۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ۰۷:۱۳
کد خبر: ۳۰۵۲۳۹

عطنا - سلسله نشست‌های عصر اندیشه‌ پژوهشکده‌ی زن و خانواده، نشست «تجربه‌ی پیاده‌روی زنان در اربعین» عصر دیروز به کوشش واحد تهران در خانه‌ اندیشه‌ورزان به صورت حضوی و مجازی برگزار شد. این نشست علمی با سخنرانی فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی پژوهشکده‌ی زن و خانواده با موضوع «اربعین، بستر شناخت متقابل زنان ایرانی و عراقی»، محمدتقی کرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با موضوع «جای پای زینب سلام الله علیها؛ پدیدارشناسی پیاده‌روی زنان ایرانی در اربعین»، محمدرضا پویافر، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین با موضوع «مشارکت زنان ایرانی و عراقی در خیر دینی اربعین» و دبیری  منصوره‌سادات مرتضوی مدیر واحد تهران در خانه‌ی اندیشه‌ورزان  برگزار گردید که به بررسی تحلیلی تجربه‌ی زنان در اربعین پرداختند.

محمدرضا پویانفر با اشاره به تفاوت های موجود در بانوان ایرانی و عراقی موکب دار در سفر معنوی اربعین حسینی گفت: زن ایرانی از آنجایی که در غیر وطن خود و کشوری غریب مشغول به خدمت گذاری است قاعدتاً سختی بیشتری نیز در این مسیر متحمل می شود که البته این سختی بسیار شیرین و دلنشین می باشد که در راه حسین بن علی (ع) هر سختی دلچسپ و ارزشمند است.

وی افزود: زن ایرانی نقش همکار و دستیار در مواکب را دارد و معمولاً به واسطه روابط اجتماعی که در جامعه از خود نشان می دهند در وسط میدان قرار می گیرند اما یک بانوی عراقی در پشت صحنه خصوصاً مبیت نقش راهبر را برعهده دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین با بیان اینکه زن ایرانی در مسیر نجف به کربلا خدمت رسانی می کند، ابراز داشت: بانوان عراقی در تمام مسیرهای منتهی به کربلا به زوار خدمت رسانی می کنند و معمولاً در بحث اسکان و تغذیه رهبری این مجموعه ها را عهده دار هستند.

خانم علاسوند در ادامه با بیان اینکه بانوان عراقی دو دسته هستند، تصریح کرد: تجربه مستقیم سفر زیارتی به کربلا و صحبت با زنان عرب و فارس در آنجا در سال‌هایی که زیارت رفته‌اند به این نتیجه رسیدند که زنان عراقی دو دسته‌اند دسته اول زنان عامی و کسانی که سطح سواد آنها پایین‌تر و به لحاظ فرهنگ اجتماعی در درجه پایینتری هستند و تمام زحمات آنها در موکب‌ها و ایام اربعین از این جهت است که بر پایه معنویت و عشق بی‌ پیرایه برای امام حسین است.

وی ادامه داد: این دسته از جمله کسانی هستند که از حلقه ذاکرین و سخن هایی که ما داشته‌ایم محروم بوده‌اند و اکنون یک لجستیک عظیم برپا شده برای بالا رفتن سطح فرهنگ این خانم‌ها توسط مبلغین و کار آنها ارتقای سطح علمی و آگاهی زنان عراقی این دسته است.

علاسوند با بیان دسته دوم خاطرنشان کرد: قشر دوم زنان فرهیخته عراقی هستند یکی از این نمونه‌ها بانوی داروساز که همسرش را صدام کشته بود و با دو دخترش در حال فرار از مزارع و در آن حالت آنها را بزرگ کرده بود، او تمام کتاب‌های امام رحمة الله، شهیدان باهنرو مطهری همه آنها را خوانده و حفظ بود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده‌ی زن و خانواده با اشاره به تمایزات بانوان ایرانی و عراقی یادآور شد: نفس مهمان کردن در خانه می‌تواند به توسعه مشترکات کمک کند، زنان ایرانی به مرور به فرهنگ خدمت مانند زنان عربی خو می‌گیرند.

محمد تقی کرمی نیز پس از رونمایی کتاب «جای پای زینب» اظهار داشت: قبلا کتابی به همین اسم منتشر شده است که چون از ان بی اطلاع بودم کتاب خود را با همان نام منتشر کردم و پس از آن امکان تغییر نام نبود از این رو از نویسنده آن کتاب ارزشمند عذرخواهی می نماییم.

نویسنده کتاب «جای پای زینب» ابراز کرد: داستان اربعین داستان استثنیایی است که علوم اجتماعی مبادرت به فهم این میدان کرده و  اربعین یک رستاخیز بصیرت افزا در میدان می باشد. 

گفتنی است در حاشیه‌ی این نشست، مراسم رونمایی از کتاب جای پای زینب سلام الله علیها؛ پدیدارشناسی پیاده‌روی زنان ایرانی در اربعین، جدیدترین اثر این پژوهشکده با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم جناب آقای دکتر عبدالحسین کلانتری و جناب آقای دکتر امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

لازم به ذکر است خانه‌ی اندیشه‌ورزان واقع در خیابان انقلاب اسلامی، بین ولیعصر (عج) و برادران مظفر، شماره‌ی 907 میزبان علاقمندان به حضور در این نشست بود.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار