۱۷ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۱۹
کد خبر: ۳۰۵۳۰۰

عطنا - عملیات ترکیبی گروه مقاومت فلسطینی علیه اشغالگران اسراییل در نگاه تحلیلگران خارجی ابعاد ویژه ای داشته است به گونه ای که در مقایسه جنگ های سال های قبل از آن به عنوان یک تلالو بزرگ با یک ماهیت بی نظیر یاد کرده اند .نکته دیگر واهمه تحلیلگران از احتمال وقوع  جنگ چند جبهه از دیگر نقاط نزدیک به اسراییل مانند جنوب لبنان و کرانه باختری است که شرایط مهلکی را علیه اسراییل به رقم خواهد زد و شرایط انتفاضه سوم را فراهم می کند.

این درگیری ضربه ای به مذاکرات جاری بین اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده درباره یک توافق عادی سازی شکل خواهد داد. تحلیلگران معتقدند  اگر حماس مورد حمایت ایران تلاش می‌کرد تا این مذاکرات را از مسیر خود خارج کند، «موفق شد». چرا؟ چون اسرائیل غزه را با حضور بی سابقه و محدودیت های خفه کننده محصور خواهد کرد. این خط پایه جدیدی خواهدبود که ریاض اکنون باید از طریق آن درباره «مسیر رو به جلو» فلسطینی‌ها که آنها بر آن اصرار داشتند، مذاکره کند.

شورای آتلانتیک در تحلیل تازه خود از قول تحلیل گرانش خاطرنشان می‌کند که «ریاض ممکن است به طور خصوصی از تلاش‌های اسرائیل برای مقابله با حماس حمایت کند»، اما «احتمالاً وضعیت خیابان های کشورهای عربی چندان حامی چنین دیدگاهی نیست»، به‌ویژه که تصاویر بیشتری از مرگ و ناامیدی در رسانه‌ها ظاهر می‌شود.

حماس  قصد دارد به ریاض پیامی بفرستد که «مسئله فلسطین نباید صرفاً به عنوان یک موضوع فرعی دیگر در مذاکرات عادی سازی تلقی شود». برای حماس، این تنها موضوع است. مقیاس این حملات نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی احتمالاً قبل از اینکه مذاکرات اسرائیل وعربستان یک جریان عمومی شود، آغاز شده است.

برای حفظ این مذاکرات حساس به اسرائیل توصیه شده که در واکنش به حملات روز شنبه خویشتن داری نشان دهد و امکان نادیده گرفتن اقدامات در جریان، برای دستیابی به یک توافق یکپارچه‌سازی را به ایران و حماس ندهد.

در حالی که تخریب توافق عادی سازی روابط میان عربستان و اسراییل یک عامل مهم آغاز این حمله است، اما دلیل اصلی حملات این است که "توجه به این واقعیت جلب شود که منازعه بین اسرائیل و فلسطینی ها حل نشده است"، زیرا حماس معتقد است "وضعیت در حال تغییر است" و شرایط در دولت راستگرای اسرائیل بدترهم شده است.

اسرائیل با این حمله بی‌سابقه گرفتار شده و احتمالاً در جبهه داخلی اتهاماتی میان احزاب و شخصیت های سیاسی رد وبدل خواهد شد. مردم اسرائیل کاملاً از این وضعیت خشمگین هستند و شرایط مرتبا با یازده سپتامبر مقایسه می شود و بسیاری از اسرائیلی‌ها در تلاش هستند تا بفهمند چگونه ممکن است چنین اتفاقی بیفتد.

از نظر شورای آتلانتیک این یک موفقیت در نظر حماس خواهد بود، زیرا حماس به شدت توانسته است رهبری اسرائیل و دستگاه نظامی و اطلاعاتی آن را شرمنده کند. برای حماس، این ممکن است کافی باشد.
                                                                                                                             
نویسنده: عباسعلی رهبر

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار