۲۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۴۲
کد خبر: ۳۰۵۳۱۳

عطنا - بر اساس ارزیابی‌های انجام ‌شده در دانشگاه استنفورد برمبنای شاخص‌های شناخته شده و اطلاعات مندرج در اسکوپوس، 210 هزار و 198 دانشمند جهان به عنوان دانشمندان دو درصد پر استناد جهان در سال 2023 معرفی شدند. این دانشمندان بر اساس میزان استناد به مقالات علمی معتبر منتشرشده تا پایان سال 2022 معرفی شده‌اند.

نخبگان و دانشمندان هم نیاز به تشویق دارند/ از منابع انسانی بسیار غنی در کشور باید به درستی استفاده شود

دکتر مقصود امیری، استاد تمام گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی در فهرست دانشمندان برتر دو درصد جهان در سال 2023 قرار گرفت.

این فهرست، عملکرد استنادی نویسندگان را به ازای بروندادهای پژوهشی منتشر شده آنان در بازه زمانی 1960 تا 2022 در 22 حوزه موضوعی اصلی و 174 حوزه فرعی تحلیل کرده و بر این اساس نویسندگانی را که در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان قرار گرفته‌اند، معرفی کرده است.

در فهرست منتشر شده بر اساس عملکرد استنادی یکساله در سال 2022، تعداد 2 هزار 140 پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران در میان تعداد کل 210 هزار و 198 پژوهشگر بین‌المللی حضور دارند. کشور جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست را به لحاظ تعداد پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داده است.

انتشار حداقل 5 مقاله شرط بررسی کارنامه اشخاص و شاخص‌های تعداد استناد، تعداد استناد بدون خود استنادی، شاخص اچ و یک شاخص ترکیبی ملاک ارزیابی اعلام شده است.

در این راستا عطنا گفتگویی با عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی که در جمع دانشمندان برتر ۲ درصد جهان قرار گرفته، داشته است.

مقصود امیری، استاد تمام گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری در ابتدا با اشاره به عشق و علاقه خود نسبت به دانشجویان و تدریس در دانشگاه گفت: همواره تلاش کردم کلاس‌های درسی پرباری داشته باشم و بیش از 30 درصد مطالبی که در کلاس‌های درسی مطرح می‌کنم از یافته‌های پژوهشی خودم است، دانشگاه علامه طباطبائی نیز با توجه به ظرفیتی که دارد و اساتید بسیار خوبی که در این دانشگاه تدریس می‌کنند باید به این سمت حرکت کند.

وی ادامه داد: رسالت دانشگاه، تولید علم در جهت حل مشکلات کشور یا توسعه مرز دانش است، هیچ‌وقت در سالیان تدریس و پژوهش علی‌رغم بی‌توجهی‌ها انگیزه خود را از دست ندادم و سال‌به‌سال عملکرد آموزشی و پژوهشی خود را ارتقا دادم، همچنین تعداد زیادی از دانش‌آموختگان من امروز در جامعه، مدیر، مهندس یا استاد دانشگاه هستند و این افراد جزو بهترین سرمایه‌های من هستند.

امیری با بیان اینکه بسیار خرسندم که از یک محفل علمی و معتبر جهانی توانستم جزو فهرست دانشمندان برتر دو درصد جهان قرار بگیرم، عنوان کرد: قرار گرفتن نام اساتید در این لیست باعث برند سازی و ارتقا رتبه دانشگاه‌ها و همچنین مطرح شدن نام کشور در مجامع علمی و بین‌المللی می‌شود، تعداد نخبگان و دانشمندان در کشور کم نیست بنابراین باید یک سیستم تشویقی طراحی شود تا دانشمندان و نخبگان انگیزه خود را از دست ندهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: بی‌توجهی به نخبگان، پژوهشگران و دانشمندان باعث افزایش مهاجرت می‌شود، در کشور منابع انسانی بسیار غنی داریم اما باید به درستی از آن‌ها استفاده شود. همان‌طور که در کشور تیم ملی در یک برد ورزشی و جهانی تشویق می‌شود باید به همان صورت دانشمندان و نخبگان نیز تشویق شوند چون تمامی این افراد باعث برافراشته شدن پرچم کشور عزیزمان ایران در دنیا می‌شوند.

استاد تمام گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه افزود: تریبون صداوسیما و تشویق فقط برای ورزشکاران و پهلوانان است و دانشمندان برتر یک درصد یا دو درصد جهان در کشور هیچ جایگاهی ندارند و بسیار اندک در سیستم تصمیم سازی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر شاخص‌های علمی به درستی در نظر گرفته شوند و شاخص‌ها باب میل خودمان دست کاری نشود افراد علمی هم به درستی انتخاب می‌شوند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار