۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ۰۷:۲۴
کد خبر: ۳۰۵۲۲۴

عطنا - اولین زائران امام حسین فرزندشان ،امام سجاد علیه السلام و خواهرشان حضرت زینب کبری سلام الله علیها و جمعی کوچک از اهل بیت  امام حسبن‌ عليه السلام بودند ، جمعی به لحاط تعداد کم ، به لحاظ پوشش رسانه ای در خفقان ، اما همین اولین سنت غریب و محدود،  چراغ فروزانی شد که گذشت قرن ها، نه تنها سبب خاموشی آن نشد که  آن چراغ ، امروز به خورشیدی بر تارک آسمان  بشریت می تابد، و  سنتی شده که بر فراز عصر صنعت و دوره مدرنیته ی امروز قرار گرفته است،  اگر چه امپراطوری رسانه ای غرب،  آن را بایکوت کند. زیرا خدای جهان، خود خونخواه خون حسبن است.

ثارالله ، یعنی کسی که خدای قهار ، منتقم خونش باشد، خدایی که با حکمت و صبوری ، یکی یکی عناصر برتری سنت پیاده روی اربعین را بر صنعت مهندسی می کند . امروزه پیاده روی اربعین ، سنت شده است، سنت  با همه ی الزامات آن ، یعنی سنتی که دین جدشان پیامبر، آیین فکری و فلسفی و عبادی و رفتاری و حکومتی و حکمرانی آن است . سنتی که حضرت صاحب الزمان ، مجری ، امام ، رهبر و پیشوای آن است ، سنتی که مردم مستضعف و محروم دنیا بویژه ، مسلمانان و خاصه شیعیان جهان‌  از حامیان اصلی  آن  به شمار می آیند.

پیاده روی اربعین آن چنان سرمایه اجتماعی و رسانه ای  است که روز به روز بر این سرمایه اضافه می شود. زیرا پیاده روی اربعین بر منابعی از ظرفیت های اعتقادی، عقلی ، رفتاری،  دلی ، تاریخی ، فرهنگی ، سنتی،  مردمی، هویتی ، سیاسی استوار است که امروزه ، نه قابل انکار  است،  نه قابل تحریف و   نه قابل پیشگیری و ممنوعیت است.

تمام شواهد موجود نشان می دهد که سنت پیاده روی اربعین، موانع ظهور را یکی یکی برطرف می کند و بستر لارم را برای ظهور قائم آل محمد فراهم می سازد. دنیای صنعت و جهان مدرنیته، راهی بجز تسلیم در برابر این فرهنگ در حال رویش ندارند.

نویسنده: دکتر ابوالقاسم فاتحی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار