۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ۰۷:۱۹
کد خبر: ۳۰۵۲۳۰

عطنا - چرا لیبرال های مذهبی از روشنفکران ، غرب زده ها و لیبرال های غیر مذهبی برای جامعه، دین ، مردم و نظام اسلامی خطرناکتر  هستند؟ و چه باید کرد؟

لیبرال های مذهبی، اهل نماز، روزه ، مسجد ، حج و عبادات و مناسک متعارفی  هستند، که دیگر مسلمانان نیز آن را بجا می آورند. وجه تمایز این دو گروه از مسلمانان و مذهبی ها در  انجام عبادات و مناسک نیست، بلکه ، وجه تمایز آنان،  توجه هریک از این دو گروه  به جوهره و فلسفه اصلی عبادات و مناسک است. بسیاری از خوارج نهروانی ها هم در اوج  عبادات و مناسک بودند، اما چون  عبادات آنان فاقد جوهره و فلسفه  اصلی عبادات و انجام مناسک بود، رو در روی امیرالمؤمنین،  شمشیر کشیدند . امروز هم مسلمانان و مذهبی هایی داریم که لیبرال هستند، در چه چیزی لیبرال هستند؟

دقیقا در هسته و جوهره و فلسفه اصلی عبادات و مناسک ، می دانیم پیامبر اکرم دستور به تخریب مسجد ضرار را داد و امیرالمونین آن  امام با عصمت ، با علم ، با حلم و عارف تمام وجه با لله در جنگ نهروان بجز تعداد محدودی که فرار کردند، همه ی  آن  مسلمانان و قاریان قرآن و روزه داران و نماز شب خوان هایی که در نهروان به جنگ آن امام و در حقیقت به جنگ اسلام ناب محمدی  آمده بودند، همه را  بدون کوچکترین تردیدی به درک فرستاد .  امروز برخی از تکنوکرات ها و برخی از مدیران و برخی از  سیاسیون و روشنفکران مذهبی  که آگاهانه،  عالمانه و با اراده و از روی  اختیار،به دنبال تحقق اقتصاد بازار آزاد ، اباحه گری فرهنگی ، پلورالیسم فکری و معرفتی  و عرفی سازی جامعه در مسایل  عفاف و حیا  هستند، و روزنامه ها و شبکه های اجتماعی خود را به  اشاعه این فرهنگ اختصاص داده اند و به دنبال تحقق  الگوهای اقتصاد لیبرالی ، هنر و فرهنگ هالیوودی، و سیاست های خارجی کاخ سفید  در ایران هستند ، بدون شک ، در زمره مذهبی های لیبرالی هستند که خطرشان از سکولاریسم،  منافقین و روشنفکرهای غرب زده بیشتر است. لیبرال های  مذهبی اهل تبری و بیزاری از مشرکان که امروز آمریکا نماد برجسته آن است، نیستند، همان گونه که اهل  تولی و  دوستی و محبت با امامت و  ولایت که امروز ، مصداق آن رهبری عزیز هستند، نیز نیستند.. اینان به دلیل وجه مذهبی که دارند  سبب گمراهی و انحراف قشرهای زیادی از جامعه بویژه نوجوانان و جوانان که جویای حقیقت اند، می شوند. 

شکاف سیاسی  که این گروه از مذهبی ها و مسلمانان در جامعه ایجاد می کنند را هرگز، منافقین و سکولارها و غرب زده ها نمی توانند،  ایجاد کنند. آنان با توجیه و تفسیرهایی که لایه و پوسته ظاهری و بیرونی آن مشحون از شاخص ها و نمادهای مذهبی و اسلامی است، اما فلسفه سیاسی و فلسفه اجتماعی آن همان دستگاه معرفتی و فکری غرب و آمریکا است ، همان اسلام آمریکایی است ، با آن ظاهر اسلامی و باطن آمریکایی و غربی ، اساس  نطام جمهوری اسلامی ایران،  اساس نهادهای برآمده از انقلاب، اساس تفکر و فرهنگ انقلاب و اساس سیاست های رهبری را منافقانه و فریبکارانه زیر سوال می برند.

وقتی در طی  ۲۴ سال قوه مجریه را در دولت های مرحوم هاشمی و خاتمی و روحانی در اختیار دارند، مسکن، معیشت ، ازدواج ، اقتصاد ، سیاست خارجی،  تجارت ، کشاورزی ، صنعت ، آموزش و پرورش،  آموزش عالی ، بانک ها و دیگر ارکان را به نفع جیب و سفره مردم و محرومین می توانستند سر و سامان دهند، می دانیم که چه کردند؟ اما امروز که حدود ۲ سال است ، قوه مجریه  را مردم به گروه دیگری واگذار کرده اند ، می بینیم در تضعیف این دولت، در کارشکنی با این دولت ، در تحریف کارنامه این دولت سر از پا نمی شناسند،  سیاست خارجی آن را روسیه محور معرفی می کنند، سیاست های اقتصادی آن را پوپولیستی معرفی می کنند، سیاست های آموزش آن را قرون وسطایی معرفی می کنند، سیاست های بانکی و پولی آن را شکست  خورده معرفی می کنند، این ها ،  همان خوارج نهروانی های ۱۴۰۲ هستند. ان شالله خداوند به آنان بیداری،  قضاوت های منصفانه و اندیشه ای استوار و قلبی سلیم عنایت بفرماید ، به نطر بنده امروز در جهاد تبیین،  روشنگری گذشته و حال این جماعت از  مذهبی های لیبرال بویژه برای نسل جدید، در صدر جهاد تبیین قرار دارد .  امروز باید با زبانی شیوا، منطقی روان ، ضمن ارتباط و تعامل چهره به چهره و مستقیم و نه فقط مجازی با نسل جدید، کارنامه لیبرال های مذهبی را ، مبانی فکری آنان را با کمال وجاهت علمی و بدون اهانت به افراد و اشخاص برای مردم ، بازگو کنیم. تبلیغ اگر برای خدا و با روش درست همراه با سعه صدر و صبوری باشد، حتما جواب می دهد، زیرا فطرت ها سالم و بیدارند و به رسانه هایی که بخود دعوت نکنند ، پاسخ مناسب می دهند.

نویسنده: ابوالقاسم فاتحی دهاقانی،  عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار