۰۴ مهر ۱۴۰۲ ۰۶:۵۵
کد خبر: ۳۰۵۲۶۸

عطنا - حسن رشیدی رئیس دانشکده آمار، ریاضی و کامپیوتر دانشگاه علامه طباطبائی درباره رغبت کم داوطلبان به رشته‌ علوم ریاضی اظهار کرد: افزایش درآمد پزشکان یکی از مهمترین دلایلی است که دانش‌‌آموزان را ترغیب به ادامه تحصیل در رشته تجربی می‌کند.

وی افزود: علاوه بر آن، تعداد دانشگاه‌هایی که رشته‌های فنی و مهندسی دارند، توسعه بی‌رویه‌ای داشته‌اند و جذب دانشجو، بدون برآورد تقاضا در جامعه و صنعت بوده است. برخی از این دانشگاه‌ها در شهرستان‌ها، از نظر کیفی دارای مهارت‌های به‌روز و کارآمد نیستند و به همین دلیل دانش‌آموختگان رشته‌های فنی از این دانشگاه‌ها، نتوانسته‌اند در صنعت جذب شوند. 

رشیدی تصریح کرد: دولتمردان برای هدایت داوطلبان به سمت رشته‌های علوم ریاضی و فنی باید مشوق‌هایی ایجاد کنند. این مشوق‌ها، باید بر اساس نیاز‌های جامعه و صنعت در نظر گرفته شود. تعامل بین جامعه و صنعت از یکطرف و دانشگاه‌ها از طرف دیگر، نقش بزرگی در این زمینه ایفا می‌کند. 

رئیس دانشکده آمار، ریاضی و کامپیوتر دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: افراد باید بر اساس علاقه و استعداد خود جذب رشته‌های ریاضی شوند. توسعه رشته ریاضی محض در دانشگاه‌ها ضرورتی ندارد و تنها کافی است چند دانشگاه برتر کشور در این زمینه فعالیت کنند. بقیه دانشگاه‌ها باید، رشته‌های علوم ریاضی را به سمت کاربردی توسعه دهند به گونه‌ای که مسائل جامعه و صنعت با وجود تکنیک‌های علوم ریاضی و فنی و توانمندی‌های اینگونه رشته‌ها، حل شود. 

رشیدی تصریح کرد: تعداد زیاد دانشگاه‌ها در شهرستان‌ها در سراسر کشور باعث جذب بی‌رویه داوطلبان شده است اما اغلب واحد‌های دانشگاه‌های آزاد در مراکز استان‌ها، دارای کیفیت خوبی هستند و فارغ‌‌‌‌‌‌التحصیلان این دانشگاه ها، به‌راحتی جذب صنعت و جامعه می‌شوند.

وی بیان کرد: بازنگری سرفصل دروس دانشگاه‌ها امری ضروری است و باید متناسب با مسائل و تکنولوژی‌های روز، سرفصل دروس تغییر یابند. اغلب اساتید در دانشکده آمار، ریاضی و کامپیوتر در دانشگاه علامه طباطبائی، هر دو سال یکبار مطالب و اسلاید‌های خود جهت تدریس در کلاس‌های درسی، را مورد بازنگری قرار می‌دهند. 

رئیس دانشکده آمار، ریاضی و کامپیوتر دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: بیش از ۳۰ سال در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر تدریس کرده‌ام. بازنگری سرفصل‌های دروس دانشگاهی امری مهم و ضروری است. ایده‌ها و تفکرات است که باعث حل مشکلات می‌شوند. ایده‌‌‌‌ها، ابتدا باید در دانشگاه خلق و سپس پرورش داده شوند، در حال حاضر ارتباط بین جامعه و صنعت با دانشگاه ضعیف است.

وی ادامه داد: معتقد هستم که صنعت و جامعه باید مشکلات خود را در داخل دانشگاه بیاورند تا برای آن راه‌حل‌های مناسب پیدا شود، تقویت هرچه بیشتر این ارتباط و تعاملی که دوطرفه است به پیشرفت کشور کمک می‌کند.

آینده شغلی ریاضی با تهدید مواجهه است

رئیس دانشکده آمار، ریاضی و کامپیوتر دانشگاه علامه طباطبائی گفت: آینده شغلی رشته‌ای علوم ریاضی با تهدیداتی مواجهه است و همه دانشگاه‌هایی که اینگونه رشته‌ها را دارند، باید تمهیداتی جهت کاهش ریسک دانش‌‌‌‌‌‌‌آموختگان علوم ریاضی انجام دهند. یکی از مهمترین رویکردها، کاربردی کردن این رشته‌ها، بازنگری آن‌ها و سرفصل دروس است. علاوه بر آن، توسعه شاخه‌های بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌رشته‌ای، کمک شایانی در این زمینه می‌کند.

رشیدی افزود: به عنوان نمونه در دانشکده آمار، ریاضی و رایانه در دانشگاه علامه طباطبائی، رشته ریاضیات مالی ایجاد شده است. ریاضیات مالی کاربرد روش‌های ریاضی در مسائل مالی است و تلاش می‌کند ساز و کار حاکم بر بازار مالی و چگونگی کارآمد‌تر کردن آن را بررسی و مطالعه کند.

وی اضافه کرد: این رشته علاوه بر مباحث ریاضیات کاربردی از آمار و احتمالات، فرآیند‌های تصادفی، نظریه‌های اقتصادی و علوم رایانه بهره‌گیری می‌کند و با سرعتی فزاینده در حال پیش‌روی است. بانک‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های تجاری، صندوق‌های مالی، شرکت‌های بیمه، خزانه‌داری شرکت‌ها و آژانس‌های نظارتی روش‌های ریاضی مالی را برای حل مسائلی مانند ارزیابی اوراق بهادار مشتقه، ارزیابی و مدیریت ریسک و همچنین شبیه‌سازی سناریو اعمال می‌کنند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با پیش زمینه‌های علمی و همچنین مدلسازی رفتار شرکت‌های سرمایه‌گذاری و قیمت‌گذاری مشتقات مالی بازار‌های مالی را بررسی کرده و به پیش‌‌بینی آن‌ها بپردازند.

گفتنی است؛ از حسن رشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله در مجلات معتبر و تراز اول بین‌المللی و علمی و پژوهشی و در حدود ۲۷ کتاب به چاپ رسیده است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار