۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ۰۸:۰۱
کد خبر: ۳۰۵۲۵۶

عطنا - کارکرد اصلی واژه ها و مفاهیم،  اندیشه سازی ، جامعه سازی و انسان سازی است و نیز کارکرد اصلی واژه ها بحران زدایی از هر سه سطح اندیشه و جامعه و انسان است.

همان گونه شاعر با انتخاب بهترین واژه،  سعی می کند احساس و اندیشه خود را به مخاطبانش برساند،  و شعرش در عین زیبایی و دلنوازی روح  و دارا بودن آرایه های ادبی ، از مضامین انسانی و اجتماعی درمانگر و بحران زدا نیز برخوردار باشد، به طریق اولی و  لازم تر اصحاب رسانه ، صاحبان قلم و بیان , سخنوران و اندیشمندان باید در انتخاب واژه های خود دقت کنند تا  کار فرهنگی و رسانه ای آنان ، ضد فرهنگی و ضد رسانه ای نشود، چرا که محصولات  فرهنگی ، رسانه ای ، هنری و فکری ، مصرف فرهنگی دارد و  به مصرف دل و فکر و ذهن و رفتارهای عاملیت ها و فضای  اجتماعی  می رسد. چگونه است که برای پایش  و تضمین سلامتی آب و هوا و غدا و پوشاک که مصرف جسمانی دارد ، این همه سازمان های بهداشتی و نظارتی و استاندارد وجود دارد،  که البته باید باشد،  اما وقتی نوبت به  پایش و نظارت و سالم  سازی محصولات خوراک و مصرف فکری مردم و جوانان می رسد، داد و بی داد و سر وصدای برخی بلند می شود، که اختناق است، خالص سازی است ، تندروی است  اخراج اساتید و دانشمندان است، تندروی است ، افراطی گرایی است ، علم گریزی است،  هنر و هنرمند ستیزی است ، دیوارکشی است،  زبان دنیا را نفمیدن و نابلد بودن است،  و .....

واقع آن ،این است که به قول معروف ، هرچه بگندد، نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد،نمک . کارکرد اصلی مفاهیم و واژه ها در علوم انسانی  و اجتماعی، کمک به تولید علم نافع ، علم کاربدی ، علم مشگل گشا، علم انسان سازی،  علم جامعه سازی و علمی است که امنیت و آرامش روحی و روانی را از درون و آرامش و امنیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی  را از بیرون تضمین کند، و از  ساحت های یاد شده بحران زدایی ، آسیب زدایی و مشکل زدایی بکند ، نه این که این واژه ها ، خود،  بحران زایی بکند ، خود، نا امیدی و دلهره و ترس و اضطراب اجتماعی ابجاد کند.

خاستگاه تولید واژه ها و مفاهیم و علوم اجتماعی بحران زا ، بجای بحران زدا، بنیان های  هستی شناختی،  انسان شناختی و معرفت شناختی و روش شناختی مدرنیته است که بر پایه‌ اومانیسم ، سوبژکتیویسیم و سکولاریسم و فرهنگ لیبرال دموکراسی آمریکایی و عرب ، قرار داد که متاسفانه در داخل کشور برخی آگاهانه و عامدانه و برخی از روی غفلت و نادانسته با  خلق و تولید این دست از واژه ها و مفاهیم * من در آوردی *  وبی مبنا ، سبب فربهی فرهنگ و تمدن آمریکایی ها در ایران‌ و تضعیف فرهنگ کهن و دیرین ایرانی،  اسلامی و انقلابی کشور می شوند. گاه با رسانه ای کردن  این واژه های بحران زا ، امنیت و آرامش اجتماعی را از جامعه سلب می کنند، گاه با خلق این مفاهیم  جعلی و بستری برای دروغ سازی های اجتماعی و  شایعه  سازی‌های اجتماعی و ایجاد تزلزل در نظم سیاسی و اجتماعی جامعه ، بزرگترین خدمت را به کسانی که از قاتلین جوانان این مرز و بوم هستند ، می کنند. چه بدانند یا ندانند، چه بخواهند و چه نخواهند که طبق سخن صریح عارف بالله، مرحوم حضرت آیت الله بهجت ، از میان انواع گناهان فردی ، اجتماعی ، فکری و فرهنگی،  بدترین  آن که سخت ترین مجازات را خداوند برایش منطور کرده است،  گناهانی است که در سطح جامعه سیب انحراف فکری و فرهنگی مردم و سبب خارج شدن آنان از دین خدا می شود. پس همه بهیر مراقب زیان و گوش و چشم خود باشیم.

نویسنده: ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار