۰۹ آبان ۱۴۰۲ ۰۷:۴۱
کد خبر: ۳۰۵۳۳۵

عطنا - آیین افتتاحیه همایش ملی بزرگداشت ابن یمین فریومدی حکیم و شاعر برجسته سده هشتم هجری دوشنبه -۸ آبان‌ماه- با حضور جمع زیادی از دانشجویان و استادان زبان و ادب فارسی در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تقدیر از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در برگزاری بزرگداشت ابن یمین فریومدی گفت: ابن یمین از شاعران بزرگ سبک خراسانی است که در دوره حاکمیت سربداران با این دستگاه حاکمیتیِ شیعه ارتباط و همکاری فراوان داشت و علیه ظلم و جور مغولان به مبارزه فرهنگی و اجتماعی پرداخت.

محسن حبیبی تصریح کرد: ابن یمین غزل ها و قصائدی دارد، اما «قطعات» او شهرت بیشتری دارند. نقل است که او درباره امامان شیعه خاصه امام حسین(ع) نیز اشعاری سروده است.

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: ابن یمین جایگاه ویژه ای در میان شاعران فارسی گو دارد. از اینرو عنایت و توجه به بزرگانی چون او، باعث می شود جنبه های کمتر دیده شده در تمدن ایرانی و اسلامی بیشتر مورد مداقه اهل نظر و پژوهش قرار بگیرد.

لزوم توجه ایرانیان به ابن یمین

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: مفتخریم که مراسم بزرگداشت ابن یمین فریومدی را در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می کنیم. شخصیتی که در کنار دانش های مختلف حکمی، عرفانی و قرآنی توجه و عنایت ویژه ای به شعر و زبان فارسی داشت و خود نیز شعر می سرود. امیدواریم دانشگاهی که به نام ایشان مزین است، فرصت بهینه ای را برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با این چهره برجسته معاصر فراهم آورد.

محمود شالویی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اگرچه که ابن یمین برای استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی نامی آشناست، با این وصف، اندیشه و شخصیت او آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است؛ لذا با توجه به برگزاری همایش ملی بزرگداشت این حکیم و شاعر ایرانی، امید می رود که زوایای گوناگون شخصیت وی به ایرانیان و جهان پارسی زبان معرفی شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجلیل از بزرگان و مشاهیری چون ابن یمین موجب انتقال سنت عظیم فکری بزرگان این مرز و بوم به نسل جوان و جدید، همچنین عموم مردم خواهد شد و در این راستا انجمن نیز آمادگی دارد از پایان نامه های دانشجویی و مقالات تخصصی در حوزه مفاخر فرهنگی ایران حمایت کند.

ارزش ادبی و تاریخی گزارش ابن یمین

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت ابن یمین فریومدی نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: پرداختن به شخصیتی چون ابن یمین فریومدی باعث می شود که لایه های پنهان و جنبه های ناگفته زبان و ادب فارسی برای مخاطبان عام و متخصص به خوبی آشکار گردد.

نوید فیروزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گزارش های ابن یمین از وقایع و وضعیت اجتماعی و فرهنگی دوران خود بسیار مهم و قابل توجه است و دارای ارزش ادبی و تاریخی قابل توجهی است.

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت ابن یمین فریومدی تصریح کرد: ابن یمین با تمرکز بر قالب قطعه، با دیدگاهی واقع گرایانه، گزارش هایی از دوره خود را با بیانی ادبی و البته شیوا و صریح به رشته تحریر درآورده که با این اقدام، شعر و نام خود را در تاریخ ادبیات ایران جاودانه و زنده نگه داشته است.

قطعات ابن یمین بسیار دل‌انگیز است

استاد برجسته زبان و ادب فارسی سخنرانی کرد و گفت:ابن یمین از نظر قوالب شعری هوش خود را نشان داده است، از این نظر قالبی که انتخاب کرده است قطعه است و به واقع قطعات او بسیار دل‌انگیز و دارای ارزش ادبی والا است.

سعید حمیدیان تأکید کرد: قطعات ابن یمین دربردارنده مضامین گوناگون است و انان که این قطعات را مطالعه می کنند بهره فراوان می برند.

انسان خردمند باید با اعتدال رفتار کند

رئیس گروه زبان و ادب فارسی دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی گفت:ابن یمین کاستی های فرهنگی و اجتماعی زمانه خویش را به خوبی درک کرده بودو به نوعی وجدان بیدار زمانه خویش بود.

غلامرضا مستعلی پارسا تصریح کرد:از نظر ابن یمین انسان خردمند باید با اعتدال رفتار کند و از افراط و تفریط در کردار خویش برحذر باشد.

در پایان این رویداد نیز لوح سپاس و تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از سوی رئیس انجمن به سعید حمیدیان استان برجسته زبان و ادب فارسی اهدا گردید.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار