۱۶ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۴۹
کد خبر: ۳۰۵۲۹۵

عطنا - نشست علمی تخصصی «شیوه های مردمی سازی اداره شهر و عاملیت خانواده» با محوریت اجتماعی و فرهنگی با حضور مریم اردبیلی، مشاور شهردار تهران و مدیرکل اداره کل بانوان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدتقی کرمی قهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، منیره عزیزی، داور علمی ریحان­ شهر، امیرحسین زمردیان، داور علمی ریحان­ شهر، عبدالرضا اسدی، صاحبنظر علمی در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار،امیر فتحی فرزانه، نماینده کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و با دبیری یداله صادقی، مدیرگروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

در این راستا، یداله صادقی، دبیر نشست ضمن تشریح رویداد ریحان شهر گفت: پس از اتمام دو دوره و در آستانه شروع دور سوم این رویداد، نیاز آن دیده شد تا نگاه اساتید و متخصصین این حوزه به منظور اثربخشی این رویداد در قالب سلسله نشست­ های تخصصی بررسی شود. دومین نشست تخصصی با موضوع عاملیت خانواده در ادامه برآن بوده ­است که با شناسایی، توانمندسازی و بهره ­گیری از ظرفیت­ های کنشگران اجتماعی، اجرای ماموریت­ ها و برنامه ­های اداره کل بانوان را با روش ­های خلاقانه اجتماع محور محلی و با جلب مشارکت زنان و خانواده ­های ساکن در محله ­ها و مناطق، تحقق بخشد و عاملیت زنان را در جامعه شهری تهران میسر سازد. 

مریم اردبیلی، مشاور شهردار تهران و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: حضور زنان و ایجاد یک تغییر کوچک در سطح محلات شهر تهران می ­تواند هدف نهایی ریحان­ شهر برای اداره کل بانوان باشد. وی افزود: ما به دنبال کار بزرگ با مقیاس وسیع نبوده ایم بلکه طرح های کوچک با اثرات عمیق می ­تواند یاری­ رسان مدیریت شهری باشد. در این رویداد متوجه تفاوت کنش­ های زنان با توجه به متغیر سن، جنس و طبقات اجتماعی شدیم که این منجر به بینش عمیق و عملی نسبت به برنامه ریزی ­های بلند مدت شده ­است.

محمدتقی کرمی قهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص گفت: حضور زنان بعد از انقلاب ۵۷  تغییرات محسوس داشته، اما هنوز نتوانسته ظرفیت­ های خود را کامل نماید.

وی افزود: حضور زنان نباید مشروط و محدود باشد، آنان باید در تمامی عرصه ها حضور پررنگ داشته باشند، نه آنکه فقط در شرایط بحرانی از نقش و حضور موثر زنان استفاده نمود. امید است با اجرای طرح هایی مانند ریحان شهر بتوان تا حدی ساختارهای مردسالارانه مدیریت شهری را تعدیل کرد.

در ادامه نشست، منیره عزیزی، داور علمی ریحان شهر از پروژه ­ها و طرح­ های ارائه شده در این دوره بسیار استقبال کرد و گفت: خلاقیت ­هایی در این طرح ­ها مشاهده شده که شاید اساتید و متخصصین صاحبنظر در این حوزه نتوانسته­ اند با سال­ها آموزش و تحصیلاتی که کسب کرده­ اند، به آن توجه کنند؛ لذا  اهمیت دادن به ظرفیت ­های گروهی و فردی زنان در مناطق ۲۲ گانه حلقه مفقوده­ای بوده که رویداد ریحان شهر توانسته­ است تا حدی آن را کشف و فعال کند.

در ادامه نشست، امیرحسین زمردیان، داور علمی ریحان شهر به بحث فلسفه و شیوه تحقق عاملیت زنان پرداخت و عنوان کرد: عاملیت یعنی آنکه بتوان از ظرفیت افراد به شکل کامل استفاده نمود. روش ­های توانمندسازی، از طریق آموزش، گروه­ های خودیاری، سرمایه گذاری­ های خرد و فعال نمودن شبکه­ های اجتماعی محقق خواهد شد. 

عبدالرضا اسدی، پژوهشگر حوزه آسیب­ های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز به این موضوع پرداخت که تمامی اتفاقات مهم هر فرد در خانواده شکل می­ گیرد، این خانواده است که می­ تواند افرادی موثر را به جامعه تحویل دهد. خانواده باید شاخص­ های تاب­ آوری، والدین تسهیل­ گر و سلامت اجتماعی را داشته باشد تا بتواند رسالت اصلی خود را انجام دهد و به تبع آن اثرات مثبت آن را در جامعه دید.

امیر فتحی فرزانه، نماینده کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته گفت: مدیریت شهری و شهرداری تهران باید نگاه عدالت محور در برنامه­ ریزی خود داشته باشد تا شکاف دسترسی میان زنان و مردان، مناطق بالا و پایین و... کاهش یابد. وی افزود: اینکه این تغییرات کوچک مقیاس، مدنظر اداره کل بانوان می ­باشد نقطه عطفی برای برنامه ­ریزان  ارشد شهری است تا بتوانند نگاه دقیق و موشکافانه لایه­ های زیرین جامعه را بشناسند و برای آن برنامه ریزی کنند.

لازم به ذکر است که پیش از شروع سخنرانی های تخصصی اساتید نشست، رجایی، معاون امور اجتماعی منطقه دو شهرداری تهران (به عنوان میزبان این دوره از نشست ها) ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و سخنرانان حاضر در این نشست، ابراز امیدواری داشتند که دستاوردهای این نشست برای مجموعه شهرداری تهران مفید و مؤثر باشد.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار