۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۷
کد خبر: ۳۰۵۱۵۶

عطنا - رسانه نقش یک کاتالیزور را در دگرگونی و تغییر جامعه در دنیای روبه توسعه دارد.جهان در سالهای اخیر در نتیجه تاثیر رسانه تغییرات زیربنایی وسریعی داشته است.این تغییرات هم چنین رسانه های جمعی را تحت تاثیر قرار داده و باعث دگرگونی ان شده است.

درجامعه ای که ما زندگی کنیم به خاطر وجود تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی  دسترسی سریع به اطلاعات، حقایق و علم ممکن شده است.رسانه در فهم بهتر جنبه های زندگی اجتماعی در سطح بالاتر نقش بسزایی داشته است.اینترنت و رسانه های جمعی جدید با مشکلات مقابل  رسانه در هرزمان  ومکان غلبه کرده است.

رسانه نقش مهمی در حمایت از حقوق بشر ایفا کرده است.اگر مردمان تحصیل کرده از حق و حقوقشان اگاه شوند،رسانه به انها پیشنهاد می دهد که چگونه می توانند مشکلاتشان را حل کنند و قدرتی در اختیارشان قرارمی دهد که از حقوقشان دفاع کنند.رسانه محبوبیتی به اشخاص و ارگانها می دهد که انها در امنیت کامل در حمایت به دفاع از حق و حقوقشان مشغول باشند.

امروزه رسانه های چاپی مانند روزنامه، روزنامه خبری،هفته نامه و ماهنامه از تکنولوژی  بهره می برند و بسیار سریع چاپ میشوند.کامپیوترها عملکرد چاپ را تسریع و سهولت می بخشند،بنابراین ایجاد رسانه چاپی برای جامعه ضروری است.در جامعه مدرن کنونی هیچ کس نمی تواند خود را به مرزهای سنتی رسانه ها محدود کند.درنتیجه قانون کنترل انها نیز در حال وضع و گسترش است.

دیدگاه ها،اطلاعات و نقطه نظراتی که در این رسانه ها بین مردم رد وبدل می شود تاثیر بسزایی  روی نگرش ها و مشکلات مردم داشته است و اطلاعات در دسترس مردم به طور فزاینده ای  در حال افزایش است.اگر مردم تحت ظلم و خشونت باشند،رسانه های جمعی تاثیر خود را با ایفای نقش به عنوان عامل تغییر ،منعکس کننده،نیروی تقویت کننده و قوانینی که حامی حقوق انهاست ایفا می کند.رسانه نقش اصلی را در حمایت از حقوق بشر را بر عهده دارد.

تعریف رسانه

رسانه یک وسیله ارتباطی است که دنیا را به صورت برگزیده،یکپارچه و متحد می کند.رسانه به سیتم ارتباط جمعی سنتی ارجاع می شود و می تواند شامل چاپ های سنتی(روزنامه،کتاب،گاهنامه)باشد یا رسانه الکترونیکی سنتی(ماهواره ها،کابل،گوینده)تصاویرمتحرک،بازی های رایانه ای،ضبط کننده های موسیقی و اگهی ها و اقتباس از اینترنت برای هرکدام از این رسانه ها باشد.اطلاعات و پیام از فرستنده،از طریق کانالهای خاص به شکل سخنرانی،نوشته چاپی یا هردو به نام رسانه منتقل می شود و همچنین رسانه به عنوان ابزاری برای رسیدن  به میزان زیادی مخاطب مثل حضار،خوانندگان وتماشاگران طراحی شده است.

اصطلاح رسانه ابتدا به ظهور روزنامه و مجلات  به کار گرفته شد.رسانه به عنوان  ابزار پخش  و نشر اطلاعات،سرگرم کننده مردم عمل می کند.شماری از روزنامه ها،ژورنالها و گاهنامه های اینترنت محور هنوز حضور پر رنگی دارند. روزنامه های اینترنتی به اندازه  روزنامه چاپی سنتی محبوب هستند.

رسانه به بالاتر بودن سطح اگاهی مردم کمک می کند و روش های زندگی را راحت تر به مردم می اموزد.بنابراین رسانه  به ابزار متنوعی از ارتباط اطلاق  میشود که هدفش رسیدن به  مخاطب میلیونی مثل جمعیت یک کشور است.

انواع رسانه

رسانه ها ابزار تعامل و ارتباط میان مخاطبان است.هیچ کس نمی تواند خود را از رسانه جدا سازد.رسانه برای سرگرمی ،ارتباط و نشر اطلاعات،اگهی،بازاریابی و برای بیان و به اشتراک گذاری عقاید و نظرات و ایده ها بسار مفید است.انواع رسانه ها به صورت روتین روزمره شده اند.یکی از قدیی ترین منابع اطلاعاتی رسانه های چاپی بودند.

اولین روزنامه چاپی در پکن چین در قرن هشت بعد از میلاد ظاهر شد.در هندوستان  اولین روزنامه  بنگال گزت به زبان انگلیسی توسط جیمز اگوستونس هیکی یکی از کارمندان کمپانی هند شرقی،29درژانویه 1780منتشر شد.

به طورسنتی اصطلاح رسانه های چاپی به انتشار کارهای چاپی شامل روزنامه ها،مجله،کتاب،بروشور،محله خانگی،گاهنامه،نامه های خبری،نامه های خصوصی،پست مستقیم،اگهی دستی یا اگهی روی برگه های کوچک ،انتشارات جراید مطبوعاتی اشاره می کند.سیاست مداران برای رساندن اطلاعات  و اخبار به مردم به رسانه های چاپی تمایل بیشتری دارند.

رسانه های ماهواره ای دومین نوع رسانه الکترونیکی هستند که لازمه اتصال ان اتصال الکتریکی است،مانند رادیو،تلویزیون،تلفن و.... .اختراع رسانه الکتریکی  نقطه عطفی  درتاریخ  فرایند ارتباطی بود.

سومین رسانه جمعی  را می توان رسانه جدید نامید.ظهور اینترنت و تکنولوژی موبایل یک روش جدید از انتشار خبر است.امروزه شماری از سیاست های رسانه ای به شکل بلاگ،شبکه‌های اجتماعی،میکروبلاگ،ویکی،عکس،صدا و ویدیو اشتراک می گذارند.

هیارورد معتقد است که در نتیجه پیشرفت تکنولوژی نه تنها روزنامه نگاران بلکه همه ی مردم می توانند پخش کننده ی خبر باشند و می تواند نظرات و عقایدش را از طریق اینترنت  و شبکه اجتماعی منتشرکند.رسانه اجتماعی از وب و تکنولوژی موبایل برای ایجاد  ارتباط وتعامل  بین مردم استفاده می کند و به مردم اجازه می دهد با دانش کم درباره ی تکنولوژی،تولید محتوا کنند و به اشتراک بگذارند.

برنامه های اینترنت محوری وجود دارند که مردم را قادر می سازند اطلاعات ،تصاویر،دیدگاه ها و نوشته هایشان را به اشتراک بگذارند.تفاوت بین رسانه های سنتی و جدید در این است که استفاده کنترل نشده و بی مسئولیت  از رسانه های جمعی  خطر بزرگی برای جامعه است.

رسانه به عنوان منبع اطلاعات

در دنیای امروزی رسانه نقش مهمی به عنوان منبع اطلاعاتی در مورد هرچیزی خصوصا حقوق بشر را ایفا می کند.برای اکثریت مردم تلویزیون،رادیو و روزنامه ها منبع اطلاعاتی هستند. رسانه دارای قدرت اختیار برای انتخاب مسائل و اتفاقاتی است که ماباید در موردشان بدانیم،انها تصمیم می گیرند چه خبری رابسازندو ان را برجسته کنند و به ان بپردازند.انها مسائل را فیلتر و حذف و اضافه می کنند و هم چنین ضمن تنظیم موضوعات مورد بحث روز،درباره مسائل حقوق بشر اگاهی ایجاد می کنند.

در یک دولت دموکراتیک،نظرات عمومی در ایجاد و شکست دولت حیاتی و مهم است و می تواند تصمیمات سیاسی را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد.اصل ازادی مطبوعات در تمام ازادی ها رسانه ها را به عنصری قوی در کشور تبدیل می کندو می تواند اشخاص و موسسات را حمایت  یا نابود کند.

طی 20 سال گذشته،رسانه تغییرات بزرگی داشت است.دسترسی به اخباربه وسیله کامپیوتر و موبایل مردم رابه روز می کند و به انها اطلاعات موثری می رساند.بدین ترتیب کمک می کند تا مردم درباره خودشان ،مسئولیت ها و حقوقشان اگاه شوند.تکنولوژی جدید می تواند یک جمعیت فرهیخته  و باسواد بسازد.

رسانه ها تولید کننده و منبع اطلاعات هستند که گزارشگرها در ان به پردازش اطلاعات می پردازند.علاوه براین،رسانه ها عامل اخلاقی نیزهستند که تصمیم می گیرند داستان خاصی را هایلایت کنند،درموردش سرمقاله بنویسند ودر موضوع ان شفاف سازی کنند.هم چنین برای کاری که بایستی انجام شود فراخوان می دهند.

رسانه ها عهده دار مسئولیت اطلاعات تولید شده توسط سازمان های حقوق بشری مانند سازمانهای مردم نهاد هستند که به عنوان  دروازه بانان قوی بین مردم و سازمانها عمل می کنند.برای مثال میتوان از ایجاد کمپین برای موضوع خاص،چاپ گزارش در مورد کشورخاص یا تقاضای سرمایه نام برد.سازمانها و موسسات اطلاعاتشان را از فیلتر های انتخابی  رسانه عبور می دهند.ثابت شده است که رسانه  تواناست اتفاق نظر عموم را درباره موضوع خاصی فراهم کند.قلم می تواند برنده تر از شمشیر عمل کند.

رسانه به عنوان ابزار صلح و امنیت

امروزه مسئولیت رسانه محدود به انتقال عقاید و اطلاعات و سرگرمی نیست،بلکه مسئولیت عظیم تری دارد و ان دستیابی جامعه به صلح  و امنیت است که از اهداف اصلی  رسانه هاست.

اغلب رسانه  را عامل اصلی سود بردن و منافع تجاری می داننداما رسانه عنصری قوی است که می تواند به حل و فصل مسائل و مشکلات بپردازد و در اختلافات  اخلاقی  بدون درگیری  به صلح و امنیت منجر شود.اگرچه  بسیاری سازمان های مردم نهاد هستند که درجهت همین هدف حرکت می کنند اما رسانه  موقعیت برتری  در دستیابی به این هدف دارد. رسانه قادر به تغییرنگرش و رفتار مخاطبان است و می تواند مخاطبان زیادی  دست و پا کند.نقش رسانه در امنیت تنها محدود به یک بخش  و ناحیه خاصی نیست بلکه می تواند مربوط به همه جنبه های یک کشور باشد.

 امروزه رسانه الکترونیکی موثرترین ابزار ایجاد انگیزه است.رسانه  می تواند به افراد جامعه انگیزه دهد تا در مقابل تهاجم ایستادگی کنند و از سرنوشت و هویتشان دفاع کنند و نیز می تواند به انها ایدئولوژی زندگی بدهد.
رسانه الکترونیکی  می تواند عامل تقویت و گسترش اگاهی امنیتی بین مردم باشد.رسانه به دولت در دستیابی به اهدافشان به ویژه اثر بخشی روی اعتقادات مردم کمک می کند.اگر چه  در اصطلاح امنیت ملی ،رسانه هر کشوری یک رویکرد اصلی را دنبال می کند اما با این وجود فعالیت رسانه های گوناگون متفاوت است.
در برخی کشورها گهگاهی دولت از رسانه برای ایجاد رعب یا برد کشورو یا پل ارتباطی با بقیه کشورها استفاده می کند.دولت ورسانه یک ارتباط همزیستی قوی  دارند. در جریان تنظیم محتوا توسط  سیاستمداران برای اگاهی مردم،رسانه برای هماهنگی سیاست ها با خواسته و تقاضای مردم  نقش موثری دارند.

تاریخ نشان می دهد که رسانه نقش مهمی در فراهم کردن صلح و امنیت و ایجاد حالت طبیعی در جامعه دارد.رسانه کانالی است که کج فهمی،سوء تفاهم و سوء برداشت ها را واضح و روشن می سازد.رسانه درگیری هارا تحلیل و حل فصل می کند،علایق را شناسایی می کند،بی اعتمادی هارا خنثی می کند و فرصت هایی را برای تعاملات مهیا می سازد. رسانه به عنوان یک گزارشگر حرفه ای در تغییرات سیاسی عمل می کند.برخی از اقداماتی که توسط رسانه ها انجام شده در زیر امده است.

زالی در تانزانیا

یکی از جدیدترین بحث ها این است که  چگونه رسانه می تواند مردم زال را در تانزانیا  حمایت کند.زالی بیماری نادر ژنتیکی است که رنگدانه ها در پوست و مو و چشم را تحت تاثیر قرارمی دهد.رایج ترین نوع زالی در صحرای افریقا،زالی چشمی است که باعث موی سفید،پوست صورتی و نابینایی جزئی می شود و خطر ابتلا به سرطان پوستی را افزایش می دهد.مبتلایان در تانزانیا با  میزانی ازتبعیض مواجهند و به عنوان کسی که از نژاد دیگری است،اغلب کنار گذاشته می شوند.

در شرق افریقا بزرگسالان و کودکان مبتلا به زالی قربانی  تبعیض نژادی و حملات خشونت بار هستند که ریشه در صنعت و جادوگری  دارد که اعتقاد دارند  بخش های بدن زال ها برایشان ثروت و شانس می اورد.بیشتر نوزادان و کودکان به خاطر اعضای بدنشان کشته می شوند.بیشتر این قتل ها درتانزانیا اتفاق افتاده است.قتل ها و سوء قصدها در امار کوچکتری درکنیا،بروندی،گینه،نیجریه،افریقای جنوبی،کنگو،زامبیا و نامبیا ثبت شده است.

رسانه  یکی از مهم ترین نقش هارا در توقف و به مجازات رساندن متهمان این عمل  ایفا کرده است.رسانه این حملات را به عنوان جنایت وجرم گزارش کرد و به مجازات و کاهش  میزان خشونت ها کمک کرد.پیام اصلی این بود که رسانه ها از طریق شبکه هایشان مردم زال و حق و حقوقشان را به تصویر کشید،از حق  و حقوق انها دفاع کرد و در مقابل تهدیدها نقش محافظ داشت.

حقوق کودکان

تلاش های ملی و بین المللی در همه کشورها برای توقف نقض حقوق کودکان در حال انجام است.با وجود این امار شوکه کننده ای از خشونت و نقض حقوق کودکان وجود دارد.صدها میلیون کودک از گرسنگی،بی خانمانی،بی سوادی،تعرض جنسی،تنبیه بدنی،خشونت،کاراجباری و خطرات رنج می برند.

رسانه ها نقش برجسته ای  برای مقابله و کاهش میزان بالای خشونت علیه کودکان و حمایت از حقوقشان دارند.در برزیل رسانه ها  نقش پررنگی در تشکیل  وترتیب دیدگاه ها در مورد حق و حقوق کودکان دارند.از انجا که رسانه ها به طور فراگیر توسط پیشگامان وموسسات حقوق بشری دنبال می شوند،بر محتوای انلاین رسانه ها و اشاعه دموکراسی تمرکز می شود.
 
پروژه های کلیدی که شناخت زیادی به ارمغان اوردند.
the EscolaPolular de ComunicacaoCritica (1
(http://www.espocc.org.br/)
Community school for criticalcommunication/engagement 2)

برنامه های  اموزش روزنامه نگاری که بر حقوق کودکان تمرکز داشت ابتکار مهم دیگری بود که توسط سازمان بین المللی کار و دانشگاه جورج امادو هدایت می شد.سرانجام چندین جایزه و پاداش مهم برای گزارش حقوق بشر کودکان در برزیل از جمله جایزه روزنامه دوستدار بچه ها که توسط آ ان دی آی برای رسانه های حرفه ای که مسائل حقوق کودکان را پوشش دادند و جایزه تیم لوپز و جایزه ولادمیرهرتزاگ که به کیفیت گزارش حقوق کودکان اعطا شد.

یکی از چشمگیرترین کارهای رسانه مستند کار کودک توسط بی بی سی در مزرعه کاکائو در غنا و ساحل ایوری آفریقای جنوبی بود. در این مستند به بچه ها گفته شد که به مدرسه نروند و از ابزارهای پرخطر استفاده کنند و از زندگی کودکانه شان محروم هستند.

این یک اشاره برای سازمان بین المللی کار و انجمن حقوق بشری سی آر سی است. بچه هایی که در مزرعه کار میکنند در بورکینافاسوساکن میشوند که شرایط لازم برای زندگی را نداشت. زنانی که کودکان آنها در مزارع کار میکردند گفتند که هیچ انتخابی درباره ی اینکه کودکانشان کار کنند یا نکنند ندارند.دیگران ادعا کردند که هیچ مسئولیتی در قبال کودکان مزرعه کاکائو ندارند. فیلم نشان داد که بچه ها بعنوان قربانیان خشونت حقوق بشری نیازمند کمک هستند.

بر طبق گفته های مستند برخی از بچه ها بعنوان کودک کار به آنجا برده میشدند و حقوقی هم دریافت نمیکردند و فقط چند مورد از خویشاوندان نزدیک حقوق دریافت میکردند. مستند به وضوح بیان میکند که بردن کودکان غیرقانونی است و استاندارد جهانی را نقض میکند. مجمع تی ال او شدیدا کار کودک را منع کرده است: کارهایی نظیر آسیب سلامت، امنیت یا اخلاق کودکان که شامل استفاده از ابزار خطرناک توسط کودکان است همچنین کارهایی که با مدرسه رفتن کودک تداخل دارد ممنوع است.همه اینها با پیشرفت تکنولوژی و دخالت رسانه ممکن شد و به آگاهی از حق و حقوق کودکان و ارتباط مردم با مسائل اجتماعی منجر شد که همه کشورها با آن مواجه است.

جنگ در هند

رسانه می تواند  گزارش یک داستان خبری را درمکان دیگری ایجاد کند و سپس عامل انتشار و پخش برنامه های حقوق بشری باشد.رسانه میتواند اطلاعات حقوق بشری را منتشر کند، حقوق بشر سازمانهای مردم نهاد را مجهز کند، درک  جامعه را افزایش دهد، جامعه مدنی را تقویت کند، قدرت تجمل را بهبود بخشد و چراغی در فعالیت های دولت روشن کند.

باور رایج این است که حقوق بشرو دموکراسی متقابلا یکدیگر را پشتیبانی میکنند و طبق تعریف فریمن با هم مرتبط هستند. آزادی بیان به ویژه آزادی مطبوعات فاکتور مهمی در دموکراسی است. زیرا رسانه با فراهم کردن اطلاعات ارتباط بین رسانه محلی، نخبگان و دولت را حفظ میکند. در رسانه های کشمیر به شیوه متعدد برای ایجاد فضایی علیه تروریست هایی که به حقوق بشر تجاوز میکنند تلاش میکند.

رسانه همیشه درمورد پاکستان و تروریست ها آگاه بوده است. حادثه خشونت علنی علیه حقوق بشر توسط تروریست ها فضای برجسته ای در رسانه ی هند بود. برنامه های مناظرهای ویژه ای در کانال های تلویزیون مرتبط با حوادث خشونت بار تروریستی نمایش داده شد. مقالات جامع و کاملی در روزنامه ها به چاپ رسید. رسانه ی محلی جویا و کشمیربه خوبی رسانه ی ملی در دهلی فضای مناسبی برای انعکاس اعمال تروریست ها و کارهای فجیع انها ایجاد کرده است. بسیاری از روزنامه نگاران و مقاله نویسان همانطور که از حق و حقوق مردم صحبت کرده اند به حق و حقوق تروریست ها پرداخته اند و از آنها حمایت کرده اند.

اگر ما درمورد جویا و کشمیردر 30 نوامبر 2014 صحبت کنیم ارتش دونفر را تیر باران کرد. از آنجایی که ارتش از 1958 قدرت حمله مسلحانه دارد، آنها میتوانند به هرکسی بر اساس شک و گمان جمله کنند و نیازی نیست به کسی جواب پس بدهند اما مساله کشتن دو مرد بی گناه بدون هیچ شاهد شدیدا در رسانه و مطبوعات و تلویزیون منعکس شد.

حقوق بشر و اتیوپی

از رسانه ها در سطح بین المللی همیشه انتقاد میشود که اغلب برای مسائل خاص حقوق بشری و به ویژه حق و حقوق فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بطور کامل و کافی پوشش و گزارش نمیدهد. در اتیوپی در موسسات رسانه ای نظیر تلویزیون و رادیو به نسبت حقوق اجتماعی و اقتصادی بیشتر از حقوق سیاسی پرداخته میشود و بیشتر درگیر تقویت تحصیل حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند.

 موسسات رسانه ای بیشتر به حقوق کودکان و زنان  تحت خشونت  و فعالیت هایی که در این زمینه باید صورت گیرد گرایش دارند و بیشتر گرایش مشابهی در پوشش حقوق بشری گروه خاص با هدف ایجاد  آگاهی مثلا حقوق بشر زنان، کودکان ملت یا ملیت ها و اقوام دارند. مثل موسسات سی آر سی، کنواسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، میثاق بین المللی  حقوق مدنی و سیاسی و عهدنامه بین المللی روی حقوق فرهنگی واجتماعی و اقتصادی.

 علی رغم این همه تلاش باز هم رسانه ها نیازمند ارزیابی بیشتر هستند. در حال حاضر در اتیوپی زنان و کودکان تحت انواع خشونت ها نظیر ازدواج زودهنگام، رسوم سنتی آسیب رسان، توهین و فحاشی و نابرابری زنان که از عادات و رسوم این کشور است، قرار دارند. رسانه ها باید طرح های موثری برای تغییر و تحول رفتاری جامعه اجرا کنند. یکی از موثرترین کارها درگیر کردن موسسات دولتی و غیر دولتی است که مدافع حقوق بشر زنان و کودکان هستند. یکی از این موسسات پی ام سی مرکز جمعیت رسانه است که موسسه غیر دولتیست و در جهت تغییر الگوی رفتاری جامعه تلاش میکند.

تهدیدات رسانه برای جامعه

اتفاقات اخیر دنیا نشان داده است که رسانه جمعی دقیقا مانند رسانه های ستنی میتواند امنیت ملی را تهدید کند. رسانه جمعی میتواند مانند اهرمی برای گسترش فضای دموکراسی عمل کند ولی از سوی دیگر میتواند منجر به بی ثباتی شود. رسانه میتواند برای گسترش تبلیغات، سخنرانی های اقتصادی، اعتراض به خشونت مورد استفاده قرار گیرد.

هر مباحثه ای در رسانه بایستی بر پایه ثبات ایالت برپا شود. معروف است که رسانه خطر امنیتی برای دولت هاست. رسانه های جمعی میتواند توسط موسسات و گروه های تروریستی برای تندروی، ایدئولوژیکی استخدام، ارتباط، آموزش و غیره استفاده شود. به علاوه گروه های تروریستی از رسانه ها برای ارتباط با گروه های جرایم سایبری و همکاری با آنها وفعالیت های درآمدزا از طریق اینترنت استفاده کنند.

لورین بومن گریو خاطر نشان کرد که رسانه جمعی میتواند رفتار و نگرش افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را برای شرکت در اعمال جمعی آماده سازد چون آنها ذاتا گرایش به سوسیالیسم دارند.این تغییر در نگرش ها منجربه فراگیر شدن یک ایدئولوژی در جامعه  میشود.

رسانه و اینترنت می تواند اجازه نشر عقاید افراطی را بدهد که اشخاص اسیب دیده را رهبری می کند تا خودشان نیروی تازه بگیرند.در طول جنگ اسرائیل-لبنان در سال2006 می فیلد چندین  فعالیت اخباری_جنگی  از طریق رسانه انجام داد  و پس از ان مقداری اطلاعات حساس با محتوای عکس،ویدیوو ضبط صدا محرمانه  از طریق رسانه منتشر شد.در این موارد امنیت ملی میتواند با رسانه ها توافق کند.مانند نشست ویکی،نشست کابل شبکه ارتباطی امریکا.

رسانه ها اهمیت بسیاری در تشکیل گروه های انقلابی وازادی خواه دارد.همچنین دارای ابزاری برای شکل دادن بهترتوده ها و گروه ها برای انقلاب یا جنگ است و همچنین رسانه می تواند برای هک کردن وب ها استفاده شود.

نتیجه گیری

رسانه بازتاب جامعه ی ماست و اینکه جامعه چگونه و چرا کار میکند را توصیف میکند.رسانه ازهرنوعی باشد(الکترونیکی،چاپی،اینترنتی)،به عنوان واسطه سبب میشوتامردم  از اتفاقات جاری مطلع  شوندو به سرگرم شدن انها کمک می کند.رسانه امروز صدای جامعه ما شده است.تلویزیون نه تنها مردم را به روز و اگاه می کند بلکه یک فهم کلی از مسائل و اتفاقات ایجاد می کند.رادیو یک رسانه شنیداری است که به انتشار خبر در گوشه و کنار کشور کمک می کند.

در جوامع امروزی رسانه قدرت عظیمی در اثر گذاری بر جامعه،فرهنگ،مذهب،سیاست و اقتصاد دارد.رسانه نقش اساسی در زندگی ما دارد.رسانه مشروع کننده نظام است.رسانه می تواند واقعیتی را بسازد و مردم را وادارکند تا ان را باور کنند و می تواند اتفاقات را  بی اهمیت رامهم جلوه دهد یا برعکس.بنابراین رسانه می تواند مردم را گمراه کند یا حواس ان ها را از مسائل مهم و نگرانی ها پرت کند.گهگاهی رسانه سعی می کند رضایت مخاطبان را فراهم کند ،بنابراین قابی از تصاویر واقعی می سازد تا رضایت و حمایت عموم را بدست اورد.بیشتر تحقیقات روی نقش رسانه در جنگ،نشان می دهد که رسانه اثر مهمی در جنگ های بزرگ داشته است.استفاده نادرست از رسانه می تواند به ظهور تروریسم کمک کند.

نقش رسانه در موقعیت جنگ و درگیری بسیار حیاتی است.رسانه می تواند خشونت را تحریک کند یا صلح را قراهم کند.گزارش های رسانه می تواند تاثیر مهمی در نگرش عامه مردم وحل جنگ داشته باشد.هرچند تلاش رسانه با مانع مواجه میشود اما رسانه هنوز می تواند در جامعه دموکراتیک نقش پر رنگی داشته باشد.رسانه به مردم کمک می کند که بفهمند در اطرافشان چه می گذرد.در موقعیت های درگیری عموم مردم متکی بر رسانه هستند که بدانند چه موقع  شورش کنند و چه موقع سکوت کنند.در عصر انقلاب اطلاعاتی رسانه مهم ترین ابزار در تحریک و ترغیب سیاست های  ملی و امنیتی است.

نویسنده: شمیم نادری

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار