۱۸ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۴۱
کد خبر: ۳۰۵۳۰۵

عطنا - داود حسین‌پور، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، درباره مرجعیت علمی و معیار‌های مورد نیاز جهت ارتقای رتبه تولید علم ایران اظهار کرد: معیار تعیین ارتقا یا کاهش رتبه تولید علمی ایران بر اساس نسل چهارم و پنجم دانشگاه‌ها، نوآوری و دانشگاه‌های کارآفرین تعریف می‌شود.

وی افزود: بیشترین امتیاز ارتقای رتبه تولید علم ایران به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور دانشگاه در صنعت برمی‌گردد که دارای یک نظام رتبه بندی خاص است و اگر به آن ورود پیدا نکنیم، حتما دچار رکود علمی می‌شویم.

حسین پور تصریح کرد: هنوز پذیرش نظام‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها و قرارگرفتن فعالیت‌های پژوهشی در آن چارچوب‌ها وارد نشده است و حدود یک سالی می‌شود که نظام رتبه بندی تایمز را انتخاب کرده‌‌ایم و بر اساس شاخص‌های مدنظر سالانه باید ۲۰۰ مقاله در مجلات خارج از کشور به چاپ برسد که در حال پیمودن این مسیر متناسب با اولویت‌‌‌‌‌‌هایمان هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: بر اساس نظام‌های رتبه‌‌‌‌بندی دانشگاه‌های ایران شامل دسته‌بندی علوم نشده‌‌‌‌اند. برای مثال در این رتبه بندی‌ها، رشته‌های مدیریت ذیل فنی و مهندسی، آمار ذیل علوم پایه و کامپیوتر ذیل مهندسی قرار گرفته‌اند؛ بنابراین بخش عمده‌ای از رشته‌های موجود به صورت اتوماتیک از زیر شاخه علوم انسانی و اجتماعی خارج می‌شود و در نهایت ۳۰۰ تا ۴۰۰ مقاله در زیر شاخه علوم دیگر قرار می‌گیرد.

حسین پور با بیان اینکه رتبه بین‌المللی تولید علم ایران ۱۵ است، تاکید کرد: نسبت به گذشته ۴ پله کاهش پیدا کرده‌ایم و از دلایل عمده آن می‌توان به شکل گیری جریانات سیاسی جامعه و اوج گرفتن فرار مغز‌ها و مهاجرت نخبگان در سال‌های اخیر اشاره کرد.

وی در گفتگو با آنا افزود: نظام مالی و کاهش حقوق اعضای هیئت علمی یکی دیگر از معضلات کاهش رتبه تولید علم ایران است و نظام انگیزش و نظام هدایت دانشگاه‌ها و توجه به آن‌ها حساسیت خود را از دست داده که هم اکنون شاهد بی‌‌‌‌‌‌توجهی در این حوزه هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: برخی مسائل داخلی مانند احزاب سیاسی، گروه‌های حاکم و افرادی که صاحب قدرت نیستند از طریق دانشگاه‌ها به کشور آسیب وارد می‌کنند که برای جبران کاهش رتبه علمی ایران باید در دانشگاه‌ها بازتر عمل کنیم و محدودیت مالی نباید مانع رشد علم شود و هیئت علمی نباید دغدغه مالی داشته باشد.

حسین پور گفت: باید برای افزایش حقوق اعضای هیئت علمی تازه‌کار فکری شود تا بتوانند امرار معاش خود را به خوبی بگذرانند، همچنین لازم است نظام انگیزش و مالی دانشگاه‌ها و حرکت علمی و نقش آن‌ها در توسعه کشور مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به ماموریت معاونت پژوهشی وزارت علوم به دانشگاه‌ها در راستای ارتقای رتبه تولید علمی ایران اظهار کرد: معاون پژوهشی وزارت علوم در راستای ارتقای رتبه دانشگاه‌ها و پژوهش اقدامات مناسبی انجام داده است و شبکه ملی آزمایشگاه و ۵ هزار آزمایشگاه را در این راستا راه‌اندازی کرد که ماموریت‌های قابل توجهی تحقق یافت.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه معاون پژوهشی وزیر علوم جهت ارتقای رتبه تولید علمی ایران دانشگاه‌ها را ماموریت‌گرا کرده است، تاکید کرد: برای مثال، دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه صیانت و تحکیم خانواده و مدیریت منابع انسانی ماموریت‌های ویژه‌ای را برعهده گرفت و بر این اساس دستگاه‌های اجرایی جهت انجام پژوهش و مشاوره در این دو حوزه باید به دانشگاه علامه طباطبایی مراجعه کنند.

حسین پور اضافه کرد: ماموریت‌‌‌‌‌‌‌گرایی دانشگاه‌ها به آمایش آموزش عالی و فیلتر رشته‌های منسوخ شده کمک می‌کند؛ اما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است، ولی حرکات خوبی صورت گرفته که منتظر به نتیجه رساندن آن هستیم.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار