۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۰۳:۰۷
کد خبر: ۳۶۲۹۴
setayesh (12)

setayesh (13)


فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» را یادتان هست؟ این بار هم قصه ای مشابه رخ داد، قصه ای با پایان بسیار تلخ تر و دردناکتر؛این، قصه ی یک وسوسه است؛ قصه ی یک حماقت؛ قصه ی یک جنایت.
ستایش قریشی دختر خانواده ای افغان است که در ورامین تهران زندگی می کنند. ماجرای گم شدن «ستایش» به بیست و یکمین روز بهار امسال در خیرآباد ورامین واقع در جنوب‌شرقی تهران باز می گردد.
روایت های مختلفی پخش می شود بنا به آخرین روایت، ماجرا از آن قرار است که ستایش در خانه همسایه به بازی مشغول است وقتی همبازی ها می روند ستایش با پسر 16 ساله تنها می ماند؛ پسر وسوسه می شود و سمت ستایش می رود در این تنگنای شیطانی بعد از تجاوز به دختر معصوم، او را با ضربات چاقو به قتل می رساند. سپس با حماقت نوجوانانه اش برای از بین بردن جسد در حمام خانه شان روی آن اسید می ریزد! ولی جسد باقی می ماند.در نهایت به پسر همسایه می گوید که به کمکش بیاید تا جسد ستایش را بیرون ببرند ولی دوستش از شدت حادثه ماجرا را به پدرش اطلاع می دهد و پدر نیز پلیس را در جریان می گذارد.


 


همایش «مظلومیت ستایش‌ها، بررسی ابعاد حقوقی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی» در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این همایش سید علی موسوی زاده، دبیر انجمن علمی- دانشجویی حقوق از برگزاری این همایش با همکاری انجمن علمی دانشجویی مشاوره خبر داد و گفت: این برنامه بدون هیچ پیش داوری و قضاوت برگزار می شود و تنها خواهان این هستیم که از لحاظ علمی موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.


وی اظهار داشت: ما در دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه برتر علوم انسانی این رسالت را داریم که نه مانند عوام بلکه از منظر تخصصی به این ماجرا بپردازیم که اساسا چرا از منظر جامعه شناسی چنین خشونتی شکل می گیرد؟ از منظر روان شناسی چه حالاتی در فرد رخ می دهد که به خود اجازه این کار را می دهد؟ و از منظر حقوقی چه قوانینی برای حمایت از فرد آسیب دیده وجود دارد؟


setayesh (9)


سپس مدرس دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر پژوهش های اجتماعی و سیاسی اندیشکده آصف به بررسی جنبه های جامعه شناختی این ماجرا می پردازد و بستر های جامعه شناسی که سبب بروز جرم و بزهکاری در جامعه می شود را مورد واکاوی قرار داد.


صادق پیوسته خاطر نشان کرد: فقر و تبعیض از زمینه هایی است که سبب احساس محرومیت نسبی در افراد می شود. انفجار جمعیت نیز از عواملی است که سبب متولد شدن کودک در شرایطی می شود که از کنترل و روش های تربیتی محروم است.


پیوسته افزود: بیکاری عامل اصلی و مهم دیگری است که افراد را در شرایط بدون انگیزه و گذران وقت قرار می دهد و از آثار آن می توان به بروز جرم و جنایت اشاره کرد.


این استاد دانشگاه علامه از عاملی تحت عنوان«فاجعه های خاموش» نام برد و بحران هایی چون بحران سرطان و بحران رانندگی را از انواع آن دانست و گفت: نوجوانی که در چنین شرایطی زندگی می کند احتمالا آماده تر برای انجام جرم است.









در قانون ما قبل از اصلاحات قانون۹۲، در حوزه نظام مسئولیت مبتنی بر سن از نظام دوگانه استفاده می کنیم یعنی دختران کمتر از ۹ سال و پسران کمتر از ۱۵ سال به شرطی که دچار جنون نباشند و از سر اکراه دچار جرم نشوند، مجرم محسوب می شوند و مورد مجازات قرار می گیرند.

در ادامه همایش دکتر فرنگیس کاظمی، مدیر گروه روان شناسی استثنایی به بررسی جنبه های روان شناختی این ماجرا پرداخت و گفت: بیشترین اختلالات روانی و بیشتر انحرافات اخلاقی حاصل دوران جوانی می باشد و آنچه در این راستا بسیار حائز اهمیت است سن فرد است.


وی افزود: از نظر فروید اگر حاصل تربیتی کودک، ضعف سوپر ایگو (فرامن) باشد، زمانی که طفل به حد جوانی برسد و بتواند آزادانه با اجتماع روبه رو شود و به دلخواه اعمالی انجام دهد، دیگر سوپر ایگویی که بخواهد به او هشدار دهد، قدرت لازم را ندارد. در نتیجه یک حالت عدم تبعیت و لجام گسیختگی در او پدیدار می شود و در برخورد با اجتماع به سازش نایافتگی و اعمال غیر قانونی و غیر اخلاقی و به وجود آوردن شرایط بزهکاری منجر می شود.


setayesh (11)


در بخش دیگری از این همایش دکتر منصور میرسعیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و وکیل دادگستری از تغییر نظام های کیفری موجود در سال های اخیر خبر داد و گفت: بزهکاری و بزه دیدگی دو روی یک سکه نوجوان است.


وی در ادامه خاطر نشان کرد: در قانون ما قبل از اصلاحات قانون۹۲، در حوزه نظام مسئولیت مبتنی بر سن از نظام دوگانه استفاده می کنیم یعنی دختران کمتر از ۹ سال و پسران کمتر از ۱۵ سال به شرطی که دچار جنون نباشند و از سر اکراه دچار جرم نشوند، مجرم محسوب می شوند و مورد مجازات قرار می گیرند.


میر سعیدی تاکید کرد: این قانون با مشکلات فراوان مواجه شد و به مرور در مقابل این نظام دوگانه وضعیت تردید ایجاد شد و تلاش می شد که از اعمال کیفر نسبت به جوانان خودداری شود.


گفتنی است در این همایش که بعد از ظهر شنبه 11 اردیبهشت در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، کارشناسان به بررسی زوایای مختلف حقوقی، جامعه شناختی و روان شناختی ابراز خشونت و به طور کلی بزهکاری در جامعه پرداخته شد.


در ادامه تصاویر این همایش را می بینید:


[gallery columns="4" ids="36281,36282,36283,36284,36278,36277,36279,36280,36273,36274,36275,36276,36272,36271,36270,36269,36267,36268"]
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار