۰۴ شهريور ۱۴۰۲ ۰۸:۰۱
کد خبر: ۳۰۵۱۹۲

عطنا - تقریبا 70درصد از تولیدکنندگان جهانی نفت در حال دور شدن از دلار آمریکا هستند،  زیرا اگر این کار را نکنند روزی ممکن است مانند روسیه تحریم شوند.

در گذشته اقتصاد جهانی بر اساس چیزی به نام « استانداردطلا » کار می کرد . این سیستمی بود که در آن واحد پول یک کشور با ارزش طلا مرتبط بود. به عنوان مثال ، در آن روزها ( اوایل قرن بیستم )، 1دلار امریکا به معنای 1/20اونس طلا بود که به معنای خرید یک اونس طلا با یک اسکناس 20 دلاری نیاز داشت و اگر یک اونس طلا داشتید ، به طور خود کار 20 دلار آمریکا داشتید!

اکنون هژمونی دلاری امریکا درپایان راه است. این کار با روزولت آغاز شد که امریکایی ها را مجبور کرد تا سکه های طلای خود را به دلار امریکا در طول دوران رکود برزگ تبدیل کنند و رئیس جمهور نیکسون تحت تاثیر اروپایی استعمارگر ، این روند را برای همیشه در سال 1971 پایان داد.

تنها دو سال پس از پایان استاندارد طلا ، در سال 1973سیستم دلار نفتی از طریق معامله بین ایالات متحده و عربستان سعودی ایجاد شد و دو کشور توافق کردند که نفت را به دلار امریکا قیمت گذاری ‌‌و معامله کنند. با استاندارد سازی نفت بر حسب دلار ، هر کشوری که نفت را از عربستان سعودی خریداری می کند ، باید از دلار امریکا برای تحقق آن استفاده کند. با توجه به اینکه عربستان سعودی برزگترین صادر کننده نفت جهان است ، بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت دیگر نفت خود را به دلار امریکا استاندارد کردند. بنابر این ، دیگر  نفت عربستان نبود  که باید با دلار امریکا خریداری می شد. با کشورهای عضو اوپک سیستم نفتی دلار متولد شد. کشورها ارزهای خود را رها کردند و‌ نفت / انرژی و‌ خیلی چیزهای دیگر را با دلار امریکا معامله کردند. محبوبیت دلار ‌و تسلط دلار ، بدون چالش ، تا همین اواخر افزایش یافت.

اما به خاطر داشته باشید که دلار جدید جایگزین دلاری شد که با پشتوانه طلا جایگزین شد و اکنون به عنوان FIAT در نظر گرفته می شود .فیات در لاتین fiery است که به معنای عمل یا فرمان خودسرانه است . این بدان‌معناست که پول کاغذی شما از پشتوانه طلا به یک ارز قانونی با پشتوانه فقط با امضای دولت تبدیل شده است . بنابر این ، اساسا  افرادی که طلا فراوان دارند ، مثلا در آفریقا که می توانستند از طلای خود برای خرید هر نوع زندگی خوبی که می خواهند استفاده کنند یا بدهی هایشان را بپردازند دیگر نمی توانند این کار را انجام دهند در عوض ، یک تکه کاغذ بی ارزش چاپ می شود ، بدون هیچ چیزی ، اما برای خرید طلایی که در واقع گنج واقعی از آفریقایی ها است ، استفاده می شود .

نفت و‌ انواع گنجینه ها با همان کاغذ بی مصرفی که شما به آن پول می گویید، خریداری می شود . استثمارگران استعماری این گنجینه ها آنها را در زمین های خود ذخیره می کنند ، در سرزمین های خودمان ارتشی در اطراف گنجینه ها ایجاد می کنند  و تنها چیزی که ما داریم کاغذهای بی ارزش انها  در بانک های تنبل رباخواران ماست . این موضوع برای یک روز دیگر آست ، اما نگاهی اجمالی به شما می دهد که چگونه آنها ما را تسخیر کردند. نگارنده اعتقاد دارد در حال حاضر هژمونی دلاری منقضی شده است . امروز ، بریکس جنوب جهانی  و‌ در واقع جهان ما را به ارزهای دارای پشتوانه طلا  باز میگرداند ، و در این مورد ، ارز پیشنهادی بریکس که جایگزینی برای دلار خواهد بود.

همانطور که می دانید BRICS+six برزگترین ابزار خنثی کردن قدرت اقتصادی امریکا توسط پترودلار خواهد بود. با توجه به اینکه اکنون حدود 70درصد از تولید جهانی نفت در حال کاهش ارزش دلار است ، اقتصادانان جهانی اذعان دارند  که دلار امریکا در برابر ارز بریکس که با طلا پشتیبانی می شود قرار گرفته و  ایالات متحده امریکا با تورمی که کشور طی چندین دهه شاهد آن نبوده است ، ضربه سختی خورده است. به راحتی می توان دید که امریکا به چیزی نزدیک به روزهای رکود بزرگ باز می گردد،  زیرا دلار در نهایت شکوه خود را  از دست داده به دوره رکود باز می گردد . اکنون امریکا در روزهای پسا استعماری زندگی می کند و افریقا و آسیا از خفقان استعماری امریکایی در حال رهایی است. این  آفریقایی ها هستند که  خودشان  تصمیم‌ می گیرند که مواد خام خود را به چه کسانی و به چه کشوری بفروشند. این‌ واقعیت است که کشورهای بریکس علیرغم سیستم اجتماعی ‌وسیاسی متفاوتشان باهم کار می کنند و بریکس برای مخالفت با نظم جهانی تک قبطی که امریکا می خواهد تداوم ببخشد گسترش می یابد.

نویسنده: حبیب بابایی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار