۲۷ آذر ۱۴۰۲ ۱۸:۳۸
کد خبر: ۳۰۵۳۴۱

عطنا - گفتن و نوشتن درباره شخصیتی که خداوند او را به بهترین و عالی تربن وجه ممکن ستوده است و پیامبر اکرم(ص) درباره عظمت، عصمت، علم ، حکمت و دیگر سجایای نیکوی آن محدثه سنگ تمام گذاشته است و در تعبیر امام زمان سلام الله علیه، آن بانو ، الگوی آن امام معصوم است، از قلم و بیان ما خاکیان چه برآید و بیم آن می رود که جفایی باشد  بر آن یگانه بانوی جهان هستی در تمامی عوالم پیدا و ناپیدا.

بدین جهت پیشاپیش از محضر ام ابیها و دختر رسالت و همسر امامت و مادر ولایت باید عذرخواهی کرد. زندگی آن بانوی اول  نظام هستی  از پیش از ولادت تا لحظه ی شهادت سراسر قابل تامل و تحقیق و مطالعه است. آن حضرت از زمانی که طفلی بیش نبود غمخوار و یاور و همدم پیامبر خدا در امر رسالت شد به گونه ای که پیامبر به ایشان صفت ام ابیها ، (مادر پدر)  را عطا فرمودند. هنگامی که با امیرالمؤمنین علی علیه ازدواج کردند حق همسری را و پس از مادر شدن حق مادری را در عالی تربن وجه و به عنوان الگویی تمام عیار و جاودان بجا آورد. پس از رحلت پیامبر اکرم در دفاع از مهم تربن رکن اسلام یعنی دفاع از  ولایت یک تنه به پا خواست و جان خود را بر سر آن گذاشت.  

اگر چه زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کوتاه بود  اما همبن زندگی کوتاه  به بلندای تاریخ زندگی انسان ها تا پایان آن می تواند الگو و سرمشق باشد. آن حضرت نمونه ای بی بدیل در آیین فرزندی،  آیین همسرداری و آیین مادری بود. سرچشمه معارف توحیدی و  منبع معرفت در درس زندگی بویژه در حوزه خانواده و تربیت فرزند و آیین همسرداری بود.

جمع صفات متضاد بود. انسان و حوریه، آگاه به اسرار غیب و حوادث پسا پیامبر ، اما در عین حال رفتاری  عادی و متعارف با اهل جامعه خود داشت. آن حضرت با گفتارهایش،   با رفتارهایش و با سبک زندگی اش از خود منابع غنی و زلال در شناخت و معرفت از خود  برجای نهاد که می تواندبرای همیشه تاریخ و برای همه ی نسل ها و عصر ها منبع تحقیق و مطالعه دانشمندان و حکیمان و اندیشمندان باشد.حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها زمان شناسی بود که از  لحظه، لحظه عمر شریف خود چه در عبودیت و بندگی خداوند  و چه در مجاهدت و تلاش شبانه روزی برای پیروزی اسلام و چه در دفاع از حریم امامت و چه در تربیت نسل ولایت ، به صورت  تمام و کمال بهره جست.

جایگاه و منزلت آن حضرت در نزد خداوند آن گونه که در لسان رسول خدا و امیرالمؤمنین و دیگر امامان معصوم آمده منحصر بفرد است. آن زکیه و آن معلمه و آن معصومه به درجه ای‌از خلوص و عصمت و علم و دانایی رسیده است که معیاری تمام عیار برای سنجش رضایت و خشم خداوند معرفی شده اند. رضایت و خشنودی  زهرا، همان رضایت و خشنودی خداوند و خشم و غضب زهرا همان خشم و غضب خداوند است و این امتیاز برای هیچ زنی از زنان جهان و هیچ  پیامبری از پیامبران الهی بجز پدر گرامی شان و هیچ وصی بجز امیرالمؤمنین و فرزندانش نیامده است و همین برای شناخت قدر و منزلت آن بانوی دو سرا کافی است. حضرت امام خمینی تعبیری با این مضمون داشتند که اگر حضرت فاطمه زهرا مرد بودند، شایستگی  جایگاه پیامبری پدرشان را داشتند.

یعنی حضرت زهرا نماد جنس زنانه پیامبر اسلام  بودند. از تعابیر امیرالمؤمنین و ائمه معصومین در باره آن حضرت نیز چنین برمی آید که فاطمه زهرا سلام الله علیها، الگوی فرزندانشان و همطراز همسرشان امیرالمؤمنین هستند. با همه ی این فضایل ، اما او مادری را ، همسرداری را و مدیریت نهاد خانواده را وظیفه اصلی خود می دانست. چرا که خانواده و تربیت نسل اساس و پایه آینده هر جامعه ای است . بی دلیل نیست که در فرهنگ و تمدن مادی گرایانه غرب سازماندهی شده و برنامه ریزی شده بنیان های خانواده متزلزل شد و این سوغات شوم فرنگی ها در ایران عزیز ما هم در حال برنانه ریزی و اجرا است. تغییر سبک زندگی و تغییر ذائقه های خانواده ها و  تغییر نگرش دختران و پسران به تشکیل خانواده و فرزندآوری و فرزند پروری موضوعی نیست که قابل کتمان باشد ، زیرا سرزندگی و حیات نظام سرمایه داری آمریکایی ، صهیونی در فروپاشی نظام خانواده است. وقتی خانواده نباشد، تسلسل فرهنگی و هویتی از بین خواهد رفت و نسل های آینده زنان و مردانی بی فرهنگ و بی هویت و مصرفی خواهند شد که بجز پذیرش ذلت و حقارت فرهنگ سرمایه داری متعفن جهانی راه دیگری ندارند. انقلاب اسلامی ایران مرهون تربیت مادران و پدرانی بود که در خانواد های ایرانی با فرهنگ اسلام ناب محمدی که خمینی معرفی کرد،  آشنا شدند و تربیت شدند. اکنون نیز سربازان و جنگاوران هسته های مقاومت که بینی آمریکا و اسرائیل و اروپای استعمار گر را در منطقه و در جهان  به خاک مالیده اند، محصول تربیت خانوادگی و خانواده های با ایمان و مسلمان است.

این بزرگترین خواسته حضرت زهرا سلام الله علیها از زنان و مردان و سیاستمدران و مسئولین است که خانواده را جدی بگیرید و با اصلاح ساختارهای آموزشی ، تربیتی ،اجتماعی ،سیاسی و اقتصادی خانواده را در کانون توجه خود قرار دهید . صلاح و فساد جامعه در گروی صلاح و فساد نهاد خانواده است و این یکی از بزرگترین و ارزشمندترین الگوی زیست زهرایی است. ان شالله که با عزمی جزم و اراده ای محکم و شجاعتی فاطمی در نزد تمام کسانی که رسمی و غیر رسمی درباره نهاد خانواده مسیولیت دارند، نهاد خانواده، در کانون سیاست گذاری های اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. باشد که برگ سبزی تحفه درویش و ران ملخی پیشگاه سلیمان.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار