۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۰۶:۰۰
کد خبر: ۳۳۹۲

علی اسماعیلی، دبیر اجرایی انجمن علوم سیاسی ایران در گفتگو با شبستان اظهار کرد: بیش از یک دهه است که صحبت از دگرگونی نظام بین الملل مطرح است.  در این راستا  حتی استراتژیست های آمریکایی همچون کسینجر، برژنیسکی، آیکنبری و والتز  بر این باورند که جهان تک قطبی با محوریت آمریکا علیرغم نداشتن نمونه تاریخی، نظامی  زودگذر خواهد بود. این نظم به این شکل تغییر خواهد کرد که یا موازنه هایی در برابر آن صورت می گیرد یا اگر این موازنه صورت نگیرد، ظهور قدرت های جدید موجب می شود شکل این نظام به صورت حضور چند قدرت کلیدی خواهد بود.



وی ادامه داد: در این فضا سوال این است که نظمِ پس از آمریکا چگونه و چند قطبی خواهد بود یا اینکه  هر کشوری با توجه به جایگاه خود در منطقه و جهان باید چه استراتژی را در پبش گیرد تا بتواند مناسبات و منافع خود را بهتر دنبال کند.



دبیر اجرایی انجمن علوم سیاسی ایران تاکید کرد: رشد سریع چین یکی از این عوامل است که موجب شده کارشناسان به سمت این تحلیل روند که جمعیت، ثروت و قدرتی که در شرق آسیا در حال رشد است، عاملی است که در نظم بعدی نظام بین الملل تاثیرگذار بوده و باید لحاظ شود. البته  در  این راستا برخی رشد چین را مطلوب دانسته و برخی رشد چین و به طور کلی شرق آسیا را عاملی برای ایجاد رقابت های امنیتی و نظامی  در نظام بین الملل می دانند.



به گفته اسماعیلی به همین منظور انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران نشست "مناظراتی درباره جهان پساآمریکایی" با محوریت کتاب "جهان پیش رو" را برگزار می کند.



وی تصریح کرد: در این نشست ابراهیم متقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، سید اصغر کیوان، دانشیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی و علیرضا طیب، مترجم کتاب "جهان پیش رو" به ایراد سخنرانی می پردازند.



دبیر اجرایی انجمن علوم سیاسی ایران یادآور شد: نشست "مناظراتی درباره جهان پساآمریکایی" با محوریت کتاب "جهان پیش رو" ساعت 16 تا 18 عصر روز دوشنبه، 27 بهمن ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار