۰۳ اسفند ۱۴۰۲ ۲۲:۴۵
کد خبر: ۳۰۵۴۰۰

جهاد علمی، والاترین جهادها

عطنا -بی جهت نیست که خداوند، اولین کلامش با خاتم پیامبران را با "خواندن به نام پروردگار" آغاز کرد و بی‌جهت نیست که والاترین ارزش ها نزد خداوند، تمامی انبیاء الهی و تمامی حکما، فلاسفه و عالمان ربانی در طول تاریخ تفکر اجتماعی، برتری و ارزشمندی علم، حکمت، اندیشه، تعقل و تفکر همراه با اسم خداوند است.

و بی جهت نیست که از دوره افلاطون تا کنون، والاترین گوهر ماندگار، جهاد علمی است؛ چراکه با جهاد علمی برای خدا و با اسم خدا، جهان ملک و ملکوت و دنیا و عقبی گلستان می شود و با علم بدون اسم خدا ، یعنی با علم در خدمت منافع شیطانی، شیاطین انفسی و بیرونی، بشریت به بردگی کشیده می شود.

تولید ادبیات و دانش علوم انسانی و اجتماعی توحیدی که بر محور وحی، عقل، حکمت، فلسفه فهم خلقت و هستی و فهم رفع نیازهای روز مردم و جامعه باشد، امروز والاترین جهاد علمی است. ارزش مُرَکّب و مداد دانشمندان ربانی که در صف منسجم موحدان باشند، از ارزش خون شهدا که در میدان جنگ ریخته می شود، بیشتر است.

به نظر این ناچیز که هنوز در فهم الفبای مقدماتی علوم انسانی و اجتماعی توحید محور و مردم گرا و جامعه ساز، گیر کرده است، امروز والاترین جهادها، جهاد "تولید ادبیات و دانش علوم انسانی و اجتماعی" که در آن، "تفاوت پارادیم های مبنایی و اصولی" علوم سیاسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روان شناسی، علوم اقتصادی اسلام ناب محمدی با اسلام آمریکایی، با اسلام اموی،  اسلام بنی عباسی، اسلام عربستانی، اسلام انجمن حجتیه ای، اسلام نئولیبرالیسم، اسلام اشرافی گری و مانند آن روشن شود.

شاخص های رفتاری و هنجاری یک فرد انقلابی، یک جامعه انقلابی ، یک گروه انقلابی با یک فرد و گروه و جامعه تندرو و انقلابی نما و محافظه کار ترسو، روشن شود.

جنگ امروز انقلاب اسلامی، فقط در یمن و فلسطین و سوریه و لبنان و... نیست، بلکه جنگ بزرگتر و مهم تر، در کتاب ها، مدارس و در دانشگاهها است و آن نبرد و رویارویی مفاهیم کلیدی و انديشه های سياسی، اندیشه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر آمده از اسلام با قرائت خمینی (ره) و خامنه ای، با اسلام با قرائت و تفکر تمدن سکولار، اومانسیم گرا و مادی گرای غرب زده است.

اگر تربیت نسلی در ایران، در مدارس و دانشگاهها بر اساس تربیت علوم انسانی برآمده از ذات مادی گرایانه و نگاه یک بعدی به انسان، صورت گیرد، همه در پیشگاه خداوند، انبیاء و شهدا مسئولیم؛ بویژه دانایان، امروز بزرگترین جهاد ، جهاد تبیین مفاهیم کلیدی و بنیادین علوم انسانی و اجتماعی برای نسل جدید است که در این سخنان رهبری حکیم، فقط مشت، نمونه خروار است.

حال این گوی و این میدان. جهاد فقط جنگیدن در میدان رزم نیست، اگرچه شرافت و عظمت آن آشکار است، اما جهادعلمی، والاترین جهادها است.

دکتر ابوالقاسم فاتحی دهاقانی؛ عضو هيئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار