۲۵ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۲۱
کد خبر: ۳۰۵۳۱۶

عطنا - شیخ ابراهیم زکزاکی، امام شیعیان نیجریه سه روز پیش وارد تهران شد؛ شهری که حضور زکزاکی در آن در اوایل انقلاب اسلامی و دیدار با امام‌خمینی(ره)، تحولی عمیق در او ایجاد کرد و به تشیع گروید و منشأ حرکتی بسیار بزرگ و تاثیرگذار در کشورش شد.

​​​​​​​نام شیخ ابراهیم زکزاکی را در سال‌های گذشته بیشتر به‌واسطه جنایات دولت نیجریه در حق او و خانواده‌اش و شکنجه‌هایی که در بازداشت تحمل کرده، شنیده‌ایم اما فعالیت‌های تاثیرگذار او چندین دهه است که کشور نیجریه را متحول کرده است. او که متولد ۱۳۳۲ در نیجریه و فارغ‌التحصیل کارشناسی اقتصاد از بزرگ‌ترین دانشگاه نیجریه یعنی دانشگاه احمد بیلو است اما از همان جوانی همزمان با رشته دانشگاهی، در زمینه‌های سیاست و مطالعات اسلامی فعالیت داشت و در همان دوران دانشجویی به‌عنوان نایب‌رئیس جامعه دانشجویی مسلمانان انتخاب شد. او حتی فعالیت خود را به نیجریه محدود نکرده بود و با سفر به کشورهایی چون انگلیس و حضور در دانشگاه‌های معروفی چون کمبریج، علیه استعمار و استثمار سخنرانی می‌کرد.  اما آنچه زندگی او را متحول کرد، سفر به ایران در اوایل انقلاب و دیدار کوتاهی بود که با امام‌خمینی‌(ره) داشت.

این دیدار در اواخر سال ۵۸ و همزمان با بروز عارضه قلبی برای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و حضور ایشان در بیمارستان صورت‌گرفت و زکزاکی که یک جوان آفریقایی بود، توانست در بیمارستان ملاقاتی کوتاه با امام(ره) داشته باشد. اما همین دیدار کوتاه آن‌قدر تاثیرگذار بود که ابراهیم زکزاکی را متحول کرد و آثار این تحول همچنان در کشور نیجریه ادامه دارد.  او که اهل‌سنت و مالکی بود، پس از دیدار با امام و شناخت انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام، به تشیع گروید و به تحصیل در حوزه‌های علمیه پرداخت.

زکزاکی از این مقطع به بعد، مردم نیجریه را جذب تشیع کرد و فعالیت‌های او باعث شد که درحال‌حاضر از میان جمعیت ۱۷۰میلیون نفری نیجریه، ۱۵میلیون شیعه هستند و علاقه این شیعیان به انقلاب و امام به حدی است که به خمینیون معروف هستند. او با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، ۳۰۰ مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس کرد، همچنین مؤسسات خیریه‌ای برای ارائه خدمات مالی، درمانی و آموزشی به شیعیان راه‌اندازی کرده است. اهمیت اقدامات شیخ زکزاکی زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم کشور نیجریه با ۱۷۰میلیون نفر پرجمعیت‌ترین کشور آفریقاست و ۸۵میلیون مسلمان دارد. اما گروه‌های تروریستی چون بوکوحرام با ادعای اسلام در حال بدنام‌کردن مسلمانان هستند و در چنین شرایطی شیخ زکزاکی توانسته با اقدامات خود پرجمعیت‌ترین گروه شیعی در آفریقا را تشکیل دهد.

جنایات دولت نیجریه در حق شیخ ابراهیم

اما دولت نیجریه همواره نسبت به فعالیت‌های شیخ زکزاکی حساسیت داشته و با انواع و اقسام فشارها و جنایات تلاش کرده در این زمینه خلل ایجاد کند. شیخ زکزاکی و خانواده‌اش همواره مورد ظلم دولت نیجریه بوده‌اند و او در این جنایات یک چشم خود را ازدست‌داده و بیش از ۵۰ترکش در بدن دارد که هنوز خارج نشده است. دولت نیجریه، در این سال‌ها شش فرزند از ۹فرزند سیدابراهیم را در حملات مختلف به شهادت رسانده‌ است. حسینیه بقیه‌ا…در شهر زاریا در نیجریه کانون فعالیت شیعیان این کشور است و اقدام شیخ زکزاکی به برگزاری مراسم روز قدس، مراسم شهادت امام‌رضا(ع) و پیاده‌روی عظیم اربعین در نیجریه در این سال‌ها باعث شده تا قدرت عمیق شیعه به رخ کشیده شود. دولت نیجریه که این مساله را غیرقابل‌تحمل می‌دید در چند مقطع، تجمع شیعیان را در زاریا هدف حمله قرار داده و شیعیان را به خاک و خون کشیده است. یکی از این حملات در سال ۱۳۹۴ صورت‌گرفت که همزمان با برگزاری مراسم اربعین حسینی در حسینیه بقیه‌ا… انجام شد و در آن تعداد زیادی از شیعیان ازجمله سه پسر شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند. سه فرزند دیگر رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز یک سال قبل در مراسم روز جهانی قدس در سال ۱۳۹۳ به ضرب گلوله نیروی پلیس این کشور به شهادت رسیدند.

آزادی پس از ۶ سال

همزمان با حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیه‌ا…درسال۱۳۹۴، شیخ زکزاکی به همراه همسر و یک پسرش بازداشت شدند. جرم او ایجاد مزاحمت برای دیگران و تلاش برای ترور فرمانده ارتش بود! او از آن زمان با وجود شرایط نامساعد جسمی، به مدت شش سال در زندان و حبس خانگی بود و مورد شکنجه‌های فراوان قرارگرفت تا این‌که نهایتا در ۶ مرداد ۱۴۰۰ توسط دادگاه عالی ایالت کادونا از تمام اتهامات وارده تبرئه و آزاد شدند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار