۱۴ شهريور ۱۴۰۲ ۰۷:۳۵
کد خبر: ۳۰۵۲۲۲

عطنا - ششمین همایش بین‌المللی اربعین با عنوان: «اربعین، همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی» در 8 محور، به همت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

راهپیمایی اربعین در سال‌های اخیر به یک پدیده شگفتی‌ساز تبدیل شده است

این همایش 20 شهریورماه 1402 در محورهای «اربعین؛ سیاست و روابط بین‌الملل»، «اربعین؛ مطالعات فرهنگی - اجتماعی»، «اربعین؛ مطالعات مدیریتی - اقتصادی»، «اربعین؛ الهیات و فلسفه»، «اربعین؛ هنر و ادبیات»، «اربعین؛ روان‌شناسی و سلامت»، «اربعین و علوم ارتباطات»، «اربعین و تجربه زیسته»، در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

در این باره محمدباقر خرمشاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین در سال‌های اخیر به یک پدیده شگفتی‌ساز تبدیل شده، گفت: به دلایل مختلفی از جمله نوعی برگزاری مراسم، میزان مشارکت، تنوع ملیت‌ها، نحوه پذیرایی، موکب‌ها، روابط انسانی، آثار و تبعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که این راهپیمایی از خود به جای می‌گذارد به لحاظ منطقه‌ای و بین‌المللی این پدیده را مستعد پرداختن توسط علوم مختلف به خصوص علوم انسانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین دارای اثرات و تبعات ملی، منطقه‌ای و جهانی است، اظهار کرد: این راهپیمایی برای ما می‌تواند پیام‌آور هم‌بستگی ملی و در منطقه باعث همگرایی اسلامی شود و همچنین مقاومت جهانی را در مقابل تفکرات نقطه مقابل ارزش‌های اربعینی ایجاد کند، به همین دلیل ششمین همایش بین‌المللی اربعین تحت عنوان «اربعین، همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی» برگزار می‌شود.

دبیر علمی ششمین همایش بین‌المللی اربعین در ادامه افزود: به دلیل اینکه این همایش در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود تا حدودی عنوان سیاسی پیدا کرده اما با توجه به ظرفیت دانشگاه تلاش شده که موضوعات و محورهای همایش جامع دیده شوند و هر کدام از اندیشمندان و اهالی فکر و قلم بتوانند در حوزه مورد علاقه خود پژوهش کرده و یافته‌های خود را در این همایش عرضه کنند.

خرمشاد با بیان اینکه تاکنون بیش از 130 چکیده مقاله از کشورهای مختلف دریافت شده، تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی کشور در 5 دوره موضوع راهپیمایی اربعین را مورد بحث بررسی در همایش‌های بین‌المللی خود قرار داده و امسال درصدد است تا برای ششمین سال متولی، امر اربعین را دستمایه یک نشست علمی بین‌المللی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه محدودیت زمانی و سختی تردد باعث شده تا عمده مهمانان خارجی به صورت وبیناری در این همایش شرکت کنند، گفت: در این همایش بخشی را برای تجربه زیسته قرار دادیم، این بخش از همایش فرصتی خواهد بود تا اندیشمندانی که در راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌اند فصل جدیدی از تجربه زیسته خود را در همایش بیان کنند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار