۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ۱۸:۴۰
کد خبر: ۳۰۵۴۰۸

عطنا- دکتر ابوالقاسم فاتحی دهاقانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، طی تحلیلی کوتاه در خصوص مشارکت ۲۵ میلیونی مردم ایران در انتخابات ۱۱ اسفند مجلس و خبرگان، متولدین دهه های 70 و 80 را در کسب نتایج انتخابات، دارای نقشی اساسی دانست.

وی با اشاره به این نکته که پیروز اصلی انتخابات فقط کسانی نیستند که به مجلس راه یافتند و شکست خوردگان نیز کسانی نیستند که به مجلس راه نیافتند، پیروز اصلی و واقعی را مردم ایران دانست که قهرمانان ۴۵ سال مقاومت و صبوری هستند و شکست خوردگان را آمریکا و اسراییل و دولت های اروپایی متخاصم با مردم، انقلاب و نظام برشمرد.

وی با بیان آن که نزدیک به ۲۵ میلیون نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی در کل کشور شرکت کردند، با استناد به آماری به نقل از "محسن شاطر زاده" افزود: " بر اساس آخرین آمار جمعیتی کشور در سال ۱۴۰۲، ترکیب جمعیتی و هرم جمعیت ایران به شرح زیر است :

- زیر ۱۸ ساله : ۲۵ میلیون نفر

-از ۱۸ ساله تا ۴۰ ساله : ۳۶ میلیون نفر

-از ۴۰ ساله تا ۶۰ ساله : ۲۳  میلیون نفر 

-بالای ۶۰ سال : ۵ میلیون نفر

از جمعیت زیر ۱۸ سال که قانوناً به سن رای گیری نرسیده و نمی توانستند در فرآیند رای گیری شرکت کنند و جمعیت کهن سال که بگذریم آنچه جلب توجه می کند و در انتخابات تعیین کننده بوده‌است جمعیت ۳۶ میلیونی ۱۸ ساله ها  تا ۴۰ ساله‌ها است که بیش از ۴۱ درصد جمعیت کشور و حدود ۶۰ درصد واجدین رای دادن را تشکیل داده و نقش اساسی را در نتایج انتخابات داشته‌اند؛ یعنی متولدین دهه هفتاد و هشتاد". 

فاتحی در ادامه افزود: "با توجه به‌ مطالعات نسلی در جهان و ایران، تغییر مناسبات نسلی، تغییر ذائقه و مطلوبیت ها و تغییر ابژه های نسلی که در مرحله اول طیف مناسبات نسلی، به تفاوت های نسلی شناخته می شود، این تفاوت ها امری طبیعی و نرمال است و لازمه ی گردش و چرخش نسلی است.

آن چه می تواند تفاوت نسلی را در گام اول به تضاد نسلی و در صورت تداوم، به شکاف نسلی و در انتها به بحران نسلی تبدیل کند، علل روان شناختی و جامعه شناختی تبدیل تفاوت نسلی به بحران هویتی نسلی است که قابل توجه و قابل مطالعه است. اما در ایران باید یک عامل بسیار مهم و تعیین کننده دیگر را هم به عوامل روان شناختی و جامعه شناختی مطالعات نسلی اضافه نمود و آن، عوامل جامعه شناسی سیاسی است که ناشی از پدیده انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ مردم است که اتفاقا در ایجاد و زایش آن، جوانان دهه ۳۰ و ۴۰ نقش کلیدی داشتند".

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در ادامه افزود: "کمپين نه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، قدمت و تاریخی ۴۵ ساله دارد، اگر چه نماد و اوج آن در انتخابات اخیر، کاملا به وضوح و بدون روتوش ظاهر شد. کمپین هایی که منشاء آن را باید در دشمنی های ۴۵ ساله آمریکایی ها و صهیونیست ها و با واسطه گری و پادویی حقوق بگیران و جیره خواران داخل و خارج از کشور دانست. اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که نباید همه ی این سه دسته از علل و عوامل روان شناختی، جامعه شناختی و بویژه جامعه شناختی سیاسی را به آمریکا و اسرائیل و پادوهای آنان نسبت داد، که در این صورت دچار نوعی خودفریبی و سر در برف کردن می شویم".

وی سپس با تاکید بر آموزه ها و معارف اسلامی، پرسش هایی را طرح کرده و افزود: " به ما سفارش شده است که بهترین ها را به نسل نوجوان و جوان هدیه دهید. قطعا این بهترین ها فقط شامل هدایا و کالاهای مادی نیست. بهترین ها شامل، بهترین روش تربیتی ، بهترین روش تعامل، بهترین روش های هویت دهی و هویت یابی نوجوان و جوانان است . آیا در عمل ما چنین کردیم؟ بهترین هدیه به نسل در حال رویش و زایش جوانان، اعطای پایگاه، جایگاه و منزلت های اجتماعی، جایگاه فرهنگی و موقعیت های سیاسی است. یعنی هویت دهی مبتنی بر اطمینان نسل جوان از منزلت اجتماعی آینده. آیا نظام آموزشی و پرورشی ما در عمل و نه در اسناد بالادستی، چنین کردند؟ آیا پیشکسوتان و نسل اول و دوم انقلابی ها با نسل سوم و چهارم، که در حال رویش است، چنین کردند؟ آیا جوان امروز ما نگران مسکن، ازدواج، معیشت، هویت و موقعیت اجتماعی و سیاسی خود نیست و آیا رفتارهای برخی از شیوخ که خود روزی در موقعیت نسلی خود که جوان بودند و گل کاشتند، با نسل سوم چنین است ؟ و از این دست سوالات".

وی سپس جامعه را همانند موجودی زنده و دارای حیات جمعی و تابع قوانین حیات معقول و زنده اجتماعی دانست و افزود: "همان گونه که فرد، چرخه عمر خود را از جنینی و در شکم مادر آغاز می کند، به دنیا می آید و دوران نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی، میان سالی، پیری و پیران پیرتر را طی می کند، جامعه و بلکه گروه های اجتماعی که مناسبات نسلی مهم ترین آن است، نیز مشمول چرخه عمر می شوند". 

(پایان بخش اول)*

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                         روبینو

 تلگرام             بله              ایتا             روبیکا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار