۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ۰۷:۲۱
کد خبر: ۳۰۵۲۵۰

عطنا - کتاب «جای پای زینب سلام الله علیها پدیدار شناسی پیاده روی زنان ایرانی در اربعین» به قلم دکتر محمد تقی کرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، توسط انتشارات پژوهشکده زن و خانواده به چاپ رسید.

بنیان حیات اجتماعی-سیاسی تشیع در تقابل با هژمونی سیاسی غالب شکل گرفته است و واقعه عاشورا و مناسک مرتبط با آن نقش مهمی در شکلگیری هویت شیعی دارد. پیاده‌روی اربعین به عنوان یک پدیده اجتماعی نوظهور، واقعیت اجتماعیِ پیچیده و متکثری است.

تکثر این پدیده به پیچیدگی رخداد امر دینی در جهان مدرن و بدون روح مذهبی باز می‌گردد که دارای ویژگی‌هایی همچون: گستردگی، فراملیتی و فراقومیتی بودن و فرارفتن از مرزهای خاورمیانه و مخاطب قرار دادن جهان تشیع در سراسر جهان، بازنمایی رسانه‌ای و تأثیر آن بر آگاهی زائر به مثابه سوژه، جغرافیای برون‌مرزی و قرار گرفتن آن در کشور عراق با دارا بودن حافظه تاریخی پرتناقض و پرتعارض در میان ذهنیت ایرانی و درنهایت رخداد آن در وقفه و گسست از جریان زندگی عادی و رهاشدگی زائر از روزمرگی ها است.

به سخن دیگر، پیاده‌روی اربعین در تلاقی و درهم پیچیدگی امر دینی با تنوع و تکثر قومیتی، فرهنگی و اجتماعی زائر تجربه می‌شود. همچنین اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه و حضور گروه‌های تروریستی در عراق و نیز تنش‌های بین‌المللی میان شیعیان به‌ویژه محور مقاومت با کشورهای غربی را نیز باید بر پیچیدگی رخداد راهپیمایی اربعین و فهم آن به عنوان یک میدان پژوهش اجتماعی افزود.

علاقه‌مندان جهت خرید این کتاب می توانند به سایت پژوهشکده زن و خانواده مراجعه کنند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار