۲۱ فروردين ۱۳۹۵ ۱۵:۱۳
کد خبر: ۳۳۷۹۸
n00000238-b

به گزارش عطنا به نقل از دیدبان روسیه، در روز فرهنگی ایران در روسیه، دانشگاه علامه طباطبائی با اهدای یکصد جلد کتاب نوشته شده در حوزه علوم انسانی توسط استادان این دانشگاه به کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ، بخش کتاب های فارسی این کتابخانه را راه اندازی کرد.


این همایش که با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه "علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ" در سن پترزبورگ برگزار شد، استادانی از دانشگاه های گوناگون ایران و روسیه را به گرد هم آورد تا درباره راه های افزایش شناخت و گفتگوی فرهنگی میان ایرانیان و روس ها به تبادل نظر بپردازند.


در این همایش دو روزه نمایندگان وزارت امور خارجه روسیه، دکتر مهدی سنایی، سفیر ایران و دکتر رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه و نیز پروفسور "ویتالی نامکین" رئیس موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه نیز حضور داشتند.


ولادیمیر زاپاروف نماینده وزارت خارجه روسیه در سن پترزبورگ با حضور در همایش «گفتگوی فرهنگی ایران و روسیه» با ابراز خرسندی از حضور اساتید سرشناس ایرانی در سن پترزبورگ و برگزاری این همایش مهم، پیام تحنیت آمیز ایگور مارگولوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به این همایش را قرائت کرد.


معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه پیام خود بر اهمیت رابطه با ایران تاکید کرد و اظهار داشت: «ایران همسایه نزدیک و شریک مهم روسیه است و ما روابط دوستانه سنتی خودمان با ایران را بسیار ارزشمند تلقی می کنیم. دو کشور ایران و روسیه در تمامی زمینه ها از جمله مسائل دوجانبه و چندجانبه با یکدیگر همکاری می کنند و همکاری ایران و روسیه در زمینه های هنری، علمی، فرهنگی و آموزشی نیز جز لاینفک این مشارکت است.


وی در ادامه پیام خود به روابط نزدیک فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: روزهای علم، فرهنگ و آموزش ایران بستر مهمی برای مورخان و پژوهشگران و اندیشمندان می باشد و بسیار نمادین است که این کنفرانس در سن پترزبورگ مرکز فرهنگی روسیه برگزار می شود؛ شهری که با اصفهان، مروارید فرهنگ فارس خواهرخواندگی دارد.


وی در انتهای پیام خود تاکید کرد که برگزاری چنین همایش های مهمی تحرک اساسی در روابط دو کشور خواهد داد.


در بخش دیگری از برنامه سفیر ایران در روسیه بر نقش مدیر دفتر همکاری های بین المللی دانشگاه علامه تصریح کرد و گفت: من خوشحالم در دانشگاه علوم انسانی سن پترزبورگ این برنامه برگزار می شود؛ از طرف ایران هم دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه معتبری است و من تردیدی ندارم که این همکاری توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد. اگر بخواهم عادلانه بگویم، اگر حضور دکتر تیشه یار نبود ما شاهد این گونه برنامه ها نبودیم، چرا که ایشان انرژی بسیاری را صرف این گونه همکاری ها می کنند. همچنین از آقای دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی که اکنون حضور ندارند تشکر می کنم.


در حاشیه این همایش، به همت رایزن فرهنگی ایران در روسیه نمایشگاه کتاب های فارسی که به روسی ترجمه شده اند، برگزار شد.


همچنین دانشگاه علامه طباطبائی با اهدای یکصد جلد کتاب نوشته شده در حوزه علوم انسانی توسط استادان این دانشگاه به کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ، بخش کتاب های فارسی این کتابخانه را راه اندازی کرد. نمایش فیلمی در معرفی ایران و نیز بازدید از مکان های تاریخی و فرهنگی در سن پترزبورگ از جمله دیگر برنامه های این همایش بود.


گفتنی است استادان و پژوهشگران ایرانی که در این همایش شرکت کرده و به ایراد سخنرانی پرداختند عبارتند از:
دکتر عباسعلی وفایی، دکتر محمدباقر خرمشاد، دکتر بهرام امیراحمدیان، دکتر احمد گل محمدی، دکتر شهرام همت زاده، دکتر مهناز نوروزی، دکتر خدیجه مهدوی همپا، خانم فریبا جباری، آقای مهدی حسینی تقی آباد و دکتر ماندانا تیشه یار.


از روسیه نیز اعضای آکادمی فلسفه، انستیتو شرق شناسی روسیه، انستیتو مطالعات آسیا و آفریقا دانشگاه دولتی مسکو، استادان دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ و شماری دیگر از استادان و اندیشمندان روس در این همایش شرکت کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار