۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۴۵
کد خبر: ۳۰۵۱۸۳

عطنا - هفته پژوهش که با شعار «پژوهش و فناوری، پیشران تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» و با هدف دستیابی به مرجعیت در علوم انسانی با تأکید بر سرمایه‌های فکری در چارچوب تعالیم الهی، از 18 تا 25 آذرماه در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده بود، با معرفی پژوهشگران و کارشناسان برتر به کار خود پایان داد.

در این مراسم که چندی پیش برگزار شد از استادان، پژوهشگران و کارشناسان برگزیده در آیین پایانی هفته پژوهش و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی تقدیر شد. در همین راستا عطنا به گفتگو با دکتر کامران شیوندی چلیچه، پژوهشگر برتر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی نشسته است.

محتوا و متون بسیار غنی در بافت کشور نیاز به کار پژوهشی دارد

شیوندی با اشاره به اینکه روانشناسی تحولی کودک و نوجوان، روانشناسی دین و روانشناسی تربیت اخلاقی موضوعات مورد علاقه بنده در حوزه پژوهش و آموزش است، عنوان کرد: تمرکز ذهنی خود را در حوزه پژوهشی متمرکز بر مسائل جامعه مخاطب در رشته تخصصی قرار داده‌ام. به عنوان مثال در شرایط پاندمی کروناویروس بیشترین مقالات و پژوهش‌ها با تیم‌های پژوهشی به این مسئله و بحران، معطوف شد.

دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: بیش از ۵۰ مقاله پژوهشی و چندین مقاله همایشی، قریب به ۱۰ کتاب همگی معطوف به مسائل و مشکلات حوزه نظام آموزشی و پرورشی در عرصه‌هایی است که بتوانند مشکلی را از جامعه برطرف کند.

وی بیان کرد: در عرصه پژوهشی، معتقد هستم که باید دانشجویان تحصیلات تکمیلی در قالب تیم‌های پژوهشی را با نیروی خودباوری و اعتمادبه‌نفس به سمت مشکلات و مسائل پیرامونی در عرصه رشته تخصصی، به سمت این موضوعات سوق داد و با حمایت و پشتیبانی از آن‌ها، بتوانیم فاصله دانشگاه و جامعه را در حل‌ مسائل جامعه کمتر کنیم و همچنین این نیروی انسانی باانگیزه را در عرصه‌های مختلف پژوهشی که بتوانند مشکلی را حل کنند، مأنوس کنیم.

پژوهشگر برتر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در ادامه عنوان کرد: اراده و اعتقاد بنده در رابطه علمی و اجتماعی استاد-دانشجویی این است که کنشگری این دو رکن باید به بطن جامعه ورود پیدا کند و موضوعات ملموس خود را احصا و ضمن انجام پژوهش، بتوانند آن‌ها را حل کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه پویا باید شرایطی را فراهم کند که همکاری استاد و دانشجو بالأخص با همیاری با دانشجویان دکتری، کلاس درس به جامعه مخاطب سوق پیدا کند، گفت: آنچه با پیچیدگی‌های جامعه کنونی در جهان امروز مواجه هستیم، به این نکته اشاره دارد که دیگر پژوهش‌های کمی به اندازه کافی برای تبیین توصیه‌های سیاستی جامعه و تعالی آن کارآمد نخواهد بود و در حال گذار به پژوهش‌های کیفی است.

شیوندی با اشاره به اینکه آنچه با توسعه‌ساز و کارهای عصر دیجیتال، با آن مواجه هستیم، این است که در عرصه موضوعات روانشناسی نیاز مبرم به آینده‌پژوهشی نیز دور از انتظار نیست و بیش از هر زمانی احساس می‌شود، افزود: معتقد هستم که محتوا و متون بسیار غنی که در بافت بومی، فرهنگی، تاریخی، ادبی و اجتماعی کشور عزیزمان موجود است نیاز به کار پژوهشی در تهیه محتوا، بازتعریف مفاهیم روان‌شناختی و ابزارهای روان‌شناختی دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در رساله‌های دکتری که بنده افتخار استاد راهنمایی آن‌ها را عهده‌دار شده‌ام، قبل از تعیین موضوعات رساله، ساعت‌ها با دانشجویان محترم در زمینه مسائل، مشکلات و فرصت‌های پژوهشی گفتگو کرده‌ام که از دل آن‌ها موضوعات بسیار جذابی استخراج و صورت‌بندی شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر به مفاهیم و موضوعات نگاه درون‌زا شود، تعاریف مفهومی متغیرها در بافت اجتماعی متفاوت یا حداقل همپوشانی بسیار کمی خواهند داشت، اظهار کرد: به عنوان مثال مفهوم خرد و سلامت معنوی و سلامت روان در بافت جمعیت شناختی ایران با دیگر بافت‌های فرهنگی اجتماعی دنیا به کمک روشمندی صحیح و با تبیین مسئله درست و صورت‌بندی اهداف می‌تواند متفاوت باشد.

پژوهشگر برتر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی برای اولین بار این جرئت ورزی علمی را از خود نشان داد و یک شعار بسیار بزرگ و بنیادین را با عنوان تحول علوم انسانی مطرح کرد که امیدها را در دل جامعه علمی و دلسوز کشور روشن کرد.

وی با بیان اینکه گام اول تحول علوم انسانی، شناخت درست از موضوع تحول که همان ابعاد مختلف انسانی با رویکرد بومی است، گفت: خوشبختانه روانشناسی موضوع اصلی آن مرتبط با انسان است اما این انسان از چه مبانی و اصول معرفت‌شناسی باید بحث شود جای بسیار تأملات پژوهشی و مداقه علمی را می‌طلبد.

شیوندی در ادامه عنوان کرد: گام دوم شناخت دقیق از علم روز در دنیای کنونی است و گام سوم به مسائل و مشکلات بومی در این عرصه معطوف می‌شود اما آن چیزی که می‌تواند مسئله تحول علوم انسانی را در عرصه روانشناسی محقق سازد، باور نیروی انسانی اساتید محترم است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی پیش قراول این حرکت عظیم خواهد بود اما نیازمند تدبیر، روشمندی، یکپارچگی و عزم ملی است، گفت: به عنوان عضو کوچک دانشگاه، در راستای مسئله شناسی، ایجاد روحیه پژوهشگری، امید و باور به تحول در وجود دانشجویان عزیز تلاش می‌کنم تا این مسیر پرتلاش را در حد وسع و توان خود طی کنیم.

پژوهشگر برتر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در پایان با اشاره به شعری از صائب تبریزی اظهار کرد: ما زنده به آنیم که آرام نگیریم؛ موجیم که آسودگی ما عدم ماست.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار