۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ۱۷:۰۳
کد خبر: ۳۱۶۵۳
Azmoon Doctora (19)

Azmoon Doctora (16)


دانشگاه علامه طباطبائی میزبان برگزاری آزمون دکتری تخصصی در دو رشته حقوق و جامعه شناسی بود. در تاریخ 14 اسفند ماه 94 دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان محل برگزاری آزمون دکتری تخصصی سال95 در نظر گرفته شد.


به گزارش عطنا،  این دانشکده میزبان برگزاری آزمون در دو رشته حقوق و جامعه شناسی بود. آزمون راس ساعت هشت و سی دقیقه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد. سوالات آزمون در دو دفترچه عمومی و تخصصی در اختیار داوطلبان قرار گرفت. هر شرکت کننده می بایست در مجموع به 160 سوال مشخص پاسخ دهد.جوان ترین آنان خانمی با 25سال سن و بزرگترین فرد شرکت کننده در آزمون خانمی با 55 سال سن بود.


سختی و آسانی آزمون دکتری امثال از نگاه شرکت کنندگان متفاوت به نظر می‌رسید. اغلب داوطلبان رشته حقوق از آسان بودن سوالات نسبت به کنکور گذشته  ابراز رضایت داشتند و داوطلبان رشته جامعه شناسی سخت بودن سوالات را آزار دهنده عنوان کردند.


حضور خانم 26 ساله معلول با وجود تکیه بر ویلچر که مقتدرانه از موفقیت خود در این آزمون صحبت می کرد شاید نمونه خوبی از انگیزه و تلاش باشد که می‌توان به عنوان نکته قابل تامل از آن نام نام برد.


دانشگاه علامه که به نظر میزبانی موفق در برگزاری آزمون دکتری سال 95 بود میهمانان ویژه ای هم‌چون دکتر توکلی، مشاور عالی وسخنگوی سازمان سنجش کشور و ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش را پذیرا بود.


ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش ضمن بازدید از محل و نحوه اجرای کنکور دکتری در جمع خبرنگاران حاضر شد و  با اشاره به شرکت 158 هزار داوطلب در 54 شهرستان کشور اذعان داشت: این آزمون به موقع، با دقت و امنیت کامل در ساعت مقرر برگزارشد. 43 درصد از شرکت کنندگان خانم و 57 درصد آزمون را داوطلبان آقا تشکیل می‌دهند و نتایج اولیه آزمون دکتری نیمه متمرکز هفته اول اردیبهشت ماه سال 95 اعلام خواهد شد.


او ادامه داد: دفترچه ظرفیت دانشگاه‌ها وموسسات آموزش عالی تا دهم اردیبهشت‌ماه در سایت سازمان سنجش قابل دریافت می باشد و دانشگاه‌ها از تاریخ 18 اردیبهشت تا 31 تیر 95 بر اساس مراجعه داوطلبان فرصت دارند فرآیند مرحله دوم که می‌تواند شامل مصاحبه یا برگزاری آزمون تخصصی یا بررسی مدارک باشد را به مرحله اجرا درآورند و تا مرداد ماه به سازمان سنجش ابلاغ کنند. به گفته وی تایید نهایی نتایج آزمون در شهریور ماه صورت خواهد گرفت.


خدایی درخصوص شرایط پذیرش دانشجو بدون آزمون در مقطع دکتری اعلام کرد که این شرایط فقط شامل داوطلبان استعداد درخشان می‌باشد و حدنصاب نمرات هر رشته توسط دانشگاه‌ها از طریق سایت خود دانشگاه و سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.


بعد از برگزاری آزمون صحبت‌های تعدادی از داوطلبان از تغییر کلی در جریان آزمون دکتری امسال خبر می‌داد. بدین صورت که سوالات آزمون تجمیع شده و شرکت کنندگان باید به کلیه سوالات غیر مرتبط با رشته تخصصی خود نیز پاسخ دهند. روالی که در آزمون دکتری سال‌های قبل به چشم نمی‌خورد و عده‌ای از داوطلبان از عدم اطلاع رسانی کافی این موضوع گله‌مند بودند


گفتنی است نظم و مقررات محل برگزاری آزمون از مواردی بود که از سوی تعدادی از داوطلبان رضایت بخش اعلام شد و حضور مسئولان در سالن و رفت وآمد های پی در پی موجب نارضایتی تعدادی از شرکت‌کنندگان شده‌بود.


لازم به ذکر است سوالات مربوط به بخش استعدادهای درخشان از سوالاتی بود که سهم چندانی در پاسخ های داوطلبان نداشت. آنان از بالا بودن زمان پاسخگویی به این بخش از سوالات اشاره می‌کردند اما سنگین بودن سوالات این بخش پاسخگویی به آن را برای دواطلبان دشوار کرده بود.


چپ دست بودن داوطلبان و عدم وجود صندلی اضافی برای این افراد از نکاتی بود که تعدادی از شرکت کنندگان از آن ناراضی بودند و علی رغم اطلاع رسانی این موضوع در زمان ثبت نام از دید دست اندرکاران برگزاری آزمون نادیده گرفته شده بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار