۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۲۰:۱۴
کد خبر: ۳۸۷۹۱
Patrik (3)

Patrik (2)


کارگاه سه روزه «چگونه سیاستمداران از گذشته استفاده می‌کنند» توسط دکتر پاتریک واوریژنسکی جامعه‌شناس و پژوهشگر، استاد دانشگاه نیکلاس کپرنیک لهستان، دیروز با برگزاری سخنرانی در دو موضوع «تحول و دگردیسی لهستان» و«روایت‌‌های یادآوری و بازسازی هویت ملی در فرایند دموکراتیزاسیون» به پایان رسید.


این پژوهشگر لهستانی، در سخنرانی خود، ساختارهای کشورهای تحت لوای کمونیسم قبل از جنگ جهانی دوم و تقابل آنها با سرمایه‌داری مورد بررسی قرار داد. وی با اشاره به تشکیل بسیج مردمی توسط حزب کمونیست به شرح اهداف اصلی و فرعی این تشکل‌های مردمی پرداخت.


وی با اشاره به تغییرات جهان کمونیستی در سال‌های آخر دهۀ80 میلادی گفت: «رهبران کشور لهستان در سال 1989 به این نتیجه رسیدند که به جای دیکتاتوری کمونیستی، می‌توان آزادی و دموکراسی حقیقی را جایگزین کرد و این امر قابل تحقق است.»


دکتر واوریژنسکی دربارۀ دولت‌های لهستان و کارآمدی و ناکارآمدی آنها ضمن توضیح هر کدام از دولت‌ها به دلایل شکست یا پیروزی هر کدام پرداخت و هر کدام را جداگانه کالبدشکافی جامعه شناسانه کرد. وی دربارۀ قانون اساسی لهستان بعد از درهم شکستن استخوان‌های کمونیسم به تفصیل صحبت کرد.


سخنران این برنامه، در پایان سخنان بخش اول خود جامعه لهستان را تشریح کرد. این بخش، با پرسش و پاسخ حاضران و دکتر پاتریک واوریژنسکی، خاتمه یافت.


این استاد لهستانی، در بخش دوم سخنرانی خود به شرح تحقیق خود دربارۀ سیاست یادآوری و بازسازی هویت‌های ملی پرداخت و ضرورت انجام تحقیق و سوالات آن را برشمرد.


این استاد جامعه‌شناسی مهمترین و اصلی‌ترین هدف سیاست ملی را انتخاب قهرمان ملی دانست و علت تمرکز سیاست‌مدران بر این قهرمانان را نقش آنان در سیاست یادآوری و بازسازی هویت ملی ‌عنوان کرد.


وی با تشریح موضوع تحقیق و ارائه آمار، پژوهش‌های خود در «مطالعات موردی» را برای حاضران برشمرد.


پرسش و پاسخ حاضران با این استاد جامعه‌شناسی نیز  پایان بخش این سخنرانی بود.


لازم به ذکر است دکتر شهابی استاد جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان این سخنرانی از دکتر پاتریک واوریژنسکی تقدیر و تشکر کرد.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار