۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ۱۲:۲۲
کد خبر: ۳۰۵۲۱۵

عطنا - رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه هشتم شهریور ماه در دیدار رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت با ایشان، از عملکرد در برخی بخش‌ها همچون «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»، تقدیر کردند و گفتند: بنده در این سی و چند سال از همه‌ دولت ها با گرایش‌ها و توان‌های مختلف حمایت کردم. همه‌ دولت‌ها مستحق این کمک همه‌جانبه هستند. ما به همه‌ دولت‌ها کمک کردیم. لکن در مورد این دولت علاوه‌ بر کمک، بنده با نگاه به این دو ساله، تمجید هم می‌خواهم بکنم.

مهدی واحدی عضو هیات علمی و معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی حمایت رهبری از دولت سیزدهم را بسیار ویژه و متفاوت با ادوار گذشته دانست و گفت: حمایت از دولت در ادوار مختلف همواره از سوی رهبر معظم انقلاب به شکل کلی وجود داشته است اما نسبت به برخی دولت ها تعابیر خاصی فراتر از تعابیر حمایت گونه داشته اند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: منظومه فکری رهبر معظم انقلاب به سمت تحقق یک جامعه و کشور اسلامی و یک تمدن نوین اسلامی است که در آن تمام شاخص های علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امثال آن، شاخص های درخشان و نمایانی هستند. در واقع منظومه و افق دید رهبر معظم انقلاب قرار گرفتن ایران در افق ها و قله ها است لذا هر دولتی که بتواند زمینه ساز یا حرکت کننده بهتر و دقیق تر در مسیر تحقق این آرمان ها باشد، طبیعی است که به شاخص ها نزدیک تر است؛ بنابراین چنین دولتی در گفتمان رهبری انقلاب مورد توجه بیشتر و ویژه‌تری قرار می‌گیرد.

دولت وارث مشکلات عدیده اما فارغ از نگاه‌های سیاسی سعی در بهبود شرایط دارد

وی درباره توصیه های رهبری به دولت نیز گفت: گره های بسیار سختی در اقتصاد کشور وجود دارد و همگان را به ویژه قشر متعلق به دهک های پایین و قشر حقوق بگیر را آزار می دهد و آنها فشارهای زیادی را تحمل می کنند؛ از این رو، ایشان هم به توجه بیشتر به موضوع تورم، ارز و بیکاری تاکید کردند.

واحدی ادامه داد: اهتمام دولت هم فارغ از نگاه سیاسی یا جانب‌دارانه بوده است تا بتواند شاخص ها را بهبود بخشد و وضعیت اقتصادی کشور را سامان دهد اما واقعیت این است که ما از جهات مختلف گرفتاری هایی داریم که سرعت اصلاح را کُند کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت مستقر وارث مشکلات عدیده و تعهدات بسیار سنگینی بوده است که آنها از موانع جدی سرعت بخشیدن به اقدامات هستند. از طرف دیگر برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌هایی که در دولت مستقر انجام می شود، اگر برخی کاستی ها را نداشت و از پختگی های لازم برخوردار بود، آثار برخی برنامه ریزی ها و رفتارهای انجام شده بهتر خود را نمایان می کرد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه ما با مسائلی مواجهه هستیم که با توجه به شرایط تحریمی و بین المللی که در آن قرار گرفته ایم، حل و فصل کردن آنها در زمان کوتاه کار دشوار و سختی است.

دولت حل مسائل را به وعده‌ها و توافقات بین‌المللی گره نزد

واحدی ادامه داد: اراده دولت بر این است که با توجه به ظرفیت هایی که کشور دارد، بتواند به سمت حل مشکلات حرکت کند و سرنوشت کشور را به انواع وعده و وعیدها و فلان توافق و فلان گفت‌وگو گره نزده است. البته این کار به این معنا نیست که دولت نمی خواهد با دنیا ارتباط برقرار کند. در این دولت بیشترین مراوده در سطح کشورهای همسایه و منطقه و حتی بین الملل اتفاق افتاده است. در واقع مدلی ارایه شده است که در عین اتکا به درون با حفظ ارتباط با بیرون مسائل کلان نظام و منافع ملی حل شود که مشخصا در دیدار اخیر هیات دولت با رهبر معظم انقلاب روی این دو شاخص تاکید شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تجربه دوساله دولت مستقر نشان می دهد که می شود ارتباط با بیرون و حفظ منافع ملی را با یکدیگر جمع کرد؛ یعنی یک نگاه مبتنی بر درون زایی و توانمندی های درونی داشته باشیم و در عین حال در مسیر ارتباطات بین المللی با حفظ مصالح برای تحقق منافع ملی حرکت کرده و ارتباطات را حفظ کرد.

حمایت رهبری، بار سنگینی را بر دوش دولت نهاد

وی این تقدیر و تمجید را مایه افتخار هر دولتی عنوان کرد و افزود: برای هر دولتی خصوصا دولت هایی که بیشتر منصوب به جریان های انقلابی هستند، تعاریف و تمجیدها و تشکرهای خاص رهبر انقلاب یک ارزش و مایه افتخار برای آنها است و حتما برای آن دولت انرژی بخش و مایه دلگرمی است.

واحدی ادامه داد: دولت باید توجه داشته باشد که تعریف ها و توجهات ویژه و توصیف های خاص، آنها را دچار این مساله نکند که چون مورد تایید و تمجید هستند کسی حق نقد و مطالبه گری نداشته باشد. این موضوع خطرناکی است؛ لذا این تعریف و تمجیدها در عین اینکه مسرت بخش است، دولتمردان باید مراقبت کنند که انتظارات افکار عمومی و امید افکار عمومی به اصلاح سریعتر و بهتر امور منجر شده است.

وی تاکید کرد: این حمایت، تمجید و تقدیر برای دولت بار سنگینی ایجاد کرده است. خیلی مراقبت می خواهد که اگر دیداری در یکسال دیگر در همین فضا شکل گرفت، واقعا دولت آنقدر کار و تلاش کرده باشد که مفتخر به این باشد این توصیفات مجدد در مورد او بیان شود و در قیاس با وضعیتی که امسال قرار گرفته سال دیگر وضعیت بهتری داشته باشد و افکار عمومی از آنها رضایت داشته باشند.

شاخص‌های عملکردی دولت، آن را از دولت‌های دیگر متمایز کرده است

وی ادامه داد: با وضعیت کاری و سیاست های در پیش گرفته و نحوه کار دولت متوجه می شویم که بکار بردن تعابیر ویژه برای برخی دولت ها در منظومه و مدل فکری رهبری معظم انقلاب برگرفته از شاخص هایی است که آن شاخص ها این دولت را از دولت های دیگر متمایز کرده است.

واحدی گفت: پُرکاری، توجه ویژه به مردم به خصوص محرومان جامعه، اهتمام حل مشکلات قاطبه مردم، حرکت در مسیر صحیح و بر مدار آرمان های انقلاب اسلامی، اتکا به قوت درونی نظام در عین ارتباط با جامعه جهانی، گره نزدن مسائل کشور به مسائلی که خیلی وقت‌ها اختیار آن در ید دولت ها یا کلان حاکمیت ما در سطح بین الملل نباشد از جمله شاخص های این دولت است که همیشه در بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف در تبیینی که از نگاه خودشان به مسائل در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بین المللی می کنند، وجود دارد.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار