۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۱۲:۰۶
کد خبر: ۳۵۹۷

مهدی تقوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای را عامل ایجاد خوشبینی در جامعه ارزیابی کرد و به <ایران>گفت خوشبینی موجب اعتماد به بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها می‌شود. وی با اشاره به کاهش قیمت دلار و طلا در روز گذشته این کاهش قیمت را نتیجه افزایش انتظارات مثبت دانست و گفت: کاهش قیمت دلار همزمان با کاهش تورم تأثیر مستقیمی بر بهبود اوضاع اقتصادی و ثبات آن در بلند مدت دارد. تقوی با تأکید بر اینکه وقتی جامعه به موضوعی خوشبین می‌شود مشکلات نیز کاهش می‌یابد گفت: قطعاً نتیجه‌ بخش بودن مذاکرات و رسیدن به توافق در کاهش قیمت دلار مؤثر خواهد بود. این استاد دانشگاه افزود: در صورت توافق در مذاکرات باز هم شاهد کاهش قیمت دلار در بازار‌های داخلی خواهیم بود که در این وضعیت وضع اقتصادی مردم نیز روند مثبتی خواهد داشت. تقوی با اشاره به توافق اولیه در ژنو و آزاد شدن بخشی از منابع بلوکه شدن ایران گفت: تزریق بیشتر ارز به بازار کاهش قیمت‌ها را در پی دارد و آینده اقتصادی روشنی در انتظار بازارهای مختلف خواهد بود که این روند در بلند مدت به نفع همه است.



باز شدن مسیر اقتصاد ایران با توافق هسته ای



لطفعلی بخشی استاد اقتصاد دانشگاه علامه نیز در گفت‌وگو با <ایران> با بیان اینکه بیش از30 سال است که کشور ما گرفتار تحریم است گفت: بخاطر تحریم‌ها اقتصاد ما ضرر کرد و محدودیت‌های زیادی به آن تحمیل شد.  وی با بیان اینکه با توافق هسته‌ای مسیر روشنی در اقتصاد کشور باز می‌شود افزود: توافق هسته‌ای تعامل با جهان را افزایش می‌دهد و افزایش تعامل یعنی کاهش محدودیت‌های تحمیلی بر اقتصاد.  بخشی گفت: مردم به مذاکرات خوشبین هستند و این خوشبینی بر بازارها اثر گذاشته طوری که روز گذشته قیمت دلار و طلا تحت تأثیر انتظارات مثبت روندی نزولی را طی کرد.  وی توافق هسته‌ای را موجب مثبت شدن تحولات اقتصادی دانست و گفت: اعتماد به اقتصاد شفافیت آن را افزایش می‌دهد و موجب کاهش فساد می‌شود.  بخشی با تأکید بر اینکه در کنار توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها، اقدامات دیگر در اقتصاد توسط دولت باید انجام شود گفت:  بعد از توافق هسته‌ای اقدامات زیادی باید در عرصه اقتصاد صورت گیرد.  بخشی گفت: توافق هسته‌ای برای اقتصاد کشور مهم و با ارزش است که می‌تواند فضا را برای ایجاد رشد اقتصادی فراهم کند.


گروه اقتصادی دیروز در بازار ارز و طلا، روز کاهش قیمت‌ها بود. دراین روز که بازار با روند نزولی کار خود را آغاز کرد تا زمان تنظیم این گزارش همچنان این روند را حفظ کرده و بتدریج از قیمت‌ها کاسته شد، درحالی که چند روزی از ثبات نرخ در بازار ارز و طلا می‌گذشت، اما انتشار اخباری از احتمال توافق نهایی ایران و گروه 1+5 سقوط قیمت‌ها را
رقم زد.
دراین زمینه صاحبنظران اقتصادی اعتقاد دارند که نهایی شدن و قطعی شدن توافق ایران و گروه 1+5 تأثیر زیادی در بازارهای مختلف خواهد داشت که این آثار در برخی از بازارها به سرعت خود را نشان می‌دهد ولی در بعضی از بازارها به زمان نیاز است. برهمین اساس بازار ارز و طلا جزو بازارهایی است که به سرعت به تغییر فضای اقتصادی و پیش‌بینی‌های مثبت آینده واکنش
نشان می‌دهد.
البته با توجه به ثبات نسبی که بر فضای کلی اقتصاد حاکم شده است، همانند سال‌های گذشته نمی‌توان انتظار ریزش یا افزایش یک باره قیمت‌ها را داشت. بلکه بازار بتدریج به اخبار منتشر شده واکنش نشان می‌دهد اما به طور قطع آثار این توافق که به لغو تحریم‌های اقتصادی ایران خواهد انجامید تا مدت‌ها بر بازار نمایان خواهد شد.
درصورتی که تحریم‌های بانکی و سوئیفت(سامانه جهانی انتقال ارز) لغو شود، تأثیر بسیار زیادی بر بازار ارز می‌گذارد چراکه امکان عرضه ارز را بشدت افزایش می‌دهد. علاوه براین میلیاردها دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران که برخی منابع آن را 100 میلیارد دلار تخمین زده‌اند، آزاد شده و به اقتصاد ایران تزریق می‌شود.
بازار ارز تغییر چهره داد
روزگذشته به فاصله چند ساعت 29 تومان از قیمت هر دلار امریکا کاسته شد، درحالی که دلار در بازار دیروز با نرخ 3هزارو419 تومان بازشده بود، ولی با تقویت اخبار مثبت و تغییر جو روانی حاکم بر بازار این نرخ به 3هزارو390 تومان رسید. یورو نیز که طی روزهای اخیر به دلیل افزایش قیمت برابری فرانک سوئیس و بحران یونان با افت قیمت مواجه شده بود، روز گذشته نیز با حدود 40 تومان کاهش روی قیمت 3 هزارو 880 تومان ایستاد. در ابتدای بازار هر یورو 3هزارو920 تومان قیمت‌گذاری شده بود.
پوند انگلیس هم با 24 تومان افت قیمت به 212 تومان رسید، این در حالی است که روزگذشته هر پوند 5هزارو236 تومان به فروش می‌رسید. اما کاهش درهم امارات نسبت به سایر ارزها کمتر بود و به افت 6 تومانی اکتفا کرد. براین اساس نرخ درهم از 938 به 932 تومان رسید.
افت 10 هزار تومانی تمام سکه
سقوط قیمت‌ها در روز گذشته تنها به بازار ارز محدود نشد و در بازار سکه و طلا هم به میزان زیادی از قیمت‌ها کاست. در این روز سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 10 هزار‌تومان ریزش پیشتاز کاهش قیمت بود، درحالی که این نوع سکه روز شنبه 978 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود دیروز این نرخ به 968 هزار تومان رسید. سکه تمام طرح جدید نیز با افت 9 هزار تومانی همراه با سکه قدیم حرکت کرد و از 981 به 972 هزار تومان افت کرد.
هرچند سایر قطعه‌های سکه با افت کمتری مواجه بودند اما در مجموع بازار کاهشی روز گذشته را همراهی کردند. دراین زمینه نیم‌سکه 494 هزار تومانی با کاهش 5 هزار تومان خود را به 489 هزار تومان رساند و ربع سکه نیز با ثبت افت هزار تومانی به 264 ‌هزار تومان رسید.
روز یکشنبه در بازار طلا هم انواع طلای موجود در بازار روند نزولی را تجربه کردند. در این روز هرگرم طلای 18 گرمی به عنوان شاخص این بازار 650 تومان افت قیمت را تجربه کرد و به نرخ 99 هزار و  80 تومان رسید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار