۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۰۲
کد خبر: ۳۱۵۹۳

به گزارش عطنا، دکتر ناتالیا مولینا از دانشگاه(Siberian state AerosPaee (Knas no yarsk در سالن ارشاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با قشربندی جامعه روسیه ایراد سخنرانی کرد.


DSC01778(1)
این نشست که با حضور رئیس و معاونین دانشکده و جمعی از اعضاء هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد، دکتر مولینا به بررسی قشربندی جامعه امروزین روسیه و عوامل موثر بر تحرک اجتماعی پرداخت.
وی با اشاره به شرایط در حال گذار جامعه روسیه امروز، گفت: دارائی‌های خصوصی اقشاری از مردم افزایش یافته و نظام قشربندی اجتماعی متأثر از آن متنوع و متکثر شده است.
وی افزود: در برابر حدود 6 درصد قشر بالای جامعه و 18 درصد طبقه متوسط رو به بالا، یک قشر عظیم طبقه متوسط با حدود 66 درصد جمعیت، بخش وسیعی از مردم روسیه را شامل می شود و 10 درصد نیز از سایر اقشار شامل غریبه ها، حاشیه نشین ها و... هستند.
این استاد دانشگاه روسیه، عوامل موثر بر تحرک اجتماعی (در نظام قشربندی) را شامل وضعیت خانوادگی، ملیت، محل تولد، سطح تحصیلی، توانایی های جسمی و مهارتها و حتی ازدواج‌های موقعیتی ذکر کرد و بیان داشت: در جامعه امروز روسیه تغییر موقعیت و جابجایی در نظام قشربندی اجتماعی بسیار سخت و تا حدی غیر ممکن است.
دکتر مولینا در پایان خاطرنشان کرد: اقشار سطح بالا اجازه جابجایی و تحرک را نمی‌دهند و متأثر از محدودیت‌های ایجاد شده، وضع شغلی و درآمدی اقشار متوسط و رو به پایین، مناسب نیست.


DSC01774

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار