۲۰ شهريور ۱۴۰۲ ۱۲:۳۷
کد خبر: ۳۰۵۲۳۷

عطنا - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سطح راهپیمایی اربعین را باید تمدنی بدانیم، گفت: دانشگاه ها باید از راهپیمایی اربعین و روایتگری این اثر تمدنی، نظریه استخراج کنند.

عبدالحسین خسروپناه روز دوشنبه در ششمین همایش بین‌المللی اربعین که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، افزود: قصه زیارت اربعین دارای سه ساحت است که اگرچه با هم مرتبط هستند، اما باید نگاه مستقلی به آنها داشته باشیم. یک ساحت اربعین حکم فقهی دارد یعنی استحباب موکد و مضاعف است؛ چرا که در روایت داریم زیارت اربعین یکی از علایم مومن است.

وی با بیان اینکه نفس زیارت اربعین یک عمل مستحب است، تاکید کرد: راهپیمایی اربعین یک اثر جامعه شناسی و شناختی شیعی و اسلامی دارد که از قدیم این راهپیمایی و پیاده‌روی سنت علما بوده است و مردم هم از آنها تبعیت می‌کردند.

خسروپناه با بیان اینکه صداقت، اخوت، محبت و خدمت آثار راهپیمایی اربعین است، گفت: بیش از ۲۰ میلیون زائر حسینی اعم از شیعه و سنی و گاه ادیان دیگر در این راهپیمایی شرکت کردند و عده‌ای هم خالصانه با صداقت محبت و اخوت به انها خدمت رسانی می کنند که همه منشا یک اصل است و آن اصل ولایت است.

وی گفت: اگر ولایت مداری مردم نبود این خدمت اخوت و صداقت و محبت هم نبود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اربعین اثر و حکم جامعه شناسی اسلامی دارد، گفت: راهپیمایی و زیارت اربعین یک سنت حسنه از قدیم الایام است و پدیده جدیدی نیست و فقط در دوران رژیم صدام با محدودیت روبرو شد.

وی در ادامه گفت: ساحت سوم راهپیمایی اربعین، ساحت تمدنی است که سه مفهوم حکمت، ولایت و مقاومت را به هم وصل کرده است. حکمت است به دلیل این که خیر کثیر دارد. ولایت است؛ چرا که اگر منشا ولایت مداری نداشت، این قصه قطعاً به نتیجه و استمرار نمی‌رسید و مقاومت است به این دلیل که نه فقط ایران اسلامی یا عراق اسلامی یا کشورهای اسلامی بلکه مقاومت بین المللی است.

خسروپناه افزود: گروه وسیعی در آمریکا به ویژه بعد از ۱۱ سپتامبر شکل گرفت که دغدغه مسیحی و اسلامی و ادیان دیگر را ندارند بلکه جریانی بر ضد جریان استکباری صهیونیستی هستند. لذا بیداری جهانی و مقاومت بین المللی شکل گرفته است که راهپیمایی اربعین مقاومت بین المللی را تقویت می‌کند؛ بنابراین راهپیمایی اربعین یک اثر تمدنی است.

دانشگاه‌ها از راهپیمایی اربعین نظریه استخراج کنند/ هزینه این راهپیمایی با مردم است نه دولت‌ها

وی تاکید کرد: مساله راهپیمایی اربعین را فقط یک حکم فقهی مستحبی موکد مضاعف و جامعه شناختی نبینیم، بلکه یک اثر تمدنی است و پیام ها دارد.

خسروپناه افزود: خوف این دارم که دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم انسانی این واقعه عظیم تمدنی را روایتگری نکنند و از این واقعه عظیم تمدنی نظریه روانشناختی و جامعه شناختی و نظریه مدیریت استخراج نکنند. این نظریه مدیریت دارد، اما باید آن را کشف و مدون کنیم.

وی گفت: در این سفری که تقریباً ۲۰ روز انجام می‌شود، بیش از ۲۰ میلیون در آن شرکت می‌کنند و بحث خدمات غذا و بهداشت آنها نیاز به مدیریت قوی دارد. دولت ایران و عراق در این راهپیمایی بعضی بسترها را فراهم کردند، اما این راهپیمایی کاملاً مردمی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بعضی بسترها را دولت فراهم کرده است، تاکید کرد: امسال هماهنگی‌های خوبی بین دولت ایران و عراق بود و ویزا و رفت و آمدها را بهتر انجام دادند که جا دارد واقعاً از زحمات وزیر کشور و رییس جمهور که ستاد مردمی اربعین را تقویت کردند تشکر کنیم. از دولت عراق هم باید تشکر کنیم انصافاً امسال خیلی همکاری کردند.

وی گفت: همه می‌دانند که نقش دولت در راهپیمایی اربعین ۱۰ درصد است، اما افرادی شبهاتی مطرح می‌کنند که این همه فقیر در جامعه است؛ چرا دولت برای راهپیمایی هزینه می‌کند، این هزینه دولت نیست، هزینه مردم است.

خسروپناه افزود: میلیاردها دلار خرج مفسد خانه‌ها و سفرهای حرام می شود، اما این شبه روشنفکران لال هستند و زبانشان در این موارد بسته است. تا مسئله اهل بیت و مسئله مردمی غدیر و اربعین می‌رسد دلشان به حال فقرا می‌سوزد. به اسم فقرا از مردم پول گرفتید و بعضی از آنها یک ریال را خرج مردم نکردند. آنها نالان هستند که چرا این همه دنیای سکولار با هزینه های سنگین بشریت را از دینداری و مناسک دور می کند، اما میلیون ها نفر اینگونه با هزینه های خود عاشقانه به زیارت مزار امام حسین (ع) می روند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر دینداری و اهل بیت و حسین بن علی را از مردم بگیریم، چه می‌ماند؟ آیا محبت، اخوت و صداقت می‌ماند؟ سطح راهپیمایی اربعین را تمدنی ببینید و منتظر نمانید چند شخصیت غربی پیدا شوند نظریه مدیریت اربعین بنویسند و بعد ما آن را ترجمه کنیم. دانشگاه‌ها باید این کار را انجام دهند.

خسروپناه تاکید کرد: اگر کسی بگوید از راهپیمایی اربعین و روایتگری راهپیمای اربعین نمی‌توان نظریه استخراج کرد، الفبای علوم انسانی را نمی‌داند؛ حتی اگر ادعا کند استاد تمام است. بنده به عنوان طلبه علوم انسانی که حداقل ۱۰ جلد کتاب در حوزه علوم انسانی دارم این مطلب رامی گویم.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار