۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۱۴
کد خبر: ۳۰۵۱۷۹

عطنا - در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ هفتاد سال قبل اتفاقی ناگوار و ضد ملی توسط بیگانگان و عوامل داخلی آن‌ها در کشور رخ داد و برای چند دهه اثرات آن بر فضای داخلی کشور سنگینی کرد، منافع ملی را به ورطه نیستی و نابودی کشاند در حالی‌که اگر چنین اتفاق رخ نمی داد ایرانی‌ها موفق می‌شدند از بزرگ‌ترین سرمایه زیرزمینی یعنی نفت بهترین بهره را ببرند و در راه توسعه و پیشرفت کشور استفاده بهینه کنند.

کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ لکه سیاهی است در تاریخ سیاسی ایران که هر گز پاک شدنی نیست و به هیچ زبان و منطقی توجیه‌پذیر نمی‌باشد حتی شخصیت هایی نظیر «دیوید اوون» وزیر خارجه انگلستان و خانم «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه دولت باراک اوباما در سال‌ها بعد از کودتای مزبور، از آن به عنوان یک اشتباه نام بردند.

کودتای ۲۸ مرداد که با طرح نقشه از سوی سازمان اطلاعاتی ایالات متحده(سیا) برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری شده بود و مورد تایید انگلستان قرار گرفت در جای خود نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران و حتی جهان قلمداد می‌شود و جز اولین تحرکات مداخله‌گرانه آمریکا در قالب کودتا در سراسر جهان می‌باشد و واشنگتن را وارد عرصه هژمونی در بعد از جنگ دوم جهانی کرد.

کودتا علیه دولت قانونی و ملی دکتر مصدق که به کرات مصدق اعلام کرده بود بزرگ‌ترین هدفش ملی کردن صنعت نفت ایران است ولاغیر به ذائقه سیاسی آمریکایی‌ها خوش نشست و مقدمه‌ای شد برای کودتاها در دیگر نقاط از جمله کودتای پینوشه دیکتاتور معروف شیلی علیه دولت قانونی دکتر سالوادور آلنده و به این ترتیب عرصه گیتی جولانگاه کودتاهای آمریکایی‌ها علیه دولت‌های مستقل شد.

یکی از درس‌ها و می‌توان گفت بزرگ‌ترین درس کودتای ۲۸ مرداد این است؛ که هر زمان همبستگی ملی دچار خدشه شود بهترین فرصت را به بیگانگان می‌دهد تا توطئه کنند و بر سرنوشت کشور حاکم شوند. به طوری که بعد از اتفاقات ۳۰ تیر ۱۳۳۰ همبستگی ملی ضعیف شد و زمینه را برای کودتا فراهم کرد.

آن‌هایی که به نام طرفداری از دکتر مصدق از آیت‌الله کاشانی انتقاد می‌کنند و همچین افرادی که به حمایت از کاشانی در پی محکومیت مصدق و طرفدارانش هستند، باید بدانند اگر مصدق و کاشانی هوشیاری سیاسی را حفظ می‌کردند و اجازه نمی‌دادند بداندیشان و بدخواهان استقلال کشور آنان را تحت تاثیر قرار بدهند و بین شان اختلاف ایجاد کنند، هر گز کودتا به پیروزی نمی‌رسید و هر دو رهبر نهضت ملی شدن صنعت نفت در بعد کودتا در زندان و حصر و انفعال و خانه‌نشینی به‌سر نمی‌بردند و ملی شدن صنعت نفت به پیروزی می‌رسید.

یکی دیگر از درس‌های کودتای ۲۸ مرداد این که، عوامل داخلی که با بیگانگان همکاری کردند سرنوشت خوب و نیکویی پیدا نکردند، هر کدام فرجام بدی داشتند و تاریخ سیاسی ایران از آنان به بدنامی یاد می‌کند.

نویسنده: سیف‌الرضا شهابی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار