۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ۰۳:۰۹
کد خبر: ۳۸۳۷
13920217000152_PhotoA

یحیی یثربی استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی و مفسر قرآن طی گفتگویی درباره اهمیت نقد و ضرورت تخصص در جامعه عنوان کرد: در جامعه ما گاهی هنوز زیرکی را با تخصص اشتباه می‌گیرند، جامعه‌های سنتی مشکلشان با زیرکی و هوش افراد حل نمی‌شود اگر زمانی نادرشاه افشار منطقه‌ای را تصرف می‌کرد و با زیرکی می‌توانست آن را اداره کند، دیگر دوران  آنگذشته و دنیای امروز زیرکی سهم ناچیزی دارد و سهم اصلی با تخصص است.


وی در ادامه افزود: نباید به خاطر نسبت‌های فامیلی، دیگری در یک سازمان به جای یک متخصص کار کند، باید بتوان یک حلقه مدیریتی از متخصصان با یک رئیس خوب ایجاد کرد، چرا که یک مدیر هیچ جای دنیا همه چیز را نمی‌داند و در جهان پیشرفته باید مدیران از تخصص دیگران هم استفاده کنند تا کارشان پیش برود. یثربی با تأکید بر اینکه باید این را بدانیم اقتصاد، فرهنگ، بهداشت، درمان و همه اینها متخصص می‌خواهد و باید آن‌ها را به دست کاردان بسپاریم، توضیح داد: حتی سخنرانی‌های اینها را متخصصان تنظیم می‌کنند نه اینکه یک مدیر تصور کند همه چیز را می‌داند و باید درباره‌اش صحبت کند، بنابراین نخستین پیشنهاد من این است که تخصص را باید بیشتر دخالت داد که البته امیدی هم ندارم این اتفاق بیافتد چرا که امروز مدیریت به عنوان یک اصل شده و تخصص در حاشیه قرار گرفته است. البته باید تعهد هم در کنار تخصص باشد.


وی در ادامه افزود:‌ بنابراین اختصاص مشاغل در پست‌های مختلف هم باید براساس تخصص باشد و این متخصص باید در نظر گرفته شود که متدین هم می‌خواهد اما نه اینکه هر چه مؤمن و نماز شب خوان هم باشد، کار را به او بدهیم. حلقه اصلی مدیریت باید بر محور متخصصان تنظیم شود، در دومین مرحله به حساسیت‌های جامعه و جهان باز با هدایت متخصصان توجه نشان داد، البته بنده نمی‌خواهم اپوزوسیونی تعریف کنم و همیشه از این امر پرهیز کردم، ولی اگر قرار بود مثال بزنم می‌گفتم که در برخی بخش‌ها رفتارهایی در حد یک لطیفه صورت می‌گیرد به جای اینکه با حوادث منطقی برخورد کنیم و کار را در داخل و خارج درست جلوه دهیم.


این استاد بازنشسته فلسفه یادآور شد: جای نقد در اکثر رسانه‌ها خالی است، باید برای نقد فضا باز کنیم، چرا که از نقد است که پیشرفت حاصل می‌شود اما آسیب از نقد ایجاد نمی‌شود. یک مسئول هر چه قدر نقد بشود یا کنار گذاشته می‌شود و فرد مدبّرتری سرکار می‌آید یا درست کار خود را انجام می‌دهد ولی اگر همیشه از او تعریف کنند، این فرد روز به روز خودمختارتر می‌شود و چنین چیزی برآیند مثبتی ندارد. وی در پایان با تأکید بر فضای فاقد نقد در علوم انسانی کشور گفت: در صورتی که نقد همیشه سازنده بوده و هست. حضرت علی (ع) با آن عظمتشان زمانی که در گیر و دار جنگ صفین بودند، فردی بلند شد و او را ستایش کرد، عصبانی شدند و فرمودند که ما در حال جنگ هستیم، با من مثل سلاطین صحبت نکنید، بیایید خطاهای من را بگویید! ببینید این سخن را یک معصوم می‌گوید!



منبع : فارس



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار