۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۳۴
کد خبر: ۳۰۵۱۶۸

عطنا - محمد امین برغمدی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی یکی از ارکان مهم برای تشویق مردم به مشارکت‌ در فعالیت‌ها و رویدادهای سیاسی و اجتماعی هستند، اظهار کرد: به عقیده بنده تشکل‌های دانشجویی با ایجاد گفتمان، عدالتخواهی و مطالبات برای حل مشکلات کشور، از ارکان مهم جامعه هستند. همچنین از تشکل‌های دانشجویی به عنوان حلقه میانی یاد می‌شود. چون از یک سو نسبت به سایر افرد جامعه دسترسی آسان‌تری به مسئولان دارند، از سوی دیگر نیز برخواسته از بطن جامعه و دانشگاه هستند.

وی با بیان اینکه جایگاه تشکل‌های دانشجویی به صورت واضح در تاریخ انقلاب اسلامی قابل مشاهده است، گفت: اگر وقایع مهمی مانند تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، گسترش ادبیات عدالتخواهی در جامعه مانند پرونده کارگران هفت تپه، مطالبه از مجلس در موضوع برجام را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که اگر فعالیت دانشجویان نبود، مهمترین اتفاق‌های تاریخ انقلاب رخ نمی‌داد یا با کیفیت پایین‌تری همراه بود. 

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه درباره جایگاه تشکل‌های دانشجویی در راهبری جامعه و جایگاه‌ آنها میان مردم نسبت به سال‌های اول انقلاب گفت: درباره جایگاه تشکل‌های دانشجویی باید گفت که تاثیرگذاری سیاسی و اجتماعی آنها بیشتر شده است. به عنوان مثال اسفند امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم. در صورت مرور تاریخ، هر سالی که انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس برگزار شده، آبستن اتفاقات مهم سیاسی بوده است. در این میدان سیاسی، دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی هم نقش پر رنگی داشتند. 

تاثیرگذاری فعالیت تشکل‌های دانشجویی قابل سنجش نیست

وی با بیان اینکه سال‌های ۶۷ و ۷۷ و ۸۴ و ۸۸ و ۹۲ و ۹۸ به علت برگزاری انتخابات، عرصه ظهور و فعالیت تشکل‌ها و احزاب بوده است، گفت: بنابراین می‌توان گفت که فعالیت تشکل‌های دانشجویی یکی از نمادهای حضور مردم در عرصه‌های مختلف یا مردم سالاری دینی در دانشگاه‌ها است. البته بخشی از این تشکل‌ها توسط عموم دانشجویان و بخشی از آن توسط بخش خاصی از دانشجویان اداره می‌شود. 

برغمدی ادامه داد: اعضای تشکل‌های دانشجویی که توسط سایر دانشجویان انتخاب شده و فعالیت می‌کنند، علاوه بر فعالیت‌های مختلف، توانایی بالا بردن اعتماد عمومی و اجتماعی هم دارند. 

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه با اشاره به اینکه مطالبه‌گری یکی از مهمترین رسالت‌های تشکل‌های دانشجویی است، گفت: دانشجویان جزء جریاناتی هستند که می‌توانند از این کشور حفاظت و حراست کنند؛ زیرا ارتباط و تعامل مناسبی با مسئولان دارند. البته اینکه در حال حاضر این ارتباط تا چه میزان بوده، موضوعی قابل بررسی است. 

وی اضافه کرد: به عقیده بنده، تاثیرگذاری فعالیت‌های دانشجویی قابلیت سنجش دقیقی ندارد. به سادگی نمی‌توان گفت در حال حاضر فعالیت آنها  مناسب‌تر است یا در اوایل انقلاب اسلامی. 

برغمدی با تصریح بر اینکه اغتشاشات پاییز ۱۴۰۲ هم باعث ریزیش اعضای تشکل‌های دانشجویی شد و هم باعث جذب افراد جدید؛ بیان کرد: امسال بعد از اغتشاشات؛ شاهد جدا شدن برخی از دانشجویان از تشکل‌ها بودیم. البته بخشی از تشکل‌ها هم با رویش و افزایش جذب همراه بود. این موضوع افراد را به آینده جریان دانشجویی امیدوار کرد. 

فعالیت احزاب انتخاباتی به جای احزاب سیاسی در کشور

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه  با بیان اینکه احزاب سیاسی در کشور وجود ندارد، گفت:  بیشتر احزاب به جای فعالیت سیاسی، رویکرد انتخاباتی دارند. بنابراین هم اکنون تشکل‌های دانشجوی در غیاب احزاب، می‌توانند در موضوعات سیاسی کشور از جمله مشارکت سیاسی مردم نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی در امیدوار کردن جامعه و مردم نسبت به نظام و مسئولان، نقش بسزائی برعهده دارند، گفت: باید بپذیریم که تشکل‌های دانشجویی در مقایسه با سایر تشکل‌های اجتماعی تحول آفرین تر بوده و به همین علت از دانشگاه به عنوان مرکز تحولات نام می‌برند. به عنوان مثال برخی از اعضای تشکل‌های دانشجویی فضای عدالتخواهی را دچار انحراف کرده‌اند و نا امیدی را در جامعه گسترش داده‌اند.

برغمدی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری یادآور شد: تشکل‌های دانشجویی با توجه به ظرفیت و ابزارهایی که در اختیار دارند، می‌توانند میزان مشارکت مردم در انتخابات را افزایش دهند. این مصداق جایگاه تشکل‌ها بین مردم و تاثیرگذاری است.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه کنشگری فعالان دانشجویی عامل تحول آفرینی در کشور است، بیان کرد: جامعه و مسئولان اهدافی را برای تشکل‌های دانشجویی تعریف کرده و انتظاراتی از آنها دارند. در این راستا دانشجویان هم وظایفی برای خود مشخص کرده و به واسطه ابزارهایی که در اختیار دارند، در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. این فعالیت‌ها در دهه اخیر  دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. فعالیت‌های دانشجویان حتی در پایین سطح، دانشگاه را زنده نگه داشته است.

وی در پایان با بیان اینکه عدالتخواهی یکی از مهمترین شاخصه‌های جریان دانشجویی است، خاطرنشان کرد: مصداق این موضوع هم در حوزه‌هایی از جمله مطالبه گری و گفتمان سازی در جامعه مشخص است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار