۲۶ شهريور ۱۴۰۲ ۰۸:۳۴
کد خبر: ۳۰۵۲۴۷

عطنا - محسن حبیبی سرپرست دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی درباره اهمیت برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین و ساماندهی و عملکرد دولت در این مراسم بزرگ جهانی گفت: اربعین ادامه راه اتفاقی است که امام خمینی (ره) به همراه ملت ایران و شهدای انقلاب و دفاع مقدس آغاز کرد و الان ابعاد جهانی پیدا کرده است.

وی که امسال در راهپیمایی اربعین حضور داشته و شاهد تلاش ها برای ساماندهی این رویداد عظیم بوده است، افزود: امسال تلاش دولت خیلی ستودنی بود؛ و به عینه در مرزها و پیش از مرزها مشاهده کردم همه امکانات مهیا شده بود و همه در خدمت زوار بودند. رفت و آمد از مرزها نسبت به سال های گذشته راحت تر انجام شد. ساماندهی اتوبوس ها در حمل و نقل زائران و خدمات دیگر همه عالی بود که نشان می داد دولت در این هماهنگی و تسهیلگری نقش اساسی دارد.

سرپرست دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: دستگاه های مختلف وظیفه خود را به خوبی انجام می دادند که در واقع مشخص بود برنامه ریزی ها از مدت ها قبل صورت گرفته است. اگر غیر از این بود چهار میلیون و اندی که از ایران در این راهپیمایی عظیم شرکت کرده اند، حتما با مشکل روبرو می شدند.

وی گفت: اطلاع رسانی و راهنمایی زائران راهپیمایی اربعین به خوبی صورت گرفت و به رفت و آمد و برگشت زائران خیلی کمک کرد. اگر جمعیت چهار میلیون نفری زائران می خواستند در روز اربعین به کشور برگردند یک فاجعه رخ می داد در واقع این هماهنگی ها متفاوت از سال های گذشته بود.

حبیبی با بیان این که راهپیمایی اربعین حسینی با سابقه طولانی که عمر آن به عمر خود کربلای حسینی بر می گردد، در سال های اخیر به مدد الهی ابعاد گسترده ای پیدا کرده است، گفت: در دنیایی که ارزش های لیبرالیستی و نئولیبرالیستی در حال حاکم شدن است و ارزش های مادی گرایانه و ارزش های لذت گرایی و فردگرایی با ابزارهای رسانه ای و رسانه های نوین در حال غلبه یافتن است، راهپیمایی و زیارت اربعین و به مدد اباعبدالله (ع) به مقابله با این ارزش ها آمده است و این ارزش ها را جا به جا می کند.

سرپرست دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: برای بهتر برگزار شدن راهپیمایی عظیم جهانی اربعین باید به عنوان یک فراپدیده این مساله را مورد بررسی قرار دهیم و فقط به عنوان ایام ۲۰ روزه توجه نکنیم. باید مجامع علمی و رسانه ای و دستگاه های رسانه ای عالمانه کار کنند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که در بایکوت خبری قرار داریم، گفت: اگر در گوشه ای از جهان یک اتفاق کوچک بیفتد رسانه های جهان به صورت گسترده آن را پوشش می دهند، اما این ابعاد میلیونی را پوشش نمی دهند که نشان می دهد قصد و غرضی در میان است.

وی در گفتگو با ایرنا تاکید کرد: باید در ابعاد رسانه ای، علمی، تحقیقاتی و پژوهشی به صورت گسترده کار کنیم و ارزش های راهپیمایی و زیارت اربعین را به نسل جدید منتقل کنیم. در راهپیمایی اربعین حسینی ارزش های ایثار، از خودگذشتگی، خدمت رسانی، ارزش های انسانی به روابط و فرا ملیتی وجود دارد که وظیفه داریم که این ارزش ها را به نسل نوین به درستی منتقل کنیم.

سرپرست دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در مجموع پیام اربعین جهانی است و بدنبال آن است که پیام انقلاب اسلامی را که پیام اسلام، امامان معصوم و به ویژه اباعبدالله حسین (ع) است، به جهانیان مخابره کند.

وی گفت: در دانشگاه علامه طباطبایی ششمین دوره همایش بین المللی اربعین را برگزار و ابعاد علمی اربعین را بررسی کردیم که امید است در این زمینه سهمی ایفا کنیم.

زائران شهید کربلا امسال نیز همچون سال های گذشته در ایام اربعین سفر معنوی به سوی کربلای معلی را انجام دادند اما زائران ایرانی امسال رکورد زدند. انتقال این تعداد زائر اقدام بسیار بزرگی بود که بدون ایجاد زیرساخت های ارتباطی و مواصلاتی امکان پذیر نبود و در سال های اخیر این زیرساخت ها برای تردد بهتر زائران فراهم شد، به گونه ای که حسن بهرام نیا استاندار ایلام اعلام کرد این استان به برکت زیرساخت های اربعین برای پنج سال آینده به قطب مهم تجاری و صادراتی در کشور و منطقه تبدیل می شود.

به گفته استاندار ایلام، میزان تردد زوار اربعین در سال جاری از مرز مهران به کشور عراق نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹ درصد رشد داشت.

این پیاده روی که از باشکوه‌ترین مراسم‌های عزاداری شیعیان و در زمره بزرگ ترین اجتماعات مذهبی جهان است، دانشجویان و دانشگاهیان هم مستثنی از این موج بزرگ نبودند و در قالب گروه های دسته جمعی در این رویداد عظیم شرکت کردند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار