۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ۱۱:۵۲
کد خبر: ۳۳۶۸۱
poster(10)

پژوهشکده مطالعات ترجمه دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری انجمن زبانشناسی ایران، نخستین همایش ملی خشونت کلامی را با حضور استادان، محققان و صاحب نظران این حوزه در 26 فروردین امسال برگزار می کند.


به گزارش عطنا، این همایش در دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود. دبیران علمی این همایش دکتر گلرخ سعیدنیا و دکتر آزاده میرزائی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه هستند.


بر اساس این گزارش، رفتارهای انسانی، مفاهیم و مقاصد پی آنها در نظام‌های ارتباطی به شیوه‌های متفاوتی رمزگذاری می‌شوند که نتیجۀ آن تولید گفتمان‌های متفاوت است. زبان به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی همواره آنچه در ذهن بشر می‌گذرد را بازنمایی می‌کند.


زبان به عنوان پیشرفته‌ترین ابزار ارتباطی در رمزگذاری مقاصد ارتباطی و رفتارهای فردی و اجتماعی، راهکارهای متنوع و سازمان‌یافته‌ای دارد که کاربران آن و به بیان دیگر گویش‌وران به صورت شمی در هر لحظه از ارتباط از آنها استفاده می‌کنند.


چون قراردادهای فرهنگی و اجتماعی در جوامع ارتباطی مختلف، متفاوت است، طبعاً بازنمایی آن در زبان نیز متفاوت می‌شود. به دیگر سخن اگر گفتمان مورد بررسی، زبانی باشد، در تحلیل گفتمان نظر بر این است که با بررسی زبان و اندیشه در سازوکارهای آن می‌توان به مقاصد ارتباطی در پس آنها پی برد و با کشف نظام رمزگذاری آن از زبان به تحلیل بافت و شرایط ناظر بر گفتمان دست یافت.


این یافته‌ها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تحلیل‌گران و کارشناسان مربوطه قرار می‌دهد و برنامه‌ریزی‌های کلانی را در مطالعات محض و کاربردی می‌تواند پایه‌ریزی کند.


این گزارش حاکی است، همایش ملی خشونت کلامی به دنبال پاسخ به پرسش‌هایی از جمله زبان برای بازنمایی خشونت از چه ابزارهایی بهره می‌برد؟، ابزاهای زبانی رمزگذاری خشونت، در چه سطحی از زبان تعریف می‌شوند (آهنگ کلام، واژگان، نحو، همایندی واژه‌ها، مفهوم‌سازی و کنش‌های زبانی غیرمستقیم و ...)؟، مرز خشونت در زبان کجاست و تابع چه الگوهایی است؟ و الگوهای پنهان خشونت در زبان کدام‌ است.


الگوی خشونت زبانی در جوامع زبانی متفاوت چگونه تغییر می‌کند؟ و مؤلفه‌های مختلفی چون جنس، طبقه، تحصیلات، سن، صمیمت و مانند آن چگونه الگوهای بازنمایی خشونت در زبان را تغییر می‌دهند؟، الگوهای خشونت زبانی که مستقل از بافت هستند، کدام‌هایند؟، الگوهای خشونت کلامی در زبانهای مختلف چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟ و در ترجمۀ چنین الگوهایی در زبانهای مختلف به چه نکاتی باید توجه کرد؟ از دیگر پرسشهایی است که این همایش به دنبال پاسخ دادن به آن است.


 poster(10)

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار