۰۸ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۳۳
کد خبر: ۳۰۵۲۷۹

عطنا - ۳۱ شهریور تا ۶ مهر همزمان با سالروز آغاز هشت سال جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران با عنوان "هفته دفاع مقدس" نامگذاری شده است. هفته دفاع مقدس، یادآور رشادت ها، شجاعت ها و جان فشانی های دلاور مردان و شیر زنانی است که هشت سال در مقابل ارتش رژیم بعث عراق ایستادگی کردند و یکی از بزرگترین حماسه های تاریخ این سرزمین کهن را رقم زدند.

استکبار جهانی که باوقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، منافع مادی و معنوی خود را در معرض خطر می دید با تحمیل جنگی ناخواسته و نابرابر درصدد انتقام از این حرکت عظیم برآمد، اما با تمام پشتیبانی های تسلیحاتی که از رژیم بعثی به عمل آورد، نتوانست به اهداف شیطانی خود دست یابد و انقلاب اسلامی در سایه رشادت ها و جانفشانی های رزمندگان سلحشور و غیور اسلام توانست پرچم افتخار سرافرازی و اقتدار را به اهتزاز درآورد و نقشه های دشمنانان را ناکام بگذارد.

عبدالله معتمدی درباره دوران پرافتخار هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی وقتی ابرقدرت‌ها احساس کردند منافع آنها را تهدید می کند، دست به انواع دسیسه ها و توطئه برای تسلیم کردن انقلاب زدند. از همان روزهای اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دسیسه هایی در قالب شورش ها و اعتراضات قومی در مناطق کرد، ترکمن و عرب نشین ایران به راه افتاد.

وی افزود: اما با توجه به این که انقلاب اسلامی مبتنی بر یک نظریه قوی و اعتقادات اسلامی مردم بود و همه با تمام وجود انقلاب اسلامی را پذیرفته بودند این توطئه ها خنثی شد. بر همین اساس دشمنان، جنگ تحمیلی را در راستای به زانو درآوردن انقلاب اسلامی شروع کردند که درواقع دسیسه ای جهانی علیه جمهوری اسلامی بود.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: جنگ تحمیلی باوجود این که صدام و حزب بعث شروع کننده آن بودند، اما براساس مستندات موجود تقریبا اجماع جهانی علیه ایران اتفاق افتاد. هم بلوک غرب هم بلوک شرق، شوروی، آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی و حتی کشورهای منطقه با حمایت های مالی از صدام با هرچه در توان داشتند از سلاح های کشتار جمعی و شیمیایی تا هواپیما و تجهیزات مختلف، به دنبال به زانو درآوردن ملت ایران بودند.

وی در گفتگو با ایرنا گفت: اما با رشادت مردم ایران در دفاع هشت ساله، شرایط تغییر کرد و جهانیان متوجه شوند که نمی توانند ایران را از پا درآورند و حتی یک وجب از خاک ایران هم در این دوره از دست نرفت، بلکه برخی خواسته های ایران هم به متجاوز تحمیل شد.

معتمدی افزود: آنچه که باعث پیروزی ما در جنگ تحمیلی شد، اتحاد، همدلی و تلاش مجاهدانه مردم بود که همواره با تلاش و ایثار و جانفشانی توانستند جمهوری اسلامی را حفاظت کنند و شرایط جنگ را تغییر دهند. این، افتخاری بزرگ برای ملت ایران است که در یک جنگ نابرابر در طول هشت سال سرافراز بیرون آمدند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در تمام دنیا کسانی که برای دفاع از میهن و کشورشان تلاش می کنند دارای احترام هستند و همواره مورد توجه قرار می گیرند. بنابراین اولین وظیفه ما این است که آرمان های انقلاب اسلامی را که حاصل خون هزاران شهید است، پاس بداریم و شرایطی فراهم کنیم تا ضمن حفظ انقلاب اسلامی، آرمان های انقلاب را منتشر کنیم.

وی با بیان این که امروز شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است، گفت: در دوران جنگ محدودیت ها و امکانات محدودی داشتیم، سلاح هایی که داشتیم نمی توانست ما را در جنگ آن چندان کمک کند، اما امروز شرایط نظامی کشور در حدی است که حتی ابرقدرت ها هم جرات نمی کنند به ایران نگاه تجاوزکارانه داشته باشند.

معتمدی افزود: از طرف دیگر نفوذ ایران در منطقه و قدرت کشور در کنترل شرایط سیاسی و اجتماعی بیشتر شده است. مصداق بزرگ آن داعش است؛ حکومت خودخوانده ای که می خواست در شام و عراق حکومت کند که با همت جوانان منطقه و به ویژه رشادت های مدافعان حرم به زانو درآمدند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که آنچه در هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاد نتیجه همدلی، زحمات و وحدت جامعه ایران و رهبری خردمندانه بود، گفت: پاسداشت این ارزش ها در ایامی مثل هفته دفاع مقدس به ما کمک می کند تا بتوانیم با اقتدار شرایط موجود را حفظ کنیم و آرمان های انقلاب محقق شود.

وی درباره راه های تبیین دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس گفت: یکی از راه های تبیین دستاوردهای انقلاب برای نسل جوان این است که نسل جوان در صحنه حمایت از ارزش های انقلاب مشارکت داشته باشند. شرایطی فراهم کنیم که این نسل با دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی آشنا شوند. باید با استفاده از هنر و روش های خلاقانه، ایثارگری ها و ابتکارات رزمندگان را در میدان جنگ روایت کنیم.

معتمدی تاکید کرد: روایت کردن این ایثارگری ها و در دسترس قرار دادن آنها و همچنین استفاده از توان خود جوانان برای این کار بهترین روش برای انتقال این تجربیات است.

وی یکی دیگر از درس های مهم دفاع مقدس را اعتماد به نفس عنوان کرد و گفت: دفاع مقدس علاوه بر استقلال و آزادی، اعتماد به نفسی در ملت ایجاد کرد تا بتوانند در مقابل قدرت های بزرگ بایستند و سرنوشت کشور را خود بدست گیرند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: این درس بزرگی است که از هر نوع القای خودباختگی، یاس و افسردگی جلوگیری کنیم. شرایط ما در ابتدای جنگ تحمیلی سخت بود، اما هرچه زمان گذشت شرایط تغییر کرد و افق های بهتری پدیدار شد. این وعده خدا است که اگر ما خدا را یاری کنیم، خدا هم ما را یاری می کند و ثابت قدم می دارد.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار