخی که به رژیم سابق وابسته هستند می‌خواهند اتفاقات را به گونه‌ای جلوه بدهند که بگویند در آن زمان هیچ اتفاقی رخ نداده بود اما اگر به تاریخ مراجعه کنیم می‌بینیم که در آن زمان اتفاقاتی رخ داده است که مجموعه آن‌ها سبب شده بود یک سری از افراد راهی به جز انقلاب نداشته باشند و در این عرصه حتی حاضر بودند خون و جان خود را بدهند تا وضع تغییر کند. ما اکنون یک نظام سیاسی داریم که وابسته نیست و حتی برخی می‌خواهند القا کنند که این نظام خیلی سرسخت و تندرو است و باید ملایمت بیشتری به خرج بدهند.


این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما باید با صبر و حوصله و بهره گیری از بهترین ابزارها و روانشناختی و فهم نسل جدید، چرایی و چگونگی به وجود آمدن انقلاب را برای نسل جوان توضیح بدهیم و هم‌چنین در گره‌هایی که برای نسل جدید به وجود می‌آید راه حل‌هایی برخاسته از تفکر امام (ره) با مشارکت جویی خود آن‌ها ارائه بدهیم تا آن‌ها بتوانند دلیل انقلاب را متوجه شوند. همانگونه که امام (ره) به صورت صادقانه با مردم جامعه رفتار می‌کرد اکنون هم مسئولین باید همان رفتار امام (ره)را با نسل جوان در پیش بگیرند تا اندیشه‌های امام (ره) برای آن‌ها تبیین و تعریف شود.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار