۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۷:۴۳
کد خبر: ۳۱۸۱۳

salehi-amiri


به گزارش عطنا و به نقل از مهر مراسم گرامیداشت دوازدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که پیش از ظهر امروز ۱۶ اسفند در سالن پیام تهران برگزار شد.


سیدرضا صالحی امیری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس کتابخانه ملی در این برنامه گفت: ای کاش می‌شد از دریچه تلویزیون و صدا و سیما خدمات شما کتابداران را به جامعه نشان داد، آن وقت مشخص می‌شد چه کسانی برای فرهنگ تلاش می‌کنند. من به عنوان یکی از مدیران فرهنگی کشور شهادت می‌دهم در دوران دو ساله مدیریت آقای مختارپور در نهاد کتابخانه‌ها در مقایسه با ۱۲ سال گذشته دورانی پرافتخار و پرعزت و همچنین شکوفایی نهاد کتابخانه های عمومی کشور را شاهد بوده‌ام. و باور دارم در سال ۹۵ هم شاهد شکوفایی در این مجموعه بزرگ خواهیم بود.


وی افزود: حجت الاسلام محمدیان در برنامه حضور دارند و باید در حضور ایشان ابراز تاسف کنم که جمعیتی با حدود ۶ هزار نفر با سخت کوشی بسیار در شرایط سخت معیشتی به سر می‌برم. ای کاش حقوقشان به اندازه کارکنان کارخانه‌های صنعتی می‌بود.



باور کنید صنعت فرهنگ می‌تواند جایگزین صنعت نفت باشد


رئیس کتابخانه ملی در ادامه گفت: بعد از یک قرن هنوز به توسعه نرسیده‌ایم و اگر نرسیده‌ایم باید راه و ریلش را تغییر بدهیم. مدت‌ها است که می‌گویم توسعه ما باید فرهنگی باشد. باور کنید صنعت فرهنگ می‌تواند جایگزین صنعت نفت باشد. نفت سیاه است و می‌سوزد و می‌میرد. طی سال‌های گذشته درآمد ما از نفت ۱۱۴ میلیارد دلار بوده است و در سال ۹۴ این عدد به ۲۴ میلیارد رسیده است. این مسئله نشان از کاهش درآمد نفتی می‌دهد. یعنی نفت ناپایدار است. اگر به صنعت فرهنگ توجه می‌کردیم، امروز قطعا وضعمان متفاوت بود. نفت مانع از این است که بتوانیم الگوی توسعه را الگویی فرهنگی کنیم. به دلیل همین رویکرد است که الگوی مصرفمان هم یک الگوی فرهنگی نیست.


صالحی امیری در ادامه گفت: امروز در حوزه نفت ده‌ها هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می شود، اما حیف از حوزه فرهنگ که در آن سرمایه‌گذاری نمی کنیم. این مسئله نیازمند یک باور درونی در نظام مدیریتی کشور است. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که صاحب تمدن بزرگ هستیم و اسلام و ایران در کشورمان با هم امتزاج پیدا کرده بودند و می‌توانیم پرچم‌دار فرهنگ توسعه در دنیای اسلام باشیم، اما این مسئله نیازمند بازنگری در الگوهای توسعه ما است.


مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: جا دارد یکبار دیگر روی الگوی توسعه بومی کار کنیم که مورد مطالبه مقام معظم رهبری است. من این روزها به این باور قطعی رسیده‌ام که راه نجات این کشور، جامعه و مردم، این است که دغدغه‌هایمان را روی فرهنگ عمومی متمرکز کنیم.



نظام آموزش ما دچار چالش بنیادی است



وی افزود: اگر امروز از ایدز، طلاق و... می نالیم، قطعا علتش فرهنگی است. اگر انسان‌ها با هم مهربان نیستند و بحران فضیلت داریم، ریشه‌اش در این است که در جامعه انسان فرهنگی تربیت نکرده ایم. معتقدم کار ریشه ای را باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم. نظام آموزش ما دچار چالش بنیادی است و این چالش، چالش محفوظات است که فرد را به پشت کنکور برساند در حالی که نیمی از سیستم آموزشی ما باید به تربیت و پرورش اختصاص پیدا کند.


صالحی امیری گفت: راه ما صحیح نیست، ریل ما هم ریل خوبی نیست. کتاب امروز در جامعه ایران مهجور است و کتابخانه مهجورتر. انسان‌های بزرگ یعنی کتابداران هم نادیده انگاشته می‌شوند. راه نجات، سخن گفتن در تریبون، تبلیغات، سوت و کف زدن و پوستر چسباندن نیست. در فضای بعد از برجام نوبت به توسعه فرهنگی رسیده است. ما مسیر توسعه نفتی را دنبال کرده ایم و به هدف نرسیده‌ایم. اگر به مسیر فرهنگ برگردیم اقتصاد شکوفا می‌شود، سیاست هم اخلاقی خواهد شد و انسان‌ها در کنار هم به خوبی زندگی خواهند کرد.


وی افزود: ما دچار بحران سوءتغذیه مصرف هستیم. در شهر تهران تعداد آرایشگاه‌ها ۲۵ برابر کتابفروشی‌ها است. شمار پیتزافروشی و بنگاه‌های معامله ماشین چند ده برابر کتابفروشی‌ها است. آیا می‌توانیم تصویر چنین جامعه ای را به دیگر کشورها نشان دهیم؟ تا نگرش مجلس و دولت به این موضوع تغییر نکند، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد چون در مقابل این تغییر مقاومت‌هایی وجود دارد که ما باید از زیر چتر سیاست و نفت خارج شویم و زیر چتر بزرگترین به نام فرهنگ بایستیم، آن وقت همگان احساس امنیت خواهند کرد. وقتی انسان توسعه پیدا کند، صنعت و سیاست هم توسعه پیدا می‌کند. خدا را شاکریم که شخص اول کشور، اندیشه فرهنگی دارد. پس نهال فرهنگ در کشور خشک نشده، اما نیاز به آبیاری دارد.


رئیس کتابخانه ملی در پایان سخنانش گفت: نهاد کتابخانه های عمومی مادر کتابخانه‌های کشور است و نقطه اتصال ما به مردم که امیدواریم شاهد شکوفایی‌اش باشیم.


در ادامه این برنامه، امین متولیان معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری نهاد کتابخانه‌ها به ارائه گزارش روند داوری نظام تشویق پژوهشگران نهاد پرداخت.


همچنین در بخشی از این برنامه از تمبر دوازدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌ها که با همکاری اداره پست جمهوری اسلامی ایران آماده شده بود، با حضور لاله افتخاری رونمایی به عمل آمد.


در دو بخش مستقل از این برنامه نیز از برگزیدگان نظام تشویق نهاد کتابخانه‌ها تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار