۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ۰۷:۴۶
کد خبر: ۳۰۵۲۱۹

عطنا - ششمین همایش بین‌المللی اربعین با عنوان: «اربعین، همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی» در 8 محور، به همت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

راهپیمایی اربعین نشان دهنده قدرت جهان اسلام است

این همایش 20 شهریورماه 1402 در محورهای «اربعین؛ سیاست و روابط بین‌الملل»، «اربعین؛ مطالعات فرهنگی - اجتماعی»، «اربعین؛ مطالعات مدیریتی - اقتصادی»، «اربعین؛ الهیات و فلسفه»، «اربعین؛ هنر و ادبیات»، «اربعین؛ روان‌شناسی و سلامت»، «اربعین و علوم ارتباطات»، «اربعین و تجربه زیسته»، در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

در این باره مجید عباسی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این همایش بین‌المللی سابقه 5 ساله دارد، گفت: عنوان و محورهای مهم همایش «اربعین، همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی» است که تلاش شد با توجه به شرایطی که در داخل کشور، منطقه و همچنین در محور مقاومت وجود دارد، اربعین را بیشتر با تکیه بر این محورها مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

دبیرکل ششمین همایش بین‌المللی اربعین ادامه داد: فراخوان مربوطه در خردادماه داده شد و تاکنون در حدود 130 چکیده مقاله از اساتید و نخبگان داخلی و خارجی گرفته شده است، از کشورهای خارجی که چکیده مقاله دریافت کردیم شامل آمریکا، کانادا، انگلیس، چین، لبنان، بحرین، عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان می‌شود که مورد بررسی و داوری اولیه قرار گرفته است.

عباسی با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین نقش بسیار مهمی در همگرایی جهان اسلام و منطقه دارد، افزود: در راهپیمایی اربعین فقط شیعیان فعال نیستند بلکه خیلی از اهل سنت که دوستدار اهل‌بیت هستند با برپایی موکب یا شرکت در این راهپیمایی ارادت و احترام خود را به حضرت اباعبدالله نشان می‌دهند، بنابراین این فرصت بسیار خوبی برای ایجاد همگرایی بین اهل سنت و اهل تشیع و حتی مسیحیت با این دو مذهب اسلامی است.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه عنوان کرد: راهپیمایی اربعین نشان دهنده یک مدیریت مردمی است که با اندک دخالت دولت‌ها انجام می‌شود، البته دولت‌ها در حوزه صدور گذرنامه، مسائل امنیتی و مواردی از این دست تا حدودی ایفای نقش می‌کنند، این موضوع نشان دهنده آن است حکومت‌ها می‌توانند به مردمی سازی امور در مسائل مختلف توجه بیشتری کنند.

وی با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین همانند یک رسانه عمل می‌کند، گفت: در این راهپیمایی افراد با دیدگاه و نظرات مختلف و ملیت‌های متفاوت حضور دارند و در کنار هم برای یک هدف واحد حرکت می‌کنند، در فرآیند این راهپیمایی عملیات تبلیغاتی لازم در مورد فلسفه قیام عاشورا که بحث عدالت‌طلبی و ظلم‌ستیزی است انجام می‌شود، می‌توان گفت رسانه‌ای است که فلسفه قیام را منتقل و همچنین نشان دهنده قدرت جهان اسلام نیز است.

دبیرکل ششمین همایش بین‌المللی اربعین در پایان اظهار کرد: وقتی یک همایش بین‌المللی روبه‌جلو می‌رود هرسال باید بهتر سال گذشته باشد، به اذعان افرادی که در دوره‌های قبل این همایش حضور داشتند و علی‌رغم تمام زحماتی که در دوره‌های قبل کشیده شده، دوره ششم به لحاظ کمیت و کیفیت بهتر شده است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار