۰۵ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۵۹
کد خبر: ۳۰۵۲۷۲

عطنا - محمد نقی‌زاده مدرس دانشگاه علامه طباطبایی درباره زیرساخت‌ها و مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه با آن مواجه هستند، اظهار کرد: یکی از مهمترین زیرساخت‌ها بحث بازار است؛ بازار شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما پیشرفته و پیچیده نیست و در ایران بسیاری از محصولات های‌تک خریداری ندارد.

توان خرید بسیاری از محصولات های‌تک برای بخشی از مردم وجود ندارد

وی افزود: درآمد سرانه کشور ۴ هزار و ۵۰۰ دلار است و طبیعی است که قدرت و توان خرید بسیاری از کالا‌ها از جمله محصولات های‌تک برای بخشی از مردم وجود نداشته و به دلیل گران‌بودن، مصرف‌کننده آن نیستند بنابراین باید همانند کشور‌هایی مانند چین و هند به سمت صادرات این محصولات حرکت کرد و در این مسیر کمک‌های دولتی به منظور کسب بازار‌های صادراتی ضروری است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: زیرساخت‌های مربوط به مراحل ابتدایی توسعه فناوری نیز در کشور موجود نیست که به صورت خاص منظور بخش پایلوت‌ها است. پایلوت مرحله‌ای است که ریسک فناوری بالا و فاصله با بازار نیز زیاد است و اگر شرکتی بخواهد فعالیت کند با مشکل مواجه بوده و ما در این زمینه با ضعف زیاد مواجه هستیم.

حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از محققان نیست

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی بر این موضوع متمرکز نیست، چون در لایه آخر است و بخش کمک‌کننده‌ برای شرکت‌ها و محققان یا آنقدر کم و ناکافی است و یا اینکه در برخی موارد اصلا وجود ندارد. به همین دلیل برخی از تحقیقات در اقتصاد کشورشکل نمی‌گیرند.

استارت‌آپ‌ویزا نمادی از جذب شرکت‌ها و افراد خلاق از سوی کشور‌های توسعه‌یافته است

نقی‌زاده درباره ضرورت حمایت یا عدم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: در تمام دنیا و لیبرال‌ترین اقتصاد‌ها که مبتنی بر اقتصاد آزاد فعالیت می‌کنند، به صورت خاص از شرکت‌های های تک حمایت می‌شود و در این موضوع هیچ تردیدی وجود ندارد. به طور مثال در انگلیس و آمریکا از این دسته از شرکت‌ها حمایت‌های خاصی می‌شود و حتی شرکت‌های سایر کشور‌ها نیز ترغیب می‌شوند تا در این کشور‌ها به فعالیت بپردازند. استارت‌آپ‌ویزا نمادی از جذب شرکت‌ها و افراد خلاق و صاحب ایده است و کشوری مانند کانادا نیز در این زمینه فعال بوده و با اعطای اقامت دائم و کارت شهروندی تضمین می‌کند تا به توسعه صنایع های‌تک کمک شود.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید براینکه حمایت از استارت‌آپ‌ها در کشور‌های پیشرو دنیا به نحو مطلوبی وجود دارد، تصریح کرد: ایجاد پارک‌های علم و فناوری و سایر حمایت‌ها ازدسته حمایت‌های دولتی در این بخش‌ها است. قرار است این کسب وکار‌ها از جوانه‌ای رشد کنند؛ این جوانه باید در یک آکواریوم رشد پیدا کند و به طور حتم در یک جنگل نمی‌تواند رشد لازم را داشته باشد و وقتی به رشد رسید و ثبات یافت به عنوان پیشرو در صنایع حرکت خواهد کرد. به طور مثال در صنایع دارویی شرکت‌های کوچک بزرگ شده و صنعت دارو را به پیش می‌برند.

رابطه استارت‌آپ‌ها و دولت یک رابطه دوسویه است

وی با بیان اینکه رابطه استارت‌آپ‌ها و دولت یک رابطه دوسویه است، تصریح کرد: پس از حمایت‌های دولتی این صنایع هستند که با پرداخت مالیات و اشتغال به کمک دولت می‌آیند بنابراین حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در مقعطی ضروری است.

نقی‌زاده خاطرنشان کرد: اکنون شرایط نامطلوب اقتصادی بر همه صنایع حاکم است بنابراین باید از کار و تولید در همه صنایع حمایت شود و صنایع های‌تک نیز باید در این میان مورد توجه قرار گیرند.

حمایت دولت محدود به تسهیلات مالی اندک شده است

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: اکنون حمایت دولت از صنایع های‌تک تنها محدود به تسهیلات مالی اندک شده است. در صورت حمایت و افتادن در مسیر به طور قطع این شرکت‌ها قادرخواهند بود که مسیر خود را طی کنند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار