۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۵۱
کد خبر: ۳۰۵۴۹۸

عطنا- رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای، بامداد پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳، نامه بسیار مهمی را برای دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین منتشر کردند که تا لحظه تنظیم این گزارش، در تمامی رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بازتاب‌های بسیار گسترده و وسیعی داشته است.

در ادامه، اصل این نامه و بازتاب‌های منطقه‌ای و جهانی آن تا این لحظه را می‌خوانید:

 

متن نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

این نامه را به جوانانی می‌نویسم که وجدان بیدارشان آن‌ها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.

جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحده‌ی آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شماست. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستاده‌اید.

شما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع می‌کند ــ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید.

جبهه‌ی بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالهاست مبارزه می‌کند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه‌ی تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سال‌ها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آن‌ها را زیر سخت‌ترین فشار‌ها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ی رفتار به شدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است.

فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی و با سابقه‌ی تاریخی طولانی. سرمایه‌داران شبکه‌ی صهیونیستی، پس از جنگ جهانی با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را به تدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهر‌ها و روستا‌های آن هجوم بردند؛ ده‌ها هزار نفر را یا کشتند و یا به کشور‌های همسایه راندند؛ خانه‌ها و بازار‌ها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند و در سرزمین غصب‌شده‌ی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.

بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمک‌های انگلیسی، دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا است که پشتیبانی‌های سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بی‌احتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هسته‌ای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.

رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بی‌دفاع فلسطین به کار گرفت و بی‌اعتنا به همه‌ی ارزش‌های وجدانی و انسانی و دینی، روزبه‌روز بر بی‌رحمی و ترور و سرکوبگری افزود.

دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.

«جبهه‌ی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأس‌آلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.

سردمداران صهیونیسم بین‌المللی که بیشترین بنگاه‌های رسانه‌ای در آمریکا و اروپا متعلّق به آن‌ها یا زیرنفوذ پول و رشوه‌ی آنهاست، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایت‌های اشغالگران صهیونیست از خود دفاع می‌کند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار می‌رود؟

سردمداران سلطه‌ی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمی‌کنند. رژیم تروریست و بی‌رحم اسرائیل را دفاع‌کننده از خود وانمود می‌کنند و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع می‌کند، «تروریست» می‌نامند!

من می‌خواهم به شما اطمینان دهم که امروز، وضعیّت در حال تغییر است! سرنوشت دیگری در انتظار منطقه‌ی حسّاس غرب آسیاست؛ بسیاری از وجدان‌ها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است، جبهه‌ی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد، تاریخ هم در حال ورق خوردن است.

به جز شما دانشجویانِ ده‌ها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشور‌های دیگر هم دانشگاه‌ها و مردم به پا خاسته‌اند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان، حادثه‌ی مهم و اثرگذاری است. این می‌تواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشار‌هایی که بر شما وارد می‌کنند، تا اندازه‌ای آرامش‌بخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی می‌کنم و ایستادگی شما را ارج می‌نهم.

درس قرآن به ما مسلمانان و به همه‌ی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت (۱) و درس قرآن درباره‌ی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. (۲). جبهه‌ی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستور‌ها و صد‌ها نظائر آن به پیش می‌رود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.

توصیه می‌کنم با قرآن آشنا شوید.
سیّدعلی خامنه‌ای
۱۴۰۳/۳/۵

۱ سوره‌ی هود، بخشی از آیه‌ی ۱۱۲؛ «پس همان‌گونه که دستور یافته‌ای ایستادگی کن ...»
۲ سوره‌ی بقره، بخشی از آیه‌ی
۲۷۹

‌شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده اید!

نامه رهبر انقلاب اسلامی ایران، تاکنون بازتاب های منطقه ای و جهانی بسیاری داشته است:

نامه مقام معظم رهبری که در آن خطاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، ضمن ابراز همدلی و همبستگی با اعتراضات ضدصهیونیستی این دانشجویان، آن‌ها را بخشی از جبهه مقاومت دانستند و با اشاره به تغییر وضعیت و سرنوشت منطقه حساس غرب آسیا، بر ورق خوردن تاریخ جهان تأکید کردند، بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب داشت.

اهمیت این نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین تا این اندازه بوده که در کنار واکنش بسیار گسترده و وسیع رسانه‌های مختلف جهان به این نامه، چهره‌ها، شخصیت‌ها و مقام‌های بین‌المللی هم نسبت به نگارش و انتشار این نامه واکنش‌های گوناگونی را نشان دادند. حتی در این بین شاهد هستیم که کاربران انگلیسی زبان در تمامی شبکه‌های مختلف اجتماعی به این نامه پرداختند که بخشی از آن را می خوانید:

مایک جانسون؛ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پیام آیت الله خامنه‌ای را بازنشر کرد و در مورد آن نوشت: "وقتی دل آیت الله را به دست آوردید، آمریکا را از دست دادید".

سخنان جانسون واکنش‌های زیادی را به همراه داشت:

گونتر اگلمن؛ مفسر سیاسی، در پاسخ به رئیس مجلس نمایندگان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "وقتی مرز‌ها را کنترل نکنید و با فرستادن شصت و یک میلیارد دلار به اوکراین به مردم آمریکا دروغ بگویید، آمریکا باخته است".

کریستوفر توبیاس؛ فعال سیاسی آمریکایی نوشت: " آیت الله خامنه‌ای به آنچه می‌گوید اطمینان دارد. من با همه چیز‌هایی که اینجا گفت موافقم ".

از سوی دیگر، بسیاری پیام آیت‌الله خامنه‌ای را تحسین کردند، مانند دیوید میلر؛ دانشگاهی بریتانیایی، که این پیام را خواندنی و جذاب توصیف کرد. وی نوشت:" آقای علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به جنبش دانشجویی آمریکا پیام دادند. پیامی که ارزش خواندن دارد ".

شرمین ناروانی، دانشگاهی و روزنامه نگار در مورد این پیام اظهار نظر کرد. وی نوشت: " وقتی رهبر یک کشور خارجی از جوانان آمریکا دفاع می‌کند در حالی که مقامات آمریکایی آن‌ها را می‌زنند، این خیلی چیز‌ها را آشکار می‌کند ".

حمله سیاستمداران آمریکایی به پیام آیت‌الله خامنه‌ای و استقبال و تمجید مردم در خیابان‌های آمریکا از آن، شکاف بزرگ بین دولت آمریکا و دانشجویان به‌ویژه جوانان را آشکار می‌کند. این موضوع، با نظرسنجی انجام شده توسط دانشگاه هاروارد تأیید شد که نشان داد ۵۱ درصد از جوانان آمریکایی از حذف «اسرائیل» و الحاق آن به دولتی تحت حکومت حماس، حمایت می‌کنند. ۱۵ درصد معتقدند که رژیم اسرائیل حق وجود ندارد. نظرسنجی دانشگاه هاروارد نشان داد که ۶۳ درصد از جوانان آمریکایی با مقاومت فلسطین همدلی می‌کنند.

همچنین شبکه خبری فاکس نیوز در بازتاب این پیام رهبری نوشت: " رهبر ایران در نامه‌ای مفصل، تظاهرات دانشجویان آمریکایی علیه (رژیم) اسرائیل را تحسین کرد ".

این رسانه افزود: " آیت الله سید علی‌خامنه‌ای؛ رهبر انقلاب اسلامی، دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا را که در اعتراضات جاری جنگ اسرائیل در غزه شرکت داشتند ستود و نوشت: شما در طرف درست تاریخ ایستاده اید ".

این رسانه بخش‌هایی از نامه مقام معظم رهبری را پوشش داد و نوشت: " آیت الله خامنه‌ای در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دانشجویان عزیز در ایالات متحده آمریکا، شما در طرف درست تاریخ ایستاده اید.» ".

فاکس نیوز نوشت: " این پیام، بخشی از نامه مفصل رهبر ایران به دانشجویان آمریکایی است که در آن از اعتراضات آن‌ها علیه (رژیم) اسرائیل تقدیر شده است ".

این رسانه به این بخش از نامه رهبری نیز اشاره کرد که :" «شما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید، و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ی دولت تان که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع می‌کند مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید.» ".

فاکس نیوز در بخشی از گزارش خود نوشت: " رهبرعالی ایران گفت آمریکا و انگلیس بعد از جنگ‌های جهانی، تروریست‌ها را به منطقه وارد کردند ".

این شبکه خبری آمریکایی، بخشی از نامه رهبری را به شرح زیر منتشر کرد: " «سرمایه‌داران شبکه صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهر‌ها و روستا‌های آن هجوم بردند؛ ده‌ها هزار نفر را کشتند یا به کشور‌های همسایه راندند؛ خانه‌ها و بازار‌ها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصب‌شده‌ی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.» ".

فاکس نیوز در ادامه نوشت: " رهبر ایران گفت: «نخبگان صهیونیست جهانی»، «مقاومت انسانی و شجاعانه در فضای دانشگاه ها» را «تروریسم» نامیده اند ".

فاکس نیوز نوشت: " (آیت الله) خامنه‌ای همچنین از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های آمریکا که در اعتراضات علیه رژیم اسرائیل شرکت داشتند، تمجید کرد و گفت با دانشجویان به دلیل «مقاومت» دربرابر پلیس و دولت آمریکا «همدردی» می‌کند ".

این رسانه، در ادامه این بخش از پیام رهبری را بازنشر کرد و نوشت: " «همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثه‌ی مهم و اثرگذاری است. این می‌تواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشار‌هایی که بر شما وارد می‌کنند، تا اندازه‌ای آرامش‌بخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی می‌کنم و ایستادگی شما را ارج می‌نهم.» ".

فاکس نیوز افزود: " بیانات رهبر عالی ایران بعد از آغاز اعتراضات در حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا در آوریل (فروردین) ۲۰۲۴ در اعتراض به جنگ غزه مطرح شد ".

همچنین به گزارش دنیای اقتصاد؛ پایگاه " نیوز " که یکی از شعبه‌های خبرگزاری سی‌ان‌ان در هند است نیز" با قرآن آشنا شوید " را به نقل از نامه آیت‌الله خامنه‌ای در تیتر قرار داده و نوشته: " رهبر انقلاب ایران از دانشجویان معترض به اسرائیل خواسته با قرآن آشنا شوند ".

این پایگاه نوشته: " تظاهرات‌های سراسری در آمریکا از چند روز پیش در پی حمله اسرائیل به رفح، بعد از مدتی وقفه مجددا آغاز شده است ". به نوشته این رسانه، حمله مذکور، انتقاد‌های جهانی از اسرائیل را تنها افزایش داده است.

"نیوز"، با وجود این تلاش کرده تظاهرات‌های دانشجویان را "یهودستیزانه" و در نتیجه "اثر مهاجران" جلوه دهد.

روزنامه نیویورک‌پست هم، نوشته آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان بلندپایه‌ترین مقام سیاسی و مذهبی در جمهوری اسلامی ایران که همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از دانشجویان را «حادثه‌ای مهم و اثرگذار» برای جنبش ضداسرائیلی نامیده، برجسته کرده است.


رسانه‌های عرب زبان نیز توجه خاصی به نامه رهبری نشان دادند:

العهد لبنان در این باره تیتر زد: " امام خامنه‌ای خطاب به دانشجویان آمریکایی: شما هم اکنون بخشی از جبهه مقاومت هستید ".

این رسانه لبنانی، نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی را خطاب به جوانان و دانشجویان در آمریکا، پوشش داده است.

المیادین نیز این بخش از نامه رهبری خطاب به جوانان و دانشجویان آمریکایی را منتشر کرد:" شما هم اکنون در سمت درست تاریخی که در حال ورق خوردن است، قرار دارید".

المنار نیز با انعکاس نامه رهبری تیتر زد: " امام خامنه‌ای خطاب به دانشجویان و جوانان آمریکایی: با حمایتتان از غزه، هم اکنون در جهت درست از تاریخ ایستاده اید و بخشی از جبهه مقاومت را تشکیل دادید ".

النشره لبنان نیز بخشی از سخنان مقام معظم رهبری را تیتر کرد: " شما هم اکنون بخشی از مقاومت و تاریخی که در حال رقم خوردن است، هستید ".

المسیره یمن نیز با انعکاس این نامه رهبری، گزارش داد: " رهبر انقلاب اسلامی ایران به جوانان و دانشجویان آمریکایی در آمریکا که به میدان دفاع از کودکان غزه و زنان آن آمده اند، نامه‌ای نوشت ".

روسیا الیوم نیز به انعکاس این نامه پرداخت و گزارش داد که رهبر ایران نامه‌ای به جوانان تظاهرات کننده حامی فلسطین در آمریکا نوشت.

در میان رسانه‌های عرب‌زبان پایگاه المسیره یمن، المنبار لبنان، العهد، المیادین، النشره و روسیا الیوم خبر نگارش این نامه را پوشش داده و بخش‌هایی از آن را ترجمه و در اختیار مخاطبان خود قرار دادند.

انتظار می‌رود با گذشت زمان، اکثر رسانه‌های دنیا اخبارمربوط به این نامه را پوشش دهند و تحلیل‌ها درباره آن را آغاز کنند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
پر بازدیدها
آخرین اخبار